Two Column Images
Left Image
Right Image

Black Friday – skąd się wziął?

W tym roku przypada na 25 listopada. Zapewne każdy z nas o nim słyszał, a większość już czeka na niego z niecierpliwością. Mowa oczywiście o Black Friday. Pytanie, skąd wywodzi się właśnie taka nazwa.

Black Friday w tłumaczeniu z języka angielskiego to dosłownie “Czarny Piątek”. Wywodzi się z tradycji Stanów Zjednoczonych Ameryki. Jest to piątek tuż po Dniu Dziękczynienia. Wiele osób utożsamia go również z rozpoczęciem sezonu zakupów przed świętami Bożego Narodzenia.

Wraz z początkiem XXI wieku zwyczaj zyskiwał na popularności w coraz większej liczbie krajów na całym świecie. Związane to jest z propagowaniem tego dnia przez firmy z powodów komercyjnych.

Na przestrzeni lat powstało kilka teorii na temat nazwy, która została przyjęta na określenie największego święta zakupów i wyprzedaży. Jedna z nich związana jest z rokiem 1981 i użyciem tego określenia po raz pierwszy w mediach.

Black Friday odnosił się do dnia, w którym sprzedawcy sklepów zaczynali zarabiać. Wówczas księgowość prowadzona była papierowo. W celu przejrzystości zapisów powszechnie używano dwóch kolorów – czerwonym zapisywano straty poniesione przez firmy w danym okresie, a koloru czarnego używano w przypadku uzyskanego zysku.

Kolejna teoria związana jest z 24 października 1929 roku, z tak zwanym Czarnym Czwartkiem. W ten dzień doszło do gwałtownego spadku cen akcji notowanych na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Obecnie, ów krach na giełdzie amerykańskiej jest powszechnie uznawany za jeden z objawów rozpoczynającego się wielkiego kryzysu tamtych czasów.

Z biegiem czasu i rozwoju nowych technologii, oprócz listopadowego Black Friday, coraz częściej spotykany jest Cyber Monday, tak zwany Cyberponiedziałek. Schemat funkcjonowania obu dni jest niemal identyczny. Sklepy, ale tym razem internetowe oferują atrakcyjne wyprzedaże i zniżki, mające na celu zachęcać konsumentów do wydania pieniędzy właśnie u nich.

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...