Boomer i doomer. Memy o pustce młodzieży, której nie dostrzegają starsi

Memiczny doomer wywodzi się od Wojaka z 4chana i w świecie rządzonym przez boomerów nie odnajduje dla siebie miejsca i nadziei. O co chodzi? O konflikt pokoleń i – w większym stopniu – egzystencjalne trudności oraz mury wyrastające przed dzisiejszymi 20-latkami. Powaga sprawy wykracza poza „śmieszne obrazki z internetu”.

Chyba każdy z nas widział jakiegoś mema z doomerem – młodym, nieogolonym mężczyzną z podkrążonymi oczami, słuchawkami na uszach, papierosem w ustach i wyrazem twarzy człowieka przeszytego głębokim bólem i zniechęceniem. Popularność takich grafik, a zarazem ich wymowa, zmusza nas do poważnego potraktowania sprawy. Nie jest to bowiem kolejny internetowy obrazek służący rozbawieniu z jakimś konkretnym bohaterem w roli głównej, jak chociażby popularny kilka lat temu Pieseł.

Doomer wyraża prawdziwe emocje i odnosi się do realnych problemów części młodych, około 20 letnich ludzi (młodszych milenialsów lub starszych śnieżynek – kategorie utworzone przez socjologów nieco odstają od memicznych realiów). Mem powstał w roku 2018 na platformie służącej do wymieniania się grafikami – na słusznie owianym złą sławą za sprawą niemalże całkowitego braku jakichkolwiek granic 4chanie – i szybko zrobił furorę. Oprócz bohatera o wymownym wyglądzie (początkowo jeszcze bez zarostu niczym pierwotny Wojak/Feels Guy) na pierwszym tego typu memie widniał podpis: „23 letni doomer” oraz zdania takie jak: czasem może pograć na play station, brak nadziei na awans w pracy, wysokie zagrożenie uzależnieniem od opioidów, alkoholizm, nie nawiązał przyjaźni od 2012, stracona młodość, kolejna noc w…, ma Tindera ale jest zdegustowany użytkowaniem go, nocne spacery. Spacery – dodajmy – z czasem w słuchawkach, jakie doomer zyskał jako symbol dodatkowego oddzielenia go od świata, z którym zerwał.

Zrobił tak w reakcji na fałszywą rzeczywistość. Jest bowiem ofiarą popkulturowego kłamstwa, które – niczym w reklamach – każdemu obiecywało zdrowie, siłę, dobrą pracę, pieniądze, miłość i piękno. Doomer zawiódł się na bliskich. Może na dziewczynie. Może na przyjaciołach lub krewnych. Może na rynku pracy, do którego okazał się nieprzystosowany mimo wsłuchiwania się w porady starszych przekonujących, że ucząc się zdobędzie zawód dający zarobki potrzebne do spełnienia marzeń. Jego historia mogła być różna. Boleśnie doświadczył jednak starcia z rzeczywistością inną niż obiecywana mu przez współczesne media i pokolenia rodziców oraz dziadków. W reakcji na poznanie dwulicowości świata i międzyludzkich relacji postanowił… wycofać się z życia społecznego. Jest więc w pewien sposób punkiem kontestującym rzeczywistość, jednak pozbawionym nadziei na lepsze jutro, gdyż nie dostrzega szans na dokonanie jakiejkolwiek zmiany. Dodatkowo nie widzi nawet sensu walki o odmianę świata czy przynajmniej swojego położenia, gdyż jest zalewany i podatny na docierające do niego katastroficzne prognozy na przyszłość związane czy to z pandemią czy kryzysem klimatycznym. Jego pustce i zniechęceniu towarzyszy jednak tęsknota za prawdą, dobrem, pięknem i prawdziwą miłością.

Przeciwieństwa doomera są dwa. Jedno, może nieco mniej popularne, to bloomer – optymistyczna wersja doomera, bohater pozytywnie nastawiony do świata, jednak nie z powodu naiwności, a umiejętności stawienia czoła wyzwaniom.

Drugim przeciwieństwem doomera jest boomer (nazwa pochodzi od pokolenia baby boomers, co już naprowadza nas na trop dotyczący jego cech). Wychował się on w USA (ale też w PRL, choć okoliczności są nieco odmienne) w okresie stałego podnoszenia się poziomu życia. Jego generacja była dodatkowo świadkiem pokonania problemu segregacji razowej i zwycięstwa kapitalizmu w zimnej wojnie z komunizmem. Takie wydarzenia zrodziły mentalność self-made mana – kowala własnego losu, choć w rzeczywistości boomer swoją pozycję i sukces zawdzięcza nie tylko ciężkiej pracy, ale też procesom, na które nie miał wpływu (ciągłe bogacenie się amerykańskiego społeczeństwa czy przyznawanie mieszkań i zapewnianie pracy przez państwo w okresie PRL). Nie widzi jednak tych dodatkowych okoliczności, co powoduje niezrozumienie w relacji z doomerem będącym jego synem lub wnukiem.

Nie przywiązuje uwagi także do faktu, że na jego pozycję materialną wpłynęły również niektóre zmiany ostaniach lat, w tym polityka socjalna (w Polsce w formie 13. emerytury lub świadczenia 500+). Jednak i doomer nie jest w ocenie swojej sytuacji obiektywny. Nie da się bowiem ukryć, że współcześnie życie jest łatwiejsze niż u progu dorosłości jego dziadków lub rodziców, a i jego grupa została dostrzeżona w polityce państwa (w naszym kraju to zwolnienie z podatku PIT dla osób do 26. roku życia).

Zamurowanie we własnej perspektywie i niewyścibianie nosa poza opinie swojej grupy – zarówno przez boomerów jak i doomerów – pogłębia napięcie między bohaterami memów odzwierciedlających realne problemy i autentyczne spojrzenia na świat niemałej części ludzi.

Warto też pamiętać, że tego typu grafiki robione są przez ludzi młodych i w większym stopniu obrazują ich refleksję. Jest to jednak cenna wiedza, gdyż w ten sposób osoby odpowiedzialne za państw i społeczeństwo – w większości boomerzy – mogą i powinny reagować na egzystencjalny kryzys części pokolenia wchodzącego w dorosłość. Nie da się bowiem ukryć, że to oni są (przynajmniej częściowo) odpowiedzialni za ów stan: wszak rządząc – i nie tylko o władzę polityczną tu chodzi – ukształtowali rzeczywistość w sposób trudny dla niektórych młodych i nie przygotowali ich do stawiania czoła wyzwaniom. Problemy doomerów nie są zaś wyłącznie fanaberią leniwych i roszczeniowych dwudziestolatków. Badania z USA pokazują bowiem, że będą oni pierwszym w historii tego kraju pokoleniem biedniejszym niż generacja rodziców.

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...

Jak mądrze i bezpiecznie korzystać z nowych technologii w życiu ucznia i studenta czyli warsztaty w Domu Edukacji Medialnej!

Piątkowy wieczór, 25 października br na Dorotowskiej w Domu Edukacji Medialnej upłynął w atmosferze niezwykle ciekawych zajęć i efektywnie spędzonego czasu. Stało się tak...

Sport i media w XXI wieku. Dokąd zmierzamy? czyli warszawska debata BACG

W sobotnie popołudnie, 26 października br w warszawskim hotelu Mercure odbyła się niezwykle ciekawa debata. Jej organizatorem w ramach realizowanego projektu  pt. Edukacja społeczno-ekonomiczna...

W najbliższy weekend w Warszawie zagości Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna

26-27 października br czyli w najbliższy weekend, w Warszawie odbędzie się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To inicjatywa realizowana z myślą o młodych...