Co drugi nastolatek wiedzę o tym czerpie z TikToka i YouYube’a. Raport nie pozostawia złudzeń

Badanie na zlecenie Santander Bank Polska pokazało, że większość nastolatków niezbyt wysoko ocenia swój stan wiedzy na temat finansów.

Prawie połowa nastolatków w wieku 12-15 lat sądzi, że ich wiedza na temat finansów jest zbyt mała, a tylko 7 proc., że ich poziom wiedzy w tym zakresie jest wysoki. Z kolei w grupie 16-18 lat już 22 proc. respondentów twierdzi, że o finansach wie sporo. Warto zauważyć, że swoją wiedzę z zakresu finansów jako sporą potwierdza tylko 23 proc. rodziców.

Nieco więcej nastolatków uważa, że potrafi racjonalnie zarządzać swoim budżetem — 60 proc. w wieku 16-18 lat i 22 proc. w wieku 12-15 lat.

Skąd nastolatkowie czerpią wiedzę i finansach?

Według badania zleconego przez Santander Bank Polska nastolatkowie w wieku 12-15 lat wieszę o finansach czerpią w domu (50 proc.) i w szkole (43 proc.). Jednak już ankietowani w wieku 16-18 lat wiedzę o finansach zdobywają głównie na Tiktoku (48 proc .) oraz na YouTube (45 proc.). Trzecim miejscem, gdzie najwiecej uczą się o finansach jest Instagram (31 proc.). Najmniejszy udział w edukacji finansowej tej grupy wiekowej mają prasa oraz podcasty.

Jaką wiedzę o finansach mają rodzice oraz starsi nastolatkowie?

80 proc. nastolatków w grupie 16-18 lat oraz ich rodzice poprawnie wykonali zadania z zakresu stóp procentowych oraz procentu składanego. Większy kłopot sprawiły zadania z zakresu inwestycji — tutaj już niecałe 30 proc. starszych nastolatków oraz rodziców potrafiło poprawnie odpowiedzieć na pytania. Warto wspomnieć, że aż 80 proc. nastolatków z grupy 12-15 lat wie czym jest inflacja.

Z czego wynika dość niska ocena poziomu wiedzy ekonomicznej u nastolatków?

Może to wynikać z tego, że – jak pokazują wyniki badania – niemal 60 proc. nastolatków rozmawia z rodzicami o sytuacji gospodarczej w Polsce rzadko lub wcale. Warto mieć świadomość, że duża odpowiedzialność za budowanie u młodych ludzi świadomości finansowej jest po stronie rodziców. Edukacja finansowa powinna być czymś naturalnym i pojawiać się w codziennych sytuacjach. Wyjazdy wakacyjne to dobry moment, aby porozmawiać z dzieckiem o zarządzaniu budżetem oraz podejmowaniu świadomych decyzji finansowych, aby otrzymane kieszonkowe wystarczyło na wszystkie zaplanowane podczas wyjazdu wydatki – mówi dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, cytowana przez Santander Bank Polska.

Badanie przeprowadziła agencja  badawcza IQS na zlecenie Santander Bank Polska dla projektu Finansiaki metodą CAWI na grupie 1500 osób — w tym 500 rodziców oraz po 500 nastolatków z dwóch grup wiekowych.

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...