Two Column Images
Left Image
Right Image

Co drugi nastolatek wiedzę o tym czerpie z TikToka i YouYube’a. Raport nie pozostawia złudzeń

Badanie na zlecenie Santander Bank Polska pokazało, że większość nastolatków niezbyt wysoko ocenia swój stan wiedzy na temat finansów.

Prawie połowa nastolatków w wieku 12-15 lat sądzi, że ich wiedza na temat finansów jest zbyt mała, a tylko 7 proc., że ich poziom wiedzy w tym zakresie jest wysoki. Z kolei w grupie 16-18 lat już 22 proc. respondentów twierdzi, że o finansach wie sporo. Warto zauważyć, że swoją wiedzę z zakresu finansów jako sporą potwierdza tylko 23 proc. rodziców.

Nieco więcej nastolatków uważa, że potrafi racjonalnie zarządzać swoim budżetem — 60 proc. w wieku 16-18 lat i 22 proc. w wieku 12-15 lat.

Skąd nastolatkowie czerpią wiedzę i finansach?

Według badania zleconego przez Santander Bank Polska nastolatkowie w wieku 12-15 lat wieszę o finansach czerpią w domu (50 proc.) i w szkole (43 proc.). Jednak już ankietowani w wieku 16-18 lat wiedzę o finansach zdobywają głównie na Tiktoku (48 proc .) oraz na YouTube (45 proc.). Trzecim miejscem, gdzie najwiecej uczą się o finansach jest Instagram (31 proc.). Najmniejszy udział w edukacji finansowej tej grupy wiekowej mają prasa oraz podcasty.

Jaką wiedzę o finansach mają rodzice oraz starsi nastolatkowie?

80 proc. nastolatków w grupie 16-18 lat oraz ich rodzice poprawnie wykonali zadania z zakresu stóp procentowych oraz procentu składanego. Większy kłopot sprawiły zadania z zakresu inwestycji — tutaj już niecałe 30 proc. starszych nastolatków oraz rodziców potrafiło poprawnie odpowiedzieć na pytania. Warto wspomnieć, że aż 80 proc. nastolatków z grupy 12-15 lat wie czym jest inflacja.

Z czego wynika dość niska ocena poziomu wiedzy ekonomicznej u nastolatków?

Może to wynikać z tego, że – jak pokazują wyniki badania – niemal 60 proc. nastolatków rozmawia z rodzicami o sytuacji gospodarczej w Polsce rzadko lub wcale. Warto mieć świadomość, że duża odpowiedzialność za budowanie u młodych ludzi świadomości finansowej jest po stronie rodziców. Edukacja finansowa powinna być czymś naturalnym i pojawiać się w codziennych sytuacjach. Wyjazdy wakacyjne to dobry moment, aby porozmawiać z dzieckiem o zarządzaniu budżetem oraz podejmowaniu świadomych decyzji finansowych, aby otrzymane kieszonkowe wystarczyło na wszystkie zaplanowane podczas wyjazdu wydatki – mówi dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, cytowana przez Santander Bank Polska.

Badanie przeprowadziła agencja  badawcza IQS na zlecenie Santander Bank Polska dla projektu Finansiaki metodą CAWI na grupie 1500 osób — w tym 500 rodziców oraz po 500 nastolatków z dwóch grup wiekowych.

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...