Dezinformacja żywi się emocjami

Internet i jego nieustający rozwój stanowi nieodłączny element współczesnego świata. Jego fenomen bierze się z możliwości nabywania informacji z ogromnej liczby źródeł w każdym czasie oraz dzielenia się nimi na unikatową jak dotąd skalę.

Wszystkie te, na pierwszy rzut oka, pozytywne aspekty Internetu, mogą jednak przeistoczyć się w realne zagrożenia, które dotyczą każdego użytkownika w cyberprzestrzeni. Szybkość i ilość rozpowszechnianych treści w sieci jest przytłaczająca. Jesteśmy nimi wręcz bombardowani. Takie warunki sprzyjają manipulowaniu informacjami, zniekształcaniu przekazu oraz tworzeniu fake newsów. Wszystko to składa się na szeroko pojętą dezinformację.

Jak możemy przeczytać w Kodeksie Dobrych Praktyk: dezinformacja może być dowolnym przekazem tekstowym lub audiowizualnym, który jest rozpowszechniany w sposób świadomy lub nieświadomy i oddziałuje negatywnie na odbiorców. Działania szkodliwe mogą wpływać na zmianę opinii, decyzji czy ugruntowanie określonego światopoglądu. Dezinformacja dotyka także sfery wiedzy, postaw osób lub całych grup społecznych. Treści dezinformacyjne mogą doprowadzić do podjęcia określonych działań lub ich zaniechania.

Jest to zjawisko niezwykle niebezpieczne ze względu na mechanizmy, którymi się posługuje. Podobnie jak fake newsy, dezinformacja ma szokować i wpływać na emocje odbiorców. Tak nacechowany przekaz znacznie zwiększa szanse na to, iż daną treść “podasz dalej”, stając się przy tym nośnikiem nieprawdziwych narracji w sieci.

Weryfikacja napływających do nas treści jest bardzo trudna, ponieważ granica pomiędzy opinią a faktem bardzo często zostaje zatarta. Targani silnymi, często sprzecznymi emocjami przy ogromie napływających do nas treści, często zapominamy o ich sprawdzeniu, co w tej kwestii wydaje się być kluczowe.

Zweryfikowanie wszystkich napotkanych informacji jest wręcz niemożliwe, jednak wystarczy dosłownie chwila, aby sprawdzić dany przekaz poprzez wyszukanie źródła danego zdarzenia. Takie postępowanie uchroni nas przed funkcjonowaniem w świecie zbudowanym na manipulacji i kłamstwie.

Szerzej na ten temat poczytasz w Kodeksie Dobrych Praktyk, który powstał w celu przeciwdziałania zjawisku dezinformacji: https://www.nask.pl/pl/wlaczweryfikacje/kodeks-dobrych-praktyk/4991,Kodeks-Dobrych-Praktyk.html

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...