Aż 87 proc. nastolatków w wieku od 12 do 18 lat gra na komputerze co najmniej raz w tygodniu – wynika z badania IQS Game Story 2. Poszerzenie tej grupy o kolejne 3 młodsze roczniki daje jeszcze wyższy wynik – wtedy graczami okazuje się być 91 proc. młodych Polaków – podaje interaktywnie.com.
Do najpopularniejszych gier należą tytuły takie jak Minecraft (32 proc. w grupie 9-17), Roblox (20 proc.), The Sims 4 (16 proc.), Among Us (13 proc.) oraz seria Grand Theft Auto (13 proc.). Ten ostatni wynik musi jednak niepokoić, gdyż GTA to wyjątkowo brutalna gra przeznaczona wyłącznie dla osób pełnoletnich, co może mieć destrukcyjny wpływ na osobowość młodych ludzi. Doprasować rozrywkę cyfrową do swojego wieku pomaga PEGI (Pan European Game Information) – działający w 38 krajach system oceniania gier. Mówiąc o grach i wynikających z nich wadach, do których dodać trzeba także chociażby uzależniający charakter, nie można zapominać także o plusach. A jest ich niemało, na co wskazuje opublikowany w „Frontiers in Human Neuroscience” przegląd ponad setki naukowych badań poświęconych problematyce. Wśród zalet grania wymienia się pozytywny wpływ na efektywność pracy mózgu, wytrwałość czy umiejętność skupienia uwagi. Nie można jednak zapominać o umiarze i odpowiednim dla wieku dopasowaniu wirtualnej rozrywki.
/MW/