Kerfuś to samojezdny robot sprzedający produkty firmy PepsiCo, w tym chipsy oraz napoje. Jak dotąd mechaniczny asystent pojawił się w dwóch warszawskich placówkach sieci sklepów Carrefour, mianowicie w galerii Westfield Arkadia oraz Galerii Wileńskiej. W ostatnim czasie sympatyczny asystent rodem z filmów science fiction stał się gwiazdą internetu. Filmiki oraz memy z Kerfusiem w roli głównej robią furorę. Skąd takie zainteresowanie robotem?
Głównym celem Kerfusia jest reklama produktów PepsiCo, lecz poza zadaniem typowo promocyjnym, robot ma także zaciekawić konsumentów i tym samym zachęcić ich do odwiedzania sklepów Carrefour. W realizacji tego drugiego pomocne mogą być funkcje sensoryczne robota. Wydaje się, iż to właśnie reakcje Kerfusiów na bodźce zewnętrzne wzbudziły szczególne zainteresowanie wśród internetowej społeczności. Po pogłaskaniu robota po „głowie” można usłyszeć „Nie dotykaj moich uszu” lub „Nie chcę się z Tobą bawić, miau”. Kocie odgłosy oraz kobiecy głos sprawiły, iż Kerfuś zyskał fanów wśród miłośników mangi i anime. Popularność maszyny nie umknęła użytkownikom Wykopu, którzy zaczęli tworzyć różne memy związane z flagowym robotem Carrefoura i PepsiCo. Część z kerfusiowych przeróbek nawiązuje do stereotypowego wyobrażenia kultury japońskiej, jako przykładu twórczości przesiąkniętej wątkami seksualnymi.
Popularność Kerfusia można uznać za marketingowy strzał w dziesiątkę, jednak robot ze względu na dużą liczbę interakcji często się zawiesza. Wydaje się jednak, iż inicjatywa z robotem w roli głównej ma przed sobą przyszłość. „Ogromna popularność Kerfusia spowodowała, że pracujemy już intensywnie nad rozwojem tego projektu, zarówno pod względem nowych partnerów, jak i lokalizacji” – mówi biuro prasowe Carrefour Polska. Nic dziwnego, skoro niektórzy internauci deklarują przyjście do sklepów wyłącznie w celu poznania Kerfusia.
/red./
Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com