Two Column Images
Left Image
Right Image

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na odpowiedź w jednym jesteśmy niemal zgodni. To olbrzymie wyzwanie dla współczesności.  W środę, 20 listopada br  w Sali Senackiej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie zarówno eksperci Biura Analiz Centrum Grabskiego, doktoranci jak i studenci szukali odpowiedzi na pytania związane z AI i dyskutowali o zagadnieniach związanych z tym zagadnieniem.

Punktem wyjścia do wspomnianej dyskusji były analizy BACG poświęcone sztucznej inteligencji. To: Rynek pracy i kompetencji młodych w kontekście generatywnej sztucznej inteligencji (AI) autorstwa dr. Marka Kawy oraz Sztuczna inteligencja. Szanse, zagrożenia i wyzwania autorstwa dr hab. Klaudii Cymanow -Sosin. Ta ostatnia, wspólnie z dr. Krzysztofem Tenerowiczem, prezesem Centrum Grabskiego oraz Łukaszem Rzepką z UPJPII wprowadzili zebranych w zagadnienia związane z AI w odniesieniu do trzech głównych zagadnień: mediów i biznesu ale także życia codziennego.  Uczestnikami spotkania byli m.in. studenci wydziałów: Nauk o komunikacji i Nauk społecznych, członkowie: Dziennikarskiego Koła Naukowego i Koła Naukowego Komunikowania Wizerunkowego, doktoranci Uniwersytetu Papieskiego oraz sympatycy Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół UPJP II.

Prof. dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin wprowadziła zebranych w teoretyczne aspekty związane ze sztuczną inteligencją. Pokazała na znane nam możliwości, sposoby wykorzystania oraz zdefiniowane już problemy. Dr Krzysztof Tenerowicz skoncentrował się na praktycznym znaczeniu AI dla gospodarki, biznesu ale także, w znaczeniu bardziej indywidualnym np. dla osobistych wyborów ścieżki edukacji czy wyboru ścieżki kariery. Podkreślił jak bardzo może ona zmienić dotychczasowy rynek pracy, a także poszczególne zawody w jego ramach. Łukasz Rzepka pokazał zebranym praktyczne zastosowania AI. Dowiódł jak w czasie rzeczywistym korzystać ze sztucznej inteligencji, robiąc to mądrze i efektywnie. Podkreślał, że należy mieć świadomość, że korzystając z AI ciągle „uczymy model”, mamy więc wpływ na jej ewolucję i rozwój. Zaprezentował także uczestnikom praktyczne umiejętności „Maurycego” czyli wirtualnego asystenta opartego na AI, któremu zebrani mogli zadawać pytania i z nim dyskutować, co było nie tylko intrygującym ale niezwykle pouczającym doświadczeniem.

Ostatnia częścią spotkania była dyskusja i pytania od uczestników. Dominowały w nich kwestie możliwych zagrożeń związanych z AI, kontroli nad sztuczną inteligencją oraz tego jak szybko i na ile skutecznie będzie ona zastępowała ludzi. Wiele wątków, które zostały poruszone podczas dyskusji niewątpliwie zasługuje na rozwinięcie i osobne spotkania. Tym bardziej, że jak tytułem podsumowania zauważył dr Krzysztof Tenerowicz: Sztuczna inteligencja nie jest dzisiaj tematem teoretycznym, nie jest też przyszłością. Ona stanowi teraźniejszość i już bezpośrednio wpływa na nasze życie. Jest w wymiarze technologicznym, ale także życiowym zjawiskiem, które zmieni nasze funkcjonowanie bardziej niż internet, który w tym zakresie był przełomem. Musimy nauczyć się z AI żyć, funkcjonować i korzystać. Największym wyzwaniem jest jednak by nad nią właściwie panować.

Debata była kolejną okazją do wymiany poglądów oraz swoistym dopełnieniem prac realizowanych w ramach Biura Analiz Centrum Grabskiego, gdzie w latach 2023-2024 powstało już 12 opracowań tematycznych, a kolejne czekają na publikację. Wszystkie są dostępne pod linkiem: https://centrumgrabskiego.pl/bacg/

Debatę przeprowadzono w ramach realizacji zadania: Edukacja społeczno-ekonomiczna wraz ze strukturalnym wsparciem dla Biura Analiz Fundacji Centrum im. Władysława Grabskiego, które sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030.

 

/kp-k/

Foto: cwg

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...

Zła forma młodych Polaków – problem, który rośnie w ciszy

Kondycja fizyczna młodych ludzi w Polsce budzi coraz większe obawy wśród ekspertów, nauczycieli i rodziców. Wyniki najnowszych badań wskazują na systematyczny spadek sprawności fizycznej...

Mniej samobójstw wśród młodych

W  końcu mamy powody do wielkiego "uff". Z najnowszych danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2024 roku liczba samobójstw w Polsce spadła o...

„Zabawa w krecika” – nowy problem w polskich szkołach

Przez polskie szkoły co jakiś czas przechodzą bardzo niebezpieczne "mody". Tym razem zawitała do nich „Zabawa w krecika”. To nowa, niepokojąca forma przemocy rówieśniczej...