Maturzyści wskazali, na jakie zarobki liczą w przyszłości oraz w jakich branżach liczą na najwyższe stawki. Młodzi odpowiedzieli także, czy chcą łączyć studia z pracą.
Jak wynika z badania krakowskiej firmy Webcon, 60% abiturientów zamierza połączyć swoje studia z pracą, z kolei co piąty maturzysta będzie poświęcał czas wyłącznie nauce. Dokładnie 57% ankietowanych ma obawy związane z wejściem na rynek pracy, z czego 34% swoje obawy łączy z brakiem doświadczenia.
Ile chcą zarabiać maturzyści?
W swojej pierwszej pracy 40% abiturientów chce zarabiać między 5 a 7 tysięcy złotych brutto, co trzeci z ankietowanych celuje w pensję wynoszącą między 3,5 a 5 tysięcy złotych brutto. Najwyższe oczekiwania finansowe ma 19% ankietowanych i są one związane z branżą IT — ta grupa liczy na wynagrodzenie w kwocie powyżej 9 tysięcy złotych brutto.
— Ta stawka wydaje mi się odpowiednia na start w branży IT. Ponadto pozwala już na samodzielne utrzymanie, choć nie jest to kwota, która bardzo cieszy. Wraz z rozwojem chciałbym inkasować przynajmniej dwukrotność tego wynagrodzenia — mówi nam Jan, absolwent gdańskiego liceum.
Maturzyści bardzo dojrzale podchodzą do decyzji związanych z przyszłością.
Badanie pokazuje, że maturzyści są niezwykle świadomi swoich planów na przyszłość i drogi do ich realizacji: 50% z nich zamierza studiować na kierunku, który jest związany z ich aktualnym profilem nauki i związany z branżą, w której upatrują zatrudnienia.
Ponadto maturzyści wskazują, że ich wymarzona praca, to przede wszystkim możliwość dalszego rozwoju, łącznie kariery z pasją oraz dobre zarobki. Takich odpowiedzi udzieliło odpowiednio 79%, 75% i 76% badanych.
Wielu (49%) młodych postrzega IT jako branżę z najwyższymi zarobkami i najlepszymi perspektywami, choć zatrudnienia w niej upatruje jedynie 14%. Wynika to z przekonania, że branża wymaga twardych kompetencji technicznych.
Uważam, że wpływ na taki stan rzeczy ma powszechne przekonanie, że specjaliści IT muszą być tzw. umysłami ścisłymi. Tymczasem dziś coraz popularniejsze stają się narzędzia, które umożliwiają budowanie aplikacji biznesowych bez kodowania i podejścia, które w proces powstawania aplikacji angażują również nietechnicznych użytkowników – wskazuje Urszula Słupik, Pełnomocnik Zarządu ds. Relacji ze Środowiskiem Akademickim w WEBCON.
źródło:
Badanie Webcon