Media społecznościowe. Między przyjemnością a nałogiem

15 proc. młodzieży jest uzależnionych od mediów społecznościowych. 1/3 nastolatków spędza w nich kilka godzin dziennie, zaś wielu z nich nawet połowę doby – alarmuje Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.

FacebookMedia społecznościowe są nieodłączną częścią naszej rzeczywistości. Mają one ogromny wpływ na nasze relacje, samopoczucie, pamięć i koncentrację. Niestety, uzależnienie od mediów społecznościowych staje się coraz poważniejszym problemem. Tym bardziej, że łatwo niezauważenie przekroczyć cienką granicę.

Nałóg czy przyjemność?

Podczas posiedzenia senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Rzecznik Praw Dziecka poinformował o swojej działalności w ubiegłym roku. Jednym z obszarów, którymi zajął się Mikołaj Pawlak było korzystanie z internetu i mediów społecznościowych przez młodych ludzi.

Rzecznik zlecił naukowe badania dot. jakości życia dzieci i młodzieży, podczas których przebadano 5800 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Z danych wynika, że młodzi ludzie – co nie jest zaskakujące – bardzo dużą część dnia spędzają w wirtualnym świecie. – Czują się źle, gdy są poza siecią, a korzystanie z social mediów jest ich sposobem na poprawę samopoczucia. To objawy uzależnienia – zauważył Pawlak. Chociaż młodzi ludzie mają świadomość zagrożenia i starają się ograniczyć korzystanie z sieci, to im się to nie udaje, przez co zaniedbują inne zajęcia. Stąd już tylko krok do poważnego uzależnienia.

Im starsi, tym gorzej

Z badania wynika, że ilość czasu spędzanego dziennie w internecie rośnie wraz z wiekiem uczniów. Już tylko 12 proc. drugoklasistów szkoły podstawowej nie korzysta z mediów społecznościowych w swoim wolnym czasie. W przypadku szóstoklasistów i młodzieży ze szkół ponadpodstawowych jest jeszcze gorzej. Co ciekawe, starsi uczniowie częściej niż pozostali, zaprzeczają występowaniu problemów uzależnienia związanego z korzystaniem z mediów społecznościowych. Jednocześnie ponad połowa z nich deklaruje, że korzysta z internetu, aby lepiej się poczuć (51 proc.). Z kolei jedna czwarta przyznaje się do nieudanych prób spędzania mniejszej ilości czasu na portalach społecznościowych (26 proc.), zaniedbywania innych zajęć (24 proc.) oraz występowania z tego powodu sytuacji konfliktowej z domownikami (24 proc.).

Co dalej?

O ile w korzystaniu z mediów społecznościowych nie ma oczywiście niczego złego, o tyle warto pamiętać o proporcjach. Warto też zwrócić uwagę na zagrożenie budowania relacji opartych jedynie o media elektroniczne. Paradoksalnie, kontakt z innymi jest ograniczony i powierzchowny. Widzimy tylko ten kawałek rzeczywistości, który ktoś chce pokazać. To z kolei może wpędzić nas w niską samoocenę oraz poczucie osamotnienia. Badania jasno wskazują, że ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych może znacząco poprawić nastrój. W realnym życiu dużo łatwiej zrozumieć, że nie jest się gorszym od innych. Warto więc pamiętać, że nawet tysiące znajomych/obserwujących/lajków nie zastąpią prawdziwych znajomości.

Media społecznościowe nie pozostają również bez wpływu na naszą pamięć i koncentrację. Atakują one nas bowiem mnóstwem informacji, które są nieistotne. O ile dla nas nie mają one większego znaczenia, o tyle tak ogromne ilości danych, które docierają do mózgu, powodują problemy z koncentracją. Mózg ma przecież też pełne prawo poczuć się przytłoczonym, a stąd już tylko krok do kolejnych problemów.

Najczęstsze skutki uzależnienia od mediów społecznościowych to: zaburzenia pamięci i koncentracji, nadpobudliwość, trudności w nawiązywaniu relacji międzyludzkich w świecie rzeczywistym, problemy ze snem, czy osłabienie układu odpornościowego. Walka z uzależnieniem od mediów społecznościowych jest trudna i czasochłonna.

W związku z wynikami badania w obszarze korzystania z serwisów społecznościowych Rada Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka rekomenduje m.in. rozwijanie alternatywnych form spędzania czasu dla dzieci i młodzieży, pokazywanie im właściwych wzorców odpoczynku i tworzenie zachęt do budowania zdrowych relacji w świecie realnym. To dobry krok, ale potrzebne są kompleksowe działania. Wirtualny świat nigdy nie zastąpi tego prawdziwego!

 

dr Karol Gac- dziennikarz, komentator i publicysta. Doktor nauk o polityce i administracji UKSW. Zawodowo związany m.in. z tygodnikiem i portalem „Do Rzeczy”, TVP, „Tysol”. Prowadzi również autorskie poranki siodma9.pl w Radiu Warszawa i Radiu Nadzieja.

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...