Two Column Images
Left Image
Right Image

Minister Edukacji zabiera się za lekcje WF. Duże zmiany!

Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) poinformowało o zmianach w postawie programowej zajęć wychowania fizycznego. Konsultacje publiczne dotyczące wspomnianej reformy już się zakończyły, a sam resort zakomunikował, iż modyfikacja w obrębie aktywności fizycznej uczniów wejdzie w życie wraz z początkiem następnego roku szkolnego, tj. 2023/2024.

„Zmiany obejmują wprowadzenie mechanizmu monitorującego sprawność fizyczną uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych oraz wpisywanie ich wyników do systemu teleinformatycznego „Sportowe Talenty” – możemy przeczytać na stronie MEiN.

Wspomniane zmiany obejmą swym zakresem cały system obowiązkowej edukacji, zarówno szkół podstawowych, jak i uczniów liceów ogólnokształcących, techników oraz szkół branżowych I stopnia. Reforma przewiduje obowiązkowe przeprowadzanie testów sprawnościowych w okresie wiosennym (marzec-kwiecień) składających się z następujących elementów:

-bieg 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych;

-beep-test (20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonany według protokołu dla testu Eurofit) – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu;

-podpór leżąc przodem na przedramionach, plank (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała;

-skok w dal z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły.

Wspomniane ćwiczenia nie będą jednak wpływały na ocenę końcową z zajęć wychowania fizycznego. Resort informuje, iż nowy system testów sprawnościowych ma służyć jako źródło informacji, które pozwoli na lepszą identyfikację parametrów wiążących się z aktywnością dzieci i młodzieży.

Zgromadzone przez wuefistów dane dotyczące rezultatów poszczególnych jednostek będą wpisywane w dedykowany program teleinformatyczny „Sportowe Talenty”. Ogólnopolska baza będzie następnie analizowana przez Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy, a w rezultacie będzie wpływała na dalsze kształtowanie się zmian ministerialnych dotyczących aktywności dzieci i młodzieży. System „Sportowe Talenty” będzie także dostępny dla samych uczniów, dzięki czemu będą oni mogli monitorować swój rozwój w zakresie osiągnięć sportowych. Jednocześnie opisywany system pozwoli na sprawne wykrywanie wyjątkowo zdolnych dzieci na podstawie możliwości porównania wyników jednostkowych w stosunku do całej populacji. Przydatne w tym zakresie będą dedykowane, wystandaryzowane siatki centylowe ułatwiające odkrywanie młodych talentów.

Reforma podstawy programowej zajęć wychowania fizycznego jest odpowiedzią na niepokojące dane przedstawione przez Eurobarometr (Sport and Physical Activity, Special Eurobarometer 525, Bruksela 2022), które wskazują na niską aktywność sportową Polaków. Według przytoczonego raportu, aż 65% respondentów z Polski odpowiedziało, iż nigdy nie ćwiczy lub nie uprawia sportu. Dla porównania, średnia w obrębie państw Unii Europejskiej wynosi 45%. Tego typu statystyki są wyjątkowo niepokojące.

 

/JKI/

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

 

Źródła: gov.pl, strefaedukacji.pl.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Egzamin ósmoklasisty 2025. Znamy wyniki!

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. Do testów przystąpiło ponad 360 tysięcy uczniów z całej Polski. Egzamin obejmował trzy obowiązkowe przedmioty: język...

Zakończenie roku szkolnego 2024/2025 – przed nami wakacje

W piątek, 27 czerwca 2025 roku, oficjalnie zakończył się rok szkolny 2024/2025. Blisko 4,6 miliona uczniów z całej Polski odebrało świadectwa i rozpoczęło długo...

Powrót „Szkoły po godzinach”. Przedwakacyjne spotkanie o finansach w Krakowie

W czwartek, 26 czerwca br., w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie odbyła się specjalna prelekcja dla uczniów klasy 6b,...

Nieistniejący, ale wpływowi – nowa fala wirtualnych influencerów AI

W świecie mediów społecznościowych, który nieustannie poszukuje świeżości i nowości, pojawiło się zjawisko, które jeszcze kilka lat temu mogłoby wydawać się czystą fikcją –...

Trzecie spotkanie ewaluacyjne w ramach prac nad strategią FEiM za nami

Za nami trzecie i zarazem ostatnie spotkanie konsultacyjne poświęcone ewaluacji działań realizowanych przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM) zarówno w ramach przygotowania strategii rozwoju...

Młodzi, media i misja czyli finał Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Nieformalna, ale wyjątkowo istotna wspólnota młodych ludzi z całej Polski spotkała się w Warszawie, by zamknąć pewien rozdział – i jednocześnie rozpocząć coś nowego....

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...