Obecni studenci, osoby dorastające w pełni scyfryzowanym społeczeństwie, nie chcą być liderami – wynika z raportu Inkubatora Uniwersytetu Warszawskiego. Jednocześnie podkreślono, że pokolenie Z to grupa, która przyzwyczajona jest do ciągłych zmian i niepewności.
W lipcu ukazał się raport Inkubatora Uniwersytetu Warszawskiego „JustStart2. Studiując w świecie niepewnego jutra: perspektywy, sprawczość i wizje przyszłości pokolenia Z”. Czym jest „pokolenie Z”? To termin, którym określa się ludzi urodzonych od końca lat 90. XX do początku lat 10. XXI wieku. Są to osoby, które jako pierwsze dorastały w pełni scyfryzowanym społeczeństwie.
Celem badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Warszawski była m.in. chęć przeanalizowania, jak zmieniło się spojrzenie studentów na pracę i studia w związku z pandemią COVID-19. „Szukaliśmy odpowiedzi na pytania: Jak w opinii młodego pokolenia wygląda rynek pracy? Jakie są ich oczekiwania? Co chcą osiągnąć? Zastanawialiśmy się, jakie są ich strategie rozwoju i czy wiedzą, czego potrzebują, aby je zrealizować” – piszą autorzy.
Podstawowy wniosek jest taki, że pokolenie Z, jest pokoleniem VUCA. Zastanawiacie się, „pokoleniem czego”? Termin VUCA jest akronimem słów: volatility – zmienność, uncertainty – niepewność, complexity – złożoność, ambiguity – niejednoznaczność. Innymi słowy, młodzi ludzie przyzwyczajeni są do ciągłej zmienności świata. Jednocześnie aż 90 proc. osób biorących udział w badaniu obawia się niestabilności ekonomicznej, a aż 86 proc. z nich tego, jakim miejscem będzie świat w przyszłości.
„Pokolenie Z wciąż jest dla badaczy zagadką. Przeważają wśród Was sprawczy racjonaliści (40%) oraz działający sceptycy (35%) (…) silnie, Waszym zdaniem, oddziałuje na otoczenie także działalność polityczna (niemal 50%) czy aktywizm/wolontariat (43%). Natomiast nie uważacie pracy jako takiej za siłę sprawczą na tym świecie (…) Mimo deklarowanej aktywności boicie się jednak liderowania, brania odpowiedzialności za innych, za lokalność, za świat. Wynika to z niskiej odporności psychicznej – to najsłabiej oceniana przez Was samych kompetencja, która jest niezmiernie ważna w obecnym świecie. Badanie pokazuje natomiast, że Wasza generacja Z radzi sobie znakomicie z empatią, umiejętnością współpracy czy myśleniem krytycznym i logicznym. To Wasze atuty. Także i ten, że zmienność współczesnego świata, określanego często mianem VUCA, nie przeraża Was, a sprawia, że łapiecie wiatr w żagle” – wskazują autorzy.
Co ciekawe, badacze stwierdzili, że pandemia nie wpłynęła tak bardzo na pokolenie Z tak mocno, jak mogłoby się teoretycznie wydawać. Choć zwiększyła ona brak poczucia pewności tych osób, to jednak w mniejszym stopniu, niż początkowo sądzono. 20 proc. badanych stwierdziło, że pandemia całkowicie zmieniła ich plany na przyszłość.
Najważniejszy jest rozwój
Z badania wynika, że studenci pokolenia Z będą pracownikami w firmie tak długo, jak będą mogli się w niej rozwijać. Jak się okazuje, pieniądze, choć ważne, nie są już najważniejszym czynnikiem pozostania w firmie. Raport wskazuje, że studenci mają bardzo duże poczucie sprawczości, stąd stawiają nie tylko na formalne wykształcenie, ale również na umiejętności miękkie.
Najciekawszy wniosek, który zaskoczył autorów badań to fakt, że studenci pokolenia Z nie chcą być liderami. Okazuje się większość młodych ludzi nie chce się obarczać stresem, bo nie ma odporności psychicznej, zaś wprowadzenie realnej zmiany to konieczność ścierania się z krytyką, czego młodzi także wolą unikać. „Młodym ludziom towarzyszy strach przed wyrażaniem swojej opinii. Wymaga to bowiem pewności siebie, a z drugiej strony niesie ryzyko odrzucenia, hejtu (…) Przywództwo może kojarzyć się młodym ludziom z obowiązkiem, odpowiedzialnością i ryzykiem
stresu, czyli uszczerbku na swoim dobrym samopoczuciu, bez gwarancji sukcesu” – czytamy.
A Wy, zgadzacie się z wnioskami?
Dr Karol Gac – dziennikarz, publicysta i komentator życia politycznego. Efekty jego pracy można znaleźć na portalu DoRzeczy.pl, którym kieruje i w tygodniku „Do Rzeczy”. Felietonista „Tygodnika Solidarność” oraz prowadzący poranek „Siódma 9” w rozgłośniach katolickich.
Badanie przeprowadzono wśród kilkuset studentów UW i WUM od września 2021 r. do stycznia 2022 r. Składało się m.in. z ankiet CAWI, wywiadów grupowych i dodatkowo – wywiadów eksperckich. Z raportem można się zapoznać tutaj: https://raporty.iuw.edu.pl/wp-content/uploads/2022/06/JSR00212_raport_final.pdf