Two Column Images
Left Image
Right Image

Nie tylko angielski! Jaki język obcy powinieneś znać, by świat stanął przed Tobą otworem?

Współcześnie spora część pracodawców traktuje znajomość angielskiego jako standard i niemalże nie interesuje się kompetencjami w tej dziedzinie, a jeśli pyta o jakąś obcą mowę to raczej o drugi i kolejny znany nam język. Jakie z nich dają największe szanse na znalezienie dobrze płatnej i dającej satysfakcję pracy? Okazuje się, że bardzo wiele zależy od branży!

Starsi – rosyjski, młodsi – angielski. Pokoleniowy podział znajomości języków obcych w Polsce i innych krajach „bloku wschodniego” wynika z historii. Ludzie urodzeni i kształcący się nad Wisłą w latach 70. XX wieku i wcześniej z powodów politycznej dominacji ZSRR musieli uczyć się języka Puszkina. Nie chodziło jednak w tym edukacyjnym spojrzeniu „na wschód” o talent pisarza, a „dokonania” Lenina i Stalina.

Dziś nastąpił odwrót i język rosyjski pozostaje dla młodszych pokoleń praktycznie nieznany, za to mowa Szekspira stanowi niemalże standard, coś tak oczywistego jak znajomość pisania i dodawania.

Warto jednak pamiętać, że angielski nie wyczerpuje listy kompetencji przydatnych podczas podróżowania czy w trakcie poszukiwania pracy marzeń, a rola znajomości języków obcych będzie rosła wraz z postępami globalizacji oraz umacnianiem się ekonomicznej roli Polski w światowym handlu. Co więc jeszcze opłaca się znać?

Okazuje się, że spora grupa zagranicznych pracodawców inwestujących w Polsce poszukuje osób znających niemiecki (głównie w księgowości, przemyśle i logistyce). Rośnie także ilość ofert skierowanych do pracowników posługujących się czeskim i litewskim (handel) oraz węgierskim (finanse) – podaje lingroom.pl.

Sporą elastyczność zapewnia z kolei rosyjski, który pozostaje powszechnie znany w krajach byłego ZSRR i umożliwia kontakt z mieszkańcami tego olbrzymiego obszaru bez znajomości niekiedy bardzo odmiennych języków narodowych obowiązujących w tych państwach. Dodatkowo rosną akcje egzotyki: chińskiego-mandaryńskiego (logistyka i dystrybucja) oraz arabskiego (nauka i gospodarka). Ponadto branża BPO/SSC często poszukuje osób posługujących się którymś z języków skandynawskich, niemieckim lub francuskim.

Jeśli porzucimy natomiast podział na branże to okaże się, że najczęściej pracodawcy poszukują ludzi znających angielski, niemiecki, francuski i hiszpański – zauważa serwis. Warto jednak pamiętać, że choć mniej popularne języki obce są rzadziej poszukiwane, to z drugiej strony znając któryś z nich mamy mniejszą konkurencję w walce o stanowisko, co może pozytywnie przełożyć się na wysokość zarobków.

Badania wskazują także, że znajomość każdego dodatkowego języka obcego zwiększa szanse na wyższe zarobki, zaś niektóre firmy już na starcie doceniają takich pracowników specjalnymi gratyfikacjami finansowymi.

Michał Wałach

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...