O anatomii fake newsów

Świadomie lub też nie – każdy z nas miał z nimi styczność. Najłatwiej natrafić na nie w Internecie, jednak prasa czy telewizja nie stanowi dla nich żadnego wyjątku. Ich wspólnym mianownikiem jest szerzenie dezinformacji w przestrzeni publicznej. Mowa oczywiście o fake newsach, których głównym zadaniem jest wprowadzenie w błąd odbiorców.

Przeanalizujmy sobie proces powstawania i funkcjonowania fake newsów w mediach. Rzecz jasna najbardziej sprzyjają im Internet i media społecznościowe, jednak media tradycyjne również mogą stanowić ich źródło.

Na początku łańcucha znajdują się oczywiście twórcy fake newsów. Autorzy dezinformacji nie przestają zaskakiwać kreatywnością – zakładają konta nieistniejących osób lub fałszywe konta instytucji, podszywają się pod specjalistów w określonej dziedzinie. Publikują memy, tweety, artykuły, a nawet treści naukowe. Wszystko to inspirowane jest bieżącymi lub historycznymi zdarzeniami przy
jednoczesnym zbudowaniu pozornej autentyczności internetowego kłamstwa opatrzonego zabarwieniem emocjonalnym.

Jednym słowem fake newsy mają szokować, przyciągać uwagę, wywoływać sensacje i poruszać emocje. Bez tego zdecydowanie trudniej byłoby im zaistnieć. Inaczej mówiąc, trafić na podatny grunt – najlepiej lidera opinii publicznej, który przekaże nieprawdziwą treść dalej.

Kim jest lider opinii publicznej? Osoba, która posiada olbrzymie zasięgi. Bez znaczenia czy jest to polityk, dziennikarz, celebryta czy influencer. Często zdarza się, że ów lider sam nie jest świadom tego, iż szerzy dezinformację. Staje się narzędziem w rękach autora fake newsa, którego celem jest krzywdzenie konkretnych osób, podważanie autorytetu danej instytucji czy sianie propagandy.

Jednak równie często osoba o dużych zasięgach celowo podaje fake newsy dalej. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Tak skonstruowany jest świat mediów społecznościowych. Kto ma followersów, ten ma władzę w Internecie, a za tym wszystkim idą pieniądze. Bardzo duże pieniądze.
Podanie dalej fake newsa, który porusza tłumy użytkowników jest niezwykle opłacalne. Przecież dezinformacja głównie żeruje na emocjach odbiorców. Dla przykładu na popularnym Instagramie posty największych influencerów opatrzone lokowaniem produktu wyceniane są nawet na kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Mechanizm jest czysto egoistyczny i nad wyraz opłacalny. Co zaskakujące nikomu nie można przypisać za to odpowiedzialności. Dlatego też tak bardzo ważna jest edukacja społeczeństwa w tym zakresie. Każdy użytkownik Internetu powinien weryfikować pojawiające się treści i zapoznać się z procesami towarzyszącymi machinie, jaką jest ogólnie pojęta dezinformacja, o czym wkrótce.

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Zobacz także

Najnowsze

ZAKAZ plastiku! To zmieni się w lokalach gastronomicznych.

Zgodnie z dyrektywą unijną SUP, plastik jest już w naszym kraju częściowo zakazany. Co zmienia to w lokalach gastronomicznych, a także jakie kary grożą...

Co dalej z polskim hokejem?

5 maja reprezentacja Polski w hokeju na lodzie po bardzo udanym turnieju w angielskim Nottingham zdobyła 13 punktów, tym samym uplasowała się na 2...

Ile zarabia Roksana Węgiel za jeden występ? Super Express ujawnił kwoty.

Ujawniono ile za jeden występ bierze Roksana Węgiel. Niezwykle popularna wśród osób młodych wokalistka może się pochwalić bardzo dobrymi zarobkami. Super Express wyliczył ile...

Pasażerowie będą sporo dopłacać. Wizz Air zmienia warunki odprawy online

Wizz Air zdecydował o zmianie warunków odprawy online. Jak wynika z informacji zawartych na stronie przewoźnika od 12 czerwca skrócony zostanie czas na darmową...

Niesamowity NOKAUT Mameda Khalidova! (WIDEO)

W walce wieczoru gali XTB KSW 83 Mamed Khalidov znokautował Scotta Askhama, kończąc trylogię ich walk w widowiskowy sposób. Zawodnik trenujący na codzień w Arrachion...

Szpilka nokautuje Pudzianowskiego w walce wieczoru Gali XTB KSW Coosseum 2! (WIDEO)

Artur Szpilka dosyć niespodziewanie znokautował Mariusza Pudzianowskiego podczas jednej z najciekawszych walk Gali XTB KSW Colosseum 2. Wydarzenie, które od tygodni rozpalało emocje miłośników sportów...

Depresja nie wybiera. Khalidov szczerze o swoich problemach przed XTB KSW Colloseum 2

Mamed Khalidov w rozmowie przed XTB KSW 83 przyznał, że wiele walk stoczył w stanie ciężkiej depresji. Więcej na temat swojej depresji, były mistrz KSW...

Optymistyczne wieści dotyczące leczenia raka piersi!

Co roku ponad 2 miliony osób otrzymuje diagnozę nowotworu złośliwego sutka potoczenie nazywanego rakiem piersi. Jest to najczęściej występująca choroba nowotworowa. Pomimo znacznego postępu...