Two Column Images
Left Image
Right Image

Pieniądze wpływają na przyjaźń wśród młodych. „Wolę się zadłużyć albo zakończyć znajomość, niż pokazać, że mam mniej pieniędzy”.

Najnowsze badanie przeprowadzone przez Qualtrics na zlecenie Credit Carma wykazuje związek statusu materialnego z utrzymywaniem przyjaźni przez pokolenie Z oraz Millenialsów.

Raport Qualtrics wykazał, że trwałość przyjaźni wśród młodych osób jest wysoce uzależniona od posiadanych środków, a przynajmniej podobnego statusu finansowego, który ma być receptą na trwałą przyjaźń.

Wielu młodych ludzi wskazuje, że zawierają przyjaźnie z bogatszymi osobami i następnie popadają w długi. Ponad 1/3 Millenialsów i Zetek przyznaje, że ma jednego przyjaciela lub znajomego, który popycha ich do nadmiernych wydatków.

Dlaczego młodzi żyją ponad stan?

Jedna trzecia ankietowanych wskazała, że nie chce utracić swoich znajomych, a 29 proc. Zetek i 28 proc. Millenialsów nie chce odstawać stylem życia od swoich bogatszych znajomych. Taka sama ilość respondentów wyraża chęć sprawienia przyjemności przyjaciołom. Równo 28 proc. Millenialsów mówi wprost, że nie potrafi odmówić znajomym o wyższym statusie materialnym wspólnego spędzania czasu.

Jakie wydatki najczęściej powodują zadłużanie młodych?

43 proc. Millenialsów twierdzi, że najczęściej nadmierne wydatki wiążą się z „jedzeniem poza domem”, 37 proc. wskazuje na „napoje oraz nocne wyjścia”, a 22 proc. wymienia wycieczki oraz wakacje. Z kołek 21 proc. mówi o „imprezach urodzinowych”.

Nieco inaczej sytuacja wygląda wśród przedstawicieli pokolenia Z — co prawda 37 proc. wskazuje także na „jedzenie poza domem”, ale już 36 proc. mówi, że przyczyną nadmiernych wydatków jest kupowanie ubrań wraz ze znajomymi, a 20 proc. Zetek zbyt dużo wydaje, chodząc ze znajomymi do spa i salonów urody.

Ile przyjaźni rozpada się z powodu różnic w statusie materialnym?

Aż 47 proc. osób z pokolenia Z kończy swoje przyjaźnie z uwagi na różnice w zasobności portfela. Dla porównania rozpad przyjacielskich stosunków wśród Millenialsów z tego samego powodu dotyczy 36 proc. respondentów.

Badanie przeprowadził w czerwcu 2023 Qualtrics na zlecenie Intuit Credit Karma w grupie ponad 1000 Amerykanów w wieku powyżej 18 lat. Warto zauważyć, że styl życia młodych Amerykanów i Europejczyków jest zbliżony.

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Egzamin ósmoklasisty 2025. Znamy wyniki!

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. Do testów przystąpiło ponad 360 tysięcy uczniów z całej Polski. Egzamin obejmował trzy obowiązkowe przedmioty: język...

Zakończenie roku szkolnego 2024/2025 – przed nami wakacje

W piątek, 27 czerwca 2025 roku, oficjalnie zakończył się rok szkolny 2024/2025. Blisko 4,6 miliona uczniów z całej Polski odebrało świadectwa i rozpoczęło długo...

Powrót „Szkoły po godzinach”. Przedwakacyjne spotkanie o finansach w Krakowie

W czwartek, 26 czerwca br., w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie odbyła się specjalna prelekcja dla uczniów klasy 6b,...

Nieistniejący, ale wpływowi – nowa fala wirtualnych influencerów AI

W świecie mediów społecznościowych, który nieustannie poszukuje świeżości i nowości, pojawiło się zjawisko, które jeszcze kilka lat temu mogłoby wydawać się czystą fikcją –...

Trzecie spotkanie ewaluacyjne w ramach prac nad strategią FEiM za nami

Za nami trzecie i zarazem ostatnie spotkanie konsultacyjne poświęcone ewaluacji działań realizowanych przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM) zarówno w ramach przygotowania strategii rozwoju...

Młodzi, media i misja czyli finał Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Nieformalna, ale wyjątkowo istotna wspólnota młodych ludzi z całej Polski spotkała się w Warszawie, by zamknąć pewien rozdział – i jednocześnie rozpocząć coś nowego....

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...