Two Column Images
Left Image
Right Image

Pokolenie Z – bez buntu i walki pokoleń?

Dom mediowy Mediahub i Instytut Badawczy Pollster sprawdzili, czym charakteryzuje się pokolenie Z w Polsce. Okazuje się, że młodzi Polacy wcale nie są tak buntowniczy, jak często się o nich myśli. Ponadto wnioski z raportu „Generacja Z – rzeczywistość młodych w kontrze do utrwalonych stereotypów” mogą wielu zaskoczyć.  

Generacja Z to pokolenie osób urodzonych w drugiej połowie lat 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku. Nie tylko osiąga już pełnoletniość, ale również dojrzałość konsumencką. W związku z tym postanowiono sprawdzić, co tak naprawdę wiemy o popularnych Zetkach.

Zdecydowana większość (72 proc.) młodych Polaków w wieku 16-24 uważa, że ważne jest, aby tworzyć lepszy świat. Jednocześnie nieco ponad połowa (56 proc.) uważa, że problemy społeczne ich przerastają. W efekcie młodzi ludzie nie czują się aktywistami. Tylko 1/5 z nich (22 proc.) ma aktywizm we krwi.

Co ciekawe, okazuje się, że generacja Z nie buntuje się przeciwko rodzicom. Aż 70 proc. młodych ma z nimi dobre relacje i preferuje stabilizację. – To jest naprawdę nowe i bardzo niezwykłe – zauważa Olga Wójcicka, consumer insight manager Mediahub. Okazuje się, że nowym trendem wśród młodych ma być powrót do rodzinnego domu i zatrzymanie migracji do miast. Młodzi decydują się na taki krok przede wszystkim ze względu na koszty. Kolejną ciekawostką może być stosunek do wiary. 60 proc. pokolenia Z zadeklarowało, że jest wierzący, a wśród użytkowników Tindera jest ich nawet 65 proc. Definitywną niewiarę deklaruje 17 proc.

EkoZetki?

Jednym z najważniejszych tematów dla pokolenia Z jest ochrona środowiska (63 proc.). Na kolejnych miejscach znajdują się m.in. konflikty międzynarodowe (56 proc.) oraz prawa kobiet (54 proc.). Większość badanych deklaruje, że o klimat dba poprzez odpowiednie wykonywanie codziennych czynności. Jakich? Wskazano m.in. na segregację śmieci, wyłączanie światła, zamawianie przesyłki do paczkomatu i ograniczanie zużycie wody. Tylko 26 proc. badanych zadeklarowało, że kupuje produkty ograniczające zużycie plastiku, a 23 proc.ogranicza spożycie mięsa.

Wbrew dotychczasowym opiniom, dla pokolenia Z zaangażowanie społeczne marek nie jest kluczowe przy ich decyzjach zakupowych. Co prawda młodzi ludzie widzą sens tych działań, ale już niekoniecznie biorą to pod uwagę przy wyborze marki. Okazuje się, że gdy przychodzi do zakupów, to dla 27 proc. z nich jest to ważne, zaś dla 34 proc. nie ma to znaczenia. Ponadto, 44 proc. badanych przyznało, że podczas zakupów wybiera marki, które spełniają wymogi ekologiczne. Jednak aż 72 proc. kieruje się niską ceną. Co ciekawe, aż 93 proc. deklaruje, że kupuje ubrania z drugiej ręki, – Jeśli ktoś myśli, że Gen Z działa zgodnie z wartościami marki, to nasze badanie skłania do ponownego przemyślenia tej kwestii – tłumaczy Wójcicka.

Nowa strategia marek?

Nike i Adidas to topowe brandy zarówno w Polsce, jak i USA. Jednak o ile młodzi Amerykanie na dalszych miejscach wskazują marki technologiczne, o tyle, dla Polaków liczą się marki modowe – H&M, Sinsay, Zara. Prawdopodobnie można to tłumaczyć mniejszą zasobnością portfela. Średni miesięczny budżet przedstawiciela pokolenia Z w Polsce to 2,5 tys. zł, choć 50 proc. ma oszczędności większe niż 5 tys. zł. W związku z tym to łakomy kąsek dla wielu marek. Zwłaszcza, że wielu ekonomistów przewiduje, że ich dochody przewyższą dochody milenialsów.

W pogłębionym, reprezentatywnym ilościowo-jakościowym przeanalizowano 1300 młodych osób urodzonych między 1998 a 2006 r. z 341 miast, a także z 275 wsi w całej Polsce. Zadano im ponad 100 pytań – m.in. o to, jak postrzegają swoją płeć, życie, pracę, najważniejsze relacje społeczne. Pełny raport znajduje się na Mullenlowemediahub.pl. 

 

 

Dr Karol Gac – dziennikarz, publicysta i komentator życia politycznego. Efekty jego pracy można znaleźć na portalu DoRzeczy.pl, którym kieruje i w tygodniku „Do Rzeczy”. Felietonista „Tygodnika Solidarność” oraz prowadzący poranek „Siódma 9” w rozgłośniach katolickich.

 

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Kryzys demograficzny w Polsce – Czy uda się zatrzymać katastrofę populacyjną?

Polska zmaga się z narastającym kryzysem demograficznym. W Polsce liczba ludności nieustannie maleje – umiera więcej osób, niż się rodzi. Czy można zatrzymać ten...

Powstaje pierwszy Studencki Fundusz Inwestycyjny w Polsce

Pierwszy w Polsce studencki fundusz inwestycyjny zawiązuje się we Wrocławiu. Jakie korzyści przyniesie młodym inwestorom z Pokolenia Z? Przeczytaj o tej innowacyjnej inicjatywie. We Wrocławiu...

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...