Pokolenie Z – bez buntu i walki pokoleń?

Dom mediowy Mediahub i Instytut Badawczy Pollster sprawdzili, czym charakteryzuje się pokolenie Z w Polsce. Okazuje się, że młodzi Polacy wcale nie są tak buntowniczy, jak często się o nich myśli. Ponadto wnioski z raportu „Generacja Z – rzeczywistość młodych w kontrze do utrwalonych stereotypów” mogą wielu zaskoczyć.  

Generacja Z to pokolenie osób urodzonych w drugiej połowie lat 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku. Nie tylko osiąga już pełnoletniość, ale również dojrzałość konsumencką. W związku z tym postanowiono sprawdzić, co tak naprawdę wiemy o popularnych Zetkach.

Zdecydowana większość (72 proc.) młodych Polaków w wieku 16-24 uważa, że ważne jest, aby tworzyć lepszy świat. Jednocześnie nieco ponad połowa (56 proc.) uważa, że problemy społeczne ich przerastają. W efekcie młodzi ludzie nie czują się aktywistami. Tylko 1/5 z nich (22 proc.) ma aktywizm we krwi.

Co ciekawe, okazuje się, że generacja Z nie buntuje się przeciwko rodzicom. Aż 70 proc. młodych ma z nimi dobre relacje i preferuje stabilizację. – To jest naprawdę nowe i bardzo niezwykłe – zauważa Olga Wójcicka, consumer insight manager Mediahub. Okazuje się, że nowym trendem wśród młodych ma być powrót do rodzinnego domu i zatrzymanie migracji do miast. Młodzi decydują się na taki krok przede wszystkim ze względu na koszty. Kolejną ciekawostką może być stosunek do wiary. 60 proc. pokolenia Z zadeklarowało, że jest wierzący, a wśród użytkowników Tindera jest ich nawet 65 proc. Definitywną niewiarę deklaruje 17 proc.

EkoZetki?

Jednym z najważniejszych tematów dla pokolenia Z jest ochrona środowiska (63 proc.). Na kolejnych miejscach znajdują się m.in. konflikty międzynarodowe (56 proc.) oraz prawa kobiet (54 proc.). Większość badanych deklaruje, że o klimat dba poprzez odpowiednie wykonywanie codziennych czynności. Jakich? Wskazano m.in. na segregację śmieci, wyłączanie światła, zamawianie przesyłki do paczkomatu i ograniczanie zużycie wody. Tylko 26 proc. badanych zadeklarowało, że kupuje produkty ograniczające zużycie plastiku, a 23 proc.ogranicza spożycie mięsa.

Wbrew dotychczasowym opiniom, dla pokolenia Z zaangażowanie społeczne marek nie jest kluczowe przy ich decyzjach zakupowych. Co prawda młodzi ludzie widzą sens tych działań, ale już niekoniecznie biorą to pod uwagę przy wyborze marki. Okazuje się, że gdy przychodzi do zakupów, to dla 27 proc. z nich jest to ważne, zaś dla 34 proc. nie ma to znaczenia. Ponadto, 44 proc. badanych przyznało, że podczas zakupów wybiera marki, które spełniają wymogi ekologiczne. Jednak aż 72 proc. kieruje się niską ceną. Co ciekawe, aż 93 proc. deklaruje, że kupuje ubrania z drugiej ręki, – Jeśli ktoś myśli, że Gen Z działa zgodnie z wartościami marki, to nasze badanie skłania do ponownego przemyślenia tej kwestii – tłumaczy Wójcicka.

Nowa strategia marek?

Nike i Adidas to topowe brandy zarówno w Polsce, jak i USA. Jednak o ile młodzi Amerykanie na dalszych miejscach wskazują marki technologiczne, o tyle, dla Polaków liczą się marki modowe – H&M, Sinsay, Zara. Prawdopodobnie można to tłumaczyć mniejszą zasobnością portfela. Średni miesięczny budżet przedstawiciela pokolenia Z w Polsce to 2,5 tys. zł, choć 50 proc. ma oszczędności większe niż 5 tys. zł. W związku z tym to łakomy kąsek dla wielu marek. Zwłaszcza, że wielu ekonomistów przewiduje, że ich dochody przewyższą dochody milenialsów.

W pogłębionym, reprezentatywnym ilościowo-jakościowym przeanalizowano 1300 młodych osób urodzonych między 1998 a 2006 r. z 341 miast, a także z 275 wsi w całej Polsce. Zadano im ponad 100 pytań – m.in. o to, jak postrzegają swoją płeć, życie, pracę, najważniejsze relacje społeczne. Pełny raport znajduje się na Mullenlowemediahub.pl. 

 

 

Dr Karol Gac – dziennikarz, publicysta i komentator życia politycznego. Efekty jego pracy można znaleźć na portalu DoRzeczy.pl, którym kieruje i w tygodniku „Do Rzeczy”. Felietonista „Tygodnika Solidarność” oraz prowadzący poranek „Siódma 9” w rozgłośniach katolickich.

 

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska zawitają do szkół

Podczas inauguracji roku szkolnego 2024/2025 szefowa MEN w Zespole Szkół Technicznych w Mielcu w woj. podkarpackim zapowiedziała, że w szkole pojawią się nowe przedmioty:...

Polska firma sponsorem hiszpańskiego klubu piłkarskiego!

InPost został oficjalnym sponsorem Atletico Madryt. Marka będzie widoczna we wielu miejscach w Hiszpanii. Kurierski gigant został sponsorem logistycznym na lata 2024-2025.  „InPost dołącza do...

Adrianna Sułek-Schubert, cicha bohaterka Igrzysk

8 lutego 2024 (tak, dobrze czytacie 2024!) roku Adrianna Sułek-Schubert urodziła syna. Nie przeszkodziło jej to wziąć udziału w Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu. Na...

Czego boją się młodzi?

Czego obawiają się młodzi ludzie w Polsce? Jak wynika z niezwykle ciekawego, najnowszego raportu UCE Research i Rissify.pl pt. „Czego boją się młodzi Polacy?”...

O fact-checkingu i mediach w Krakowie czyli II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W weekend, 20-21 lipca br w Krakowie odbył się II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Projekt ten organizowany jest przez fundację Prosto z mostu,...

Już za kilka dni II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Już za niespełna 5 dni Kraków będzie gościł słuchaczy II zjazdu Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To inicjatywa realizowana z myślą o młodych adeptach sztuki...

Jak im poszło? Czyli wyniki egzaminu maturalnego

We wtorek 9 lipca o godzinie 8:30 ogłoszono wyniki tegorocznych matur. Tegoroczny egzamin dojrzałości zdało 84,1% zdających, 10,4% ma prawo do poprawki, natomiast 5,5%...

Znamy wyniki Egzaminu Ósmoklasisty!

Trzeciego lipca ponad 220 tysięcy absolwentów szkół podstawowych, otrzymało wyniki egzaminu podsumowującego ich wiedzę z ośmiu lat edukacji. E8 rozpoczął się 14, a zakończył...