Ministerstwo Edukacji i Nauki chce stworzyć nową platformę streamingową VoD pod nazwą Multimedialna Edukacja Młodzieży (MeduM). Według założeń ma to być połączenie TikToka i Netflixa.
Celem MeduM jest stworzenie i upowszechnienie wśród uczniów w wieku 12-18 lat multimedialnych materiałów edukacyjnych oraz dydaktycznych wspierających proces kształcenia oraz umieszczenie ich na utworzonej na potrzeby tego działania platformie streamingowej VoD. W ramach tego projektu ma powstać przynajmniej 230 kilkuminutowych filmów lub animacji, które będą „wsparciem podstawy programowej” m.in. dla nowego przedmiotu szkolnego historia i teraźniejszość.
– Zdaję sobie sprawę, że młodzi ludzie nie oglądają telewizji, są na platformach streamingowych. Dlatego zleciłem Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju konkurs za 30 mln zł na produkcję kilkuset krótkich, czterominutowych filmów o tematyce historycznej, ekonomicznej i kulturowej, które będą zamieszczane i promowane na platformach streamingowych – mówił niedawno dr hab. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki w rozmowie z tygodnikiem „Sieci”.
Konkurs ogłosiło i przeprowadziło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Z puli złożonych wniosków 25 ofert zostało skierowanych do oceny merytorycznej. Finalnie wyłoniono cztery projekty, które otrzymają finansowanie.
Co obejmie MeduM?
Wiadomo, że materiały edukacyjne i dedaktyczne obejmą trzy obszary: historię Polski ze szczególnym uwzględnieniem historii gospodarczej i politycznej; historię sztuki, muzyki, literatury, teatru, sztuk plastycznych i architektury w ujęciu polskiego dziedzictwa narodowego oraz innowacyjność produktów i usług, komercjalizację wyników badań naukowych oraz ich transfer do gospodarki.
W pierwszym przypadku zostaną zaangażowani „ambasadorzy przedsięwzięcia, osoby opowiadające o swojej historii lub historii znanej im z opowieści swoich bliskich, którzy byli świadkami, bądź brali udział w przedstawionych wydarzeniach historycznych od roku 1944 do 2015”. Ponadto zostaną również zaangażowane osoby znane, które opowiedzą krótką rodzinną historię, będącą wycinkiem historycznego zdarzenia. W dodatku internetowi influencerzy jako reprezentanci młodego pokolenia będą opowiadać o swoich emocjach w zetknięciu z konkretnymi wydarzeniami, które często dla wielu były mało znane, a mogły wpłynąć na życie ich dziadków i rodziców, a przez to na ich samych.
W drugim obszarze mają zostać zaangażowani „artyści z różnych obszarów sztuki, muzycy, graficy, filmowcy, DJ-e, performerzy, dziennikarze, a także influencerzy internetowi publikujący treści na FB, Instagramie i TikToku itp.”. Z kolei w trzecim zaangażowani mają zostać „naukowcy, wynalazcy, innowatorzy, przedsiębiorcy, autorytety z różnych dziedzin, startup-owcy, influencerzy”.
Z dokumentów udostępnionych przez NCBiR wynika, że materiały mają być multimedialne, a także, że „będą prezentowane w nowoczesnej formie krótkich materiałów video, wzbogaconych atrakcyjnymi rozwiązaniami graficznymi i animacją”.
Dr Karol Gac – dziennikarz, publicysta i komentator życia politycznego. Efekty jego pracy można znaleźć na portalu DoRzeczy.pl, którym kieruje i w tygodniku „Do Rzeczy”. Felietonista „Tygodnika Solidarność” oraz prowadzący poranek „Siódma 9” w rozgłośniach katolickich.
Źr: NCBiR
Foto: gov.pl