Powszechny zakaz korzystania ze smartfonów w szkołach już niedługo?

Najnowszy raport UNESCO, czyli wyspecjalizowanego ciała wchodzącego w skład Organizacji Narodów Zjednoczonych, zwraca uwagę na negatywny skutek nadmiernego korzystania z telefonów i komputerów w placówkach edukacyjnych. Autorzy sprawozdania wzywają do wprowadzenia regulacji zakazujące używania  wspomnianych urządzeń, stwierdzając, iż ich nieumiejętne oraz przesadne wykorzystanie wyraźnie wpływa na proces nauczania. UNESCO podkreśla wizję świata zorientowanego na człowieka, w której technologia ma stanowić wyłącznie pomoc, a nie podstawę funkcjonowania ludzkości.

„Rewolucja cyfrowa kryje w sobie niewymierny potencjał, ale podobnie jak ostrzegano przed koniecznością regulacji stopnia jej wykorzystania przez społeczeństwo, tak samo należy zwrócić uwagę na sposób jej wykorzystania w edukacji” – przekazała dyrektor generalna UNESCO, Audrey Azoulay.

„Musimy uczyć dzieci żyć zarówno z technologią, jak i bez niej. Brać to, czego potrzebują z bogactwa informacji, ale ignorować to, co nie jest niezbędne. Aby technologia wspierała, ale nigdy nie zastępowała interakcji międzyludzkich w nauczaniu i edukacji” – ogłosił odpowiedzialny za raport Manos Antoninis.

Raport zatytułowany „Technologia w edukacji” został przygotowany przez Globalny Monitoring Edukacji (GEM) UNESCO. W ramach wspomnianego sprawozdania zwrócono uwagę na szkodliwy wpływ technologii w procesie nauczania, opierając się m.in. na wynikach badań dostarczanych przez Program Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA). Stwierdzono, iż sama bliskość urządzenia mobilnego rozprasza uczniów i ma negatywny wpływ na naukę w 14 krajach. Uczniowie skupiają się na kwestiach niezwiązanych z lekcjami, co wyraźnie ogranicza czas poświęcony na naukę. Dodatkowo dzięki rozproszeniu uczniowie gorzej przyswajają informacje, a także mają problemy z ich przetwarzaniem.

UNESCO wzywa do wprowadzenia zakazu korzystania z technologii w placówkach edukacyjnych, co może wyraźnie polepszyć jakość nauczania. Jak dotąd zaledwie w jednej czwartej państw świata wprowadzono regulacje zakazujące smartfonów w szkołach. Tego typu przepisy funkcjonują już, chociażby we Francji i Szwecji, gdzie nauczyciele przed lekcjami odbierają uczniom komórki. UNESCO proponuje wprowadzenie podobnych regulacji we wszystkich krajach świata.

Niewątpliwie problem nadmiernego wykorzystania postępu technologicznego w edukacji występuje, a jego oddziaływanie spotęgowała pandemia koronawirusa. Lekiem na całe zło mają być wspomniane regulacje ogólnopaństwowe, niemniej wciąż należy pamiętać o korzyściach, jakie możemy czerpać z technologii. Musimy nauczyć się odpowiedzialnego wykorzystania postępu, tak aby czerpać z niego głównie zyski, a ograniczyć straty. Być może już niedługo polskie władze przyglądną się opisywanej kwestii i wprowadzą powszechny zakaz korzystania ze smartfonów. Byłby to niewątpliwie krok w dobrą stronę.

 

/JKI/

Foto: Youtube.com/zrzut z ekranu

Źródła: news.un.org;  pap.pl; unesco.org

 

 

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi z klas mundurowych łatwiej wstąpią w szeregi Policji i Straży Granicznej

Senat był jednomyślny i poparł ustawę, na mocy której absolwenci klas mundurowych łatwiej i szybciej wstąpią do służby zarówno w Policji, jak i w...

Czy w Polsce wróci pobór? Szef Sztabu Generalnego zachęca do tego rozwiązania

Nie milkną echa po słowach szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, gen. Wiesława Kukuły, który kilka dni temu  przemawiając do podchorążych oraz władz Akademii Wojsk...

mLegitymacja hitem! Korzysta z niej już ponad 200 tysięcy studentów

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji już ponad 218 tysięcy studentów korzysta z mLegitymacji. Resort przypomina, że dokument ten zapewnia między innymi szybki dostęp do zniżek...

Ile potrzeba by studiować czyli budżet typowego studenta

Ile kosztują studia? To pytanie jest niezwykle złożone. Większość polskich żaków teoretycznie nie płaci bowiem za samą edukację, ale na "koszty życia" w przypadku...

Rozmowa z prof. dr hab. Klaudią Cymanow- Sosin o zagrożenia i szansach w nowych mediach

Czy nowe media stanowią zagrożenie czy raczej szansę w procesie wychowania i edukacji dzieci i młodzieży? Jak umiejętnie z nich korzystać i unikać zagrożeń...

Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska zawitają do szkół

Podczas inauguracji roku szkolnego 2024/2025 szefowa MEN w Zespole Szkół Technicznych w Mielcu w woj. podkarpackim zapowiedziała, że w szkole pojawią się nowe przedmioty:...

Wiceszefowa resortu edukacji, Joanna Mucha o nauczaniu Ukraińców w polskich szkołach

Wiceszefowa resortu edukacji narodowej wypowiedziała się niedawno na temat nauczania ukraińskich dzieci w Polsce. Była to reakcja na słowa byłego szefa resortu, Przemysława Czarnka,...

Polska firma sponsorem hiszpańskiego klubu piłkarskiego!

InPost został oficjalnym sponsorem Atletico Madryt. Marka będzie widoczna we wielu miejscach w Hiszpanii. Kurierski gigant został sponsorem logistycznym na lata 2024-2025.  „InPost dołącza do...