Two Column Images
Left Image
Right Image

Powszechny zakaz korzystania ze smartfonów w szkołach już niedługo?

Najnowszy raport UNESCO, czyli wyspecjalizowanego ciała wchodzącego w skład Organizacji Narodów Zjednoczonych, zwraca uwagę na negatywny skutek nadmiernego korzystania z telefonów i komputerów w placówkach edukacyjnych. Autorzy sprawozdania wzywają do wprowadzenia regulacji zakazujące używania  wspomnianych urządzeń, stwierdzając, iż ich nieumiejętne oraz przesadne wykorzystanie wyraźnie wpływa na proces nauczania. UNESCO podkreśla wizję świata zorientowanego na człowieka, w której technologia ma stanowić wyłącznie pomoc, a nie podstawę funkcjonowania ludzkości.

„Rewolucja cyfrowa kryje w sobie niewymierny potencjał, ale podobnie jak ostrzegano przed koniecznością regulacji stopnia jej wykorzystania przez społeczeństwo, tak samo należy zwrócić uwagę na sposób jej wykorzystania w edukacji” – przekazała dyrektor generalna UNESCO, Audrey Azoulay.

„Musimy uczyć dzieci żyć zarówno z technologią, jak i bez niej. Brać to, czego potrzebują z bogactwa informacji, ale ignorować to, co nie jest niezbędne. Aby technologia wspierała, ale nigdy nie zastępowała interakcji międzyludzkich w nauczaniu i edukacji” – ogłosił odpowiedzialny za raport Manos Antoninis.

Raport zatytułowany „Technologia w edukacji” został przygotowany przez Globalny Monitoring Edukacji (GEM) UNESCO. W ramach wspomnianego sprawozdania zwrócono uwagę na szkodliwy wpływ technologii w procesie nauczania, opierając się m.in. na wynikach badań dostarczanych przez Program Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA). Stwierdzono, iż sama bliskość urządzenia mobilnego rozprasza uczniów i ma negatywny wpływ na naukę w 14 krajach. Uczniowie skupiają się na kwestiach niezwiązanych z lekcjami, co wyraźnie ogranicza czas poświęcony na naukę. Dodatkowo dzięki rozproszeniu uczniowie gorzej przyswajają informacje, a także mają problemy z ich przetwarzaniem.

UNESCO wzywa do wprowadzenia zakazu korzystania z technologii w placówkach edukacyjnych, co może wyraźnie polepszyć jakość nauczania. Jak dotąd zaledwie w jednej czwartej państw świata wprowadzono regulacje zakazujące smartfonów w szkołach. Tego typu przepisy funkcjonują już, chociażby we Francji i Szwecji, gdzie nauczyciele przed lekcjami odbierają uczniom komórki. UNESCO proponuje wprowadzenie podobnych regulacji we wszystkich krajach świata.

Niewątpliwie problem nadmiernego wykorzystania postępu technologicznego w edukacji występuje, a jego oddziaływanie spotęgowała pandemia koronawirusa. Lekiem na całe zło mają być wspomniane regulacje ogólnopaństwowe, niemniej wciąż należy pamiętać o korzyściach, jakie możemy czerpać z technologii. Musimy nauczyć się odpowiedzialnego wykorzystania postępu, tak aby czerpać z niego głównie zyski, a ograniczyć straty. Być może już niedługo polskie władze przyglądną się opisywanej kwestii i wprowadzą powszechny zakaz korzystania ze smartfonów. Byłby to niewątpliwie krok w dobrą stronę.

 

/JKI/

Foto: Youtube.com/zrzut z ekranu

Źródła: news.un.org;  pap.pl; unesco.org

 

 

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

„Zabawa w krecika” – nowy problem w polskich szkołach

Przez polskie szkoły co jakiś czas przechodzą bardzo niebezpieczne "mody". Tym razem zawitała do nich „Zabawa w krecika”. To nowa, niepokojąca forma przemocy rówieśniczej...

Kryzys demograficzny w Polsce – Czy uda się zatrzymać katastrofę populacyjną?

Polska zmaga się z narastającym kryzysem demograficznym. W Polsce liczba ludności nieustannie maleje – umiera więcej osób, niż się rodzi. Czy można zatrzymać ten...

Powstaje pierwszy Studencki Fundusz Inwestycyjny w Polsce

Pierwszy w Polsce studencki fundusz inwestycyjny zawiązuje się we Wrocławiu. Jakie korzyści przyniesie młodym inwestorom z Pokolenia Z? Przeczytaj o tej innowacyjnej inicjatywie. We Wrocławiu...

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...