Two Column Images
Left Image
Right Image

„Prawko” w młodym wieku? Sprawdź kiedy możesz zacząć kurs i zdać egzamin!

Powszechnie uważa się, że naukę prowadzenia samochodu można rozpocząć z chwilą uzyskania pełnoletności. Okazuje się jednak, że zarówno kurs jak i egzamin można odbyć wcześniej! Dotyczy to zarówno kategorii B jak i innych.

Prawo jest w tej sprawie absolutnie jasne: do kursu pozwalającego zdobyć umiejętności teoretyczne i praktyczne można przystąpić już na 3 miesiące przed urodzinami stanowiącymi datę osiągnięcia minimalnego wieku wymaganego do prowadzenia określonego pojazdu. W przypadku samochodu trzeba mieć więc 17 lat i 9 miesięcy.

„Osoba ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdem silnikowym lub uprawnienia do kierowania tramwajem może rozpocząć szkolenie nie wcześniej niż 3 miesiące przed osiągnięciem minimalnego wieku (…) wymaganego od kierującego pojazdem objętego tym uprawnieniem” – czytamy w art. 21 ust. 1 Ustawy o kierujących pojazdami.

Podobnie sytuacja wygląda z egzaminem, tyle tylko że tutaj mówimy nie o trzech, ale jednym miesiącu: „Osoba ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem może przystąpić do egzaminu państwowego nie wcześniej niż miesiąc przed osiągnięciem minimalnego wieku (…) wymaganego od kierującego pojazdem objętym tym uprawnieniem” – stanowi art. 50 ust. 1 Ustawy o kierujących pojazdami.

W ten sposób zdać egzamin można już w wieku 17 lat i 11 miesięcy. Owo przyspieszenie nie oznacza jednak wcześniejszego odebrania dokumentu upoważniającego do prowadzenia pojazdu. Tu bezwzględnie należy poczekać do 18. urodzin. Chyba, że ktoś zdecyduje się na inny pojazd i inną kategorię.

Najwcześniej – bo w wieku 14 lat – możemy uzyskać prawo jazdy kategorii AM umożliwiające kierowanie motorowerem lub małym quadem („czterokołowiec lekki”), co oznacza, że kurs wolno zacząć mając 13 lat i 9 miesięcy.

W wieku 16 lat można uzyskać z kolei prawo jazdy kategorii A1, dzięki której wsiądziemy m.in. na motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3 oraz B1 (duży quad) i T (ciągnik rolniczy, walec i inne).

Pełnoletność otwiera z kolei drogę do kilku kategorii. To: A2 (motocykl o mocy do 35 kW), B – czyli popularne „prawko” umożliwiające kierowanie samochodem o masie do 3,5 tony oraz kilkoma innymi typami pojazdów i maszyn (w tym motocyklem o pojemności do 125 cm3, o ile prawo jazdy tej kategorii posiadamy od 3 lat), B+E – czyli zespół pojazdów składający się z przyczepy+samochodu/ciągnika rolniczego lub walca, C1 (mała ciężarówka) oraz C1+3 (zespół pojazdów o masie do 12 ton).

Do 20 roku życia poczekać muszą z kolei osoby zainteresowane kategorią A pozwalającą kierować wszystkimi typami motocykli. Dotyczy to jednak wyłącznie osób posiadających od minimum 2 lat prawo jazdy kategorii A2. Brak takich uprawnień oznacza konieczność czekania z uzyskaniem pozwolenia na kierowanie najmocniejszymi jednośladami do 24. urodzin.

21. rok życia otwiera z kolei możliwość uzyskania kategorii C pozwalającej na prowadzenie dużych ciężarówek, C+E (duża ciężarówka+przyczepy), D1 (autobus przeznaczony do przewozu do 17 osób łącznie z kierowcą, o długości do 8 m), D1+E (takiż autobus+przyczepy) oraz kategorii Tramwaj.

Pozostałe uprawienie są zarezerwowane dla osób po 24. roku życia (A – czyli motocykle dla nieposiadających wcześniej A2, D – autobusy, D+E – autobusy z przyczepami).

Warto przy tym pamiętać, że kurs na prawo jazdy wymaga sporej ilości wolnego czasu, a egzamin uznaje się za wydarzenie niezwykle stresujące. Nie warto więc zbytnio spieszyć się z uzyskaniem uprawnień jeśli w najbliższych miesiącach czeka nas matura lub seria ważnych zaliczeń na studiach.

Dodatkowo dobrze zadać sobie samemu pytanie o naszą odpowiedzialność. Samochód, jak też każdy inny pojazd, ułatwia życie i pozwala zrobić wiele dobrego, jednak niewłaściwie stosowany tylko w niewielkim stopniu różni się od karabinu maszynowego w rękach szaleńca. Zapisując się na kurs i egzamin rozważmy więc, czy mamy w sobie na tyle wewnętrznej siły i odpowiedzialności, by oprzeć się pokusom lub presji rówieśniczej i nie rozwijać nadmiernych prędkości lub jeździć po spożyciu alkoholu. Tragiczne statystyki wypadków – także śmiertelnych – na polskich drogach pokazują, że takiej siły i odpowiedzialności brakuje wielu dorosłym. Nie należy więc wstydzić się braku „prawka” w sytuacji obaw o własne zachowanie w chwili kierowania kilkuset kilogramową maszyną o mocy kilkudziesięciu (lub więcej) koni mechanicznych.

Michał Wałach

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Kryzys demograficzny w Polsce – Czy uda się zatrzymać katastrofę populacyjną?

Polska zmaga się z narastającym kryzysem demograficznym. W Polsce liczba ludności nieustannie maleje – umiera więcej osób, niż się rodzi. Czy można zatrzymać ten...

Powstaje pierwszy Studencki Fundusz Inwestycyjny w Polsce

Pierwszy w Polsce studencki fundusz inwestycyjny zawiązuje się we Wrocławiu. Jakie korzyści przyniesie młodym inwestorom z Pokolenia Z? Przeczytaj o tej innowacyjnej inicjatywie. We Wrocławiu...

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...