„Prawko” w młodym wieku? Sprawdź kiedy możesz zacząć kurs i zdać egzamin!

Powszechnie uważa się, że naukę prowadzenia samochodu można rozpocząć z chwilą uzyskania pełnoletności. Okazuje się jednak, że zarówno kurs jak i egzamin można odbyć wcześniej! Dotyczy to zarówno kategorii B jak i innych.

Prawo jest w tej sprawie absolutnie jasne: do kursu pozwalającego zdobyć umiejętności teoretyczne i praktyczne można przystąpić już na 3 miesiące przed urodzinami stanowiącymi datę osiągnięcia minimalnego wieku wymaganego do prowadzenia określonego pojazdu. W przypadku samochodu trzeba mieć więc 17 lat i 9 miesięcy.

„Osoba ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdem silnikowym lub uprawnienia do kierowania tramwajem może rozpocząć szkolenie nie wcześniej niż 3 miesiące przed osiągnięciem minimalnego wieku (…) wymaganego od kierującego pojazdem objętego tym uprawnieniem” – czytamy w art. 21 ust. 1 Ustawy o kierujących pojazdami.

Podobnie sytuacja wygląda z egzaminem, tyle tylko że tutaj mówimy nie o trzech, ale jednym miesiącu: „Osoba ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem może przystąpić do egzaminu państwowego nie wcześniej niż miesiąc przed osiągnięciem minimalnego wieku (…) wymaganego od kierującego pojazdem objętym tym uprawnieniem” – stanowi art. 50 ust. 1 Ustawy o kierujących pojazdami.

W ten sposób zdać egzamin można już w wieku 17 lat i 11 miesięcy. Owo przyspieszenie nie oznacza jednak wcześniejszego odebrania dokumentu upoważniającego do prowadzenia pojazdu. Tu bezwzględnie należy poczekać do 18. urodzin. Chyba, że ktoś zdecyduje się na inny pojazd i inną kategorię.

Najwcześniej – bo w wieku 14 lat – możemy uzyskać prawo jazdy kategorii AM umożliwiające kierowanie motorowerem lub małym quadem („czterokołowiec lekki”), co oznacza, że kurs wolno zacząć mając 13 lat i 9 miesięcy.

W wieku 16 lat można uzyskać z kolei prawo jazdy kategorii A1, dzięki której wsiądziemy m.in. na motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3 oraz B1 (duży quad) i T (ciągnik rolniczy, walec i inne).

Pełnoletność otwiera z kolei drogę do kilku kategorii. To: A2 (motocykl o mocy do 35 kW), B – czyli popularne „prawko” umożliwiające kierowanie samochodem o masie do 3,5 tony oraz kilkoma innymi typami pojazdów i maszyn (w tym motocyklem o pojemności do 125 cm3, o ile prawo jazdy tej kategorii posiadamy od 3 lat), B+E – czyli zespół pojazdów składający się z przyczepy+samochodu/ciągnika rolniczego lub walca, C1 (mała ciężarówka) oraz C1+3 (zespół pojazdów o masie do 12 ton).

Do 20 roku życia poczekać muszą z kolei osoby zainteresowane kategorią A pozwalającą kierować wszystkimi typami motocykli. Dotyczy to jednak wyłącznie osób posiadających od minimum 2 lat prawo jazdy kategorii A2. Brak takich uprawnień oznacza konieczność czekania z uzyskaniem pozwolenia na kierowanie najmocniejszymi jednośladami do 24. urodzin.

21. rok życia otwiera z kolei możliwość uzyskania kategorii C pozwalającej na prowadzenie dużych ciężarówek, C+E (duża ciężarówka+przyczepy), D1 (autobus przeznaczony do przewozu do 17 osób łącznie z kierowcą, o długości do 8 m), D1+E (takiż autobus+przyczepy) oraz kategorii Tramwaj.

Pozostałe uprawienie są zarezerwowane dla osób po 24. roku życia (A – czyli motocykle dla nieposiadających wcześniej A2, D – autobusy, D+E – autobusy z przyczepami).

Warto przy tym pamiętać, że kurs na prawo jazdy wymaga sporej ilości wolnego czasu, a egzamin uznaje się za wydarzenie niezwykle stresujące. Nie warto więc zbytnio spieszyć się z uzyskaniem uprawnień jeśli w najbliższych miesiącach czeka nas matura lub seria ważnych zaliczeń na studiach.

Dodatkowo dobrze zadać sobie samemu pytanie o naszą odpowiedzialność. Samochód, jak też każdy inny pojazd, ułatwia życie i pozwala zrobić wiele dobrego, jednak niewłaściwie stosowany tylko w niewielkim stopniu różni się od karabinu maszynowego w rękach szaleńca. Zapisując się na kurs i egzamin rozważmy więc, czy mamy w sobie na tyle wewnętrznej siły i odpowiedzialności, by oprzeć się pokusom lub presji rówieśniczej i nie rozwijać nadmiernych prędkości lub jeździć po spożyciu alkoholu. Tragiczne statystyki wypadków – także śmiertelnych – na polskich drogach pokazują, że takiej siły i odpowiedzialności brakuje wielu dorosłym. Nie należy więc wstydzić się braku „prawka” w sytuacji obaw o własne zachowanie w chwili kierowania kilkuset kilogramową maszyną o mocy kilkudziesięciu (lub więcej) koni mechanicznych.

Michał Wałach

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Sędzia Marciniak zareklamuje polską markę!

Najlepszy polski sędzia podczas debiutu na Euro 2024 zareklamuje polską markę obuwia.  Szymona Marciniaka fanom footballu nie trzeba przedstawiać, już w najbliższej kolejce rozgrywek mistrzostw...

Usłysz wołanie o pomoc czyli Reportaż ze spektaklu „Dzieci i ryby głosu nie mają”

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży to jeden z tematów jakie zyskują na popularności. Niestety najczęściej z powodu kłopotów z jakimi zmagają się najmłodsi. Wpisując...

Fundacja Edukacji i Mediów na Wielkim Finale sezonu koszykarzy AK23 w Krakowie

Sport to zdrowie! Ta stara prawda w praktyce jest potwierdzana w sposób najpełniejszy poprzez angażowanie w sport najmłodszych.W  ramach troski o kondycje najmłodszych, wydawca...

Akademia Samorządu 2023/2024 po finałowym zjeździe

Wielki finał Akademii Samorządu 2023/2024 za nami! Odbył się on w Krakowie w dniach 7-9 czerwca br. Popularny „AS” to projekt skierowany do młodych...

Kolejne warsztaty FEiM. Tym razem „Aktywność lokalna – korzyść globalna” w CLX LO im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Warszawie

Kolejne warsztaty przeprowadzone przez Dom Edukacji Medialnej Fundację Edukacji i Mediów za nami. We wtorek, 11 czerwca 2024 roku mieliśmy przyjemność gościć w CLX...

Soft skills vs hard skills – co jest bardziej cenione przez pracodawców

Obserwując dynamicznie zmieniające się wymagania na rynku pracy coraz częściej zadajemy sobie pytanie: co jest bardziej cenione przez pracodawców - soft skills czy hard...

Sensacyjna porażka w finale LE!

Bayer Leverkusen przegrał w finale Ligi Europy. Atalanta wygrywając 3:0 przerwała serię 51 meczów bez porażki!  Wieczorem 22 maja 2024 roku na stadionie w Dublinie...

Jak młodzież tworzy nowe więzi z Chatbotami AI

Niezwykle ciekawym zjawiskiem staje się rosnąca rola chatbotów AI jako nowoczesnych kompanów dla młodzieży. Te zaawansowane programy, dzięki swojej zdolności do przetwarzania języka naturalnego...