Wagary. Przyczyny i skutki

Wagary – a więc nieuzasadniona i samowolna nieobecność ucznia w szkole – stanowią jedno z ryzykownych zachowań młodzieży i są problemem tym większym, im częściej się zdarzają. Warto jednak patrzyć nie tylko na częstotliwość, ale także powody oraz konsekwencje opuszczania lekcji.

Gdy wagary stanowią dla ułożonego ucznia jednorazowy incydent, podczas którego nie doszło do żadnych ekscesów, rodzice oraz pedagodzy patrzą na to bez przesadnego niepokoju. Gorzej, gdy ucieczki z lekcji stają się regularne, wiążą się z chęcią uniknięcia sprawdzianu i lekcji z jakimś nauczycielem, stanowią manifestację sprzeciwu wobec szkoły lub rodziców albo są objawem osobistych komplikacji życiowej drogi. Problem wagarów jest natomiast olbrzymi, gdy w trakcie niedozwolonego pobytu poza szkołą uczeń dopuszcza się innych zachowań ryzykownych lub nawet przestępstw, co może doprowadzić do konsekwencji prawnych z ustanowieniem kuratora, umieszczeniem w młodzieżowym ośrodku wychowawczym lub zakładzie poprawczym włącznie.

Powodów wagarowania jest cała masa. Niektórzy opuszczają lekcje z powodu ładnej pogody, co stoi za powstaniem tzw. Dnia Wagarowicza u progu kalendarzowej wiosny, inni są znudzeni szkolną rutyną lub brakuje im motywacji do nauki. Ponadto uczniowie budują w ten sposób swoją pozycję w grupie rówieśniczej albo poprzez udział we wspólnej ucieczce z lekcji albo poprzez próbę zaimponowania swoją – źle pojętą – odwagą. Niektórzy zaś uciekają niejako z przymusu – gdy wagaruje cała klasa, nawet uczniowie solidni nie chcą zyskiwać miana zdrajców. Część uczniów unika poprzez wagary kontaktu z odrzucającą ich grupą rówieśniczą lub trudnych lekcji i sprawdzianów, co jednak tylko pogłębia problem z przedmiotem – swoje zdać i tak trzeba. Opuszczanie lekcji to także sposób na zwrócenie na siebie uwagi rodziców lub nauczycieli albo zamanifestowanie sprzeciwu wobec jakiś reguł bądź kryzysów, np. w domu.

Jednorazowe wagary nie u każdego ucznia odbiją się negatywnie na edukacji. Co innego regularne opuszczanie lekcji – w takim przypadku zaległości będą narastać, aż w końcu utrudnią uzyskanie dobrej oceny na koniec roku albo nawet doprowadzą do nieklasyfikowania danego ucznia. Powtarzanie klasy – a więc scenariusz z najczarniejszych snów uczniów – to jednak nic w porównaniu z problemami, w jakie można popaść podczas wagarowania, czemu sprzyja brak kontroli nauczycieli i rodziców nad młodym człowiekiem opuszczającym lekcje. Rodzi to m.in. ryzyko nawiązania niewłaściwych kontaktów, co może doprowadzić do eksperymentowania z papierosami, alkoholem, narkotykami, lekami psychotropowymi lub seksualnością. Zdobywanie takich „doświadczeń” nie wymaga zresztą znajomości z kimś spoza grupy rówieśniczej – popisywaniu się w taki sposób i manifestowaniu swojej rzekomej dorosłości sprzyja już sam fakt braku nadzoru opiekunów. Dodatkowo osoba wagarująca jest narażona na padnięcie ofiarą przestępstwa kradzieży, pobicia lub gwałtu.

Warto pamiętać, że choć incydentalne wagary nie muszą negatywnie wpłynąć na zdobywanie wiedzy i wypełnianie swoich obowiązków, to jednak i one stanowią złamanie szkolnego regulaminu. O ile więc zwykle takie ucieczki z lekcji są traktowane przez nauczycieli z wyrozumiałością, to jednak pedagodzy wcale nie mają obowiązku ignorować takich przypadków. Z kolei uczeń, który natrafi na patrol policji lub straży miejskiej w trakcie wagarów – nie ważne czy kolejnych czy pierwszych w życiu – musi liczyć się z odstawieniem go do szkoły, co w najlepszym wypadku będzie sporą kompromitacją. Z kolei unikając sprawdzianów młody człowiek zyskuje jedynie w sposób pozorny – i tak będzie musiał zaprezentować nauczycielowi stan swojej wiedzy (lub niewiedzy). Jeśli zaś w życiu występują poważniejsze problemy, jak brak akceptacji grupy czy złe relacje w rodzinie, to warto o tym porozmawiać czy to z rodzicami czy szkolnymi pedagogami lub psychologami. Nie da się bowiem całe życie uciekać przed obowiązkami i wyzwaniami.

Michał Wałach

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

mLegitymacja hitem! Korzysta z niej już ponad 200 tysięcy studentów

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji już ponad 218 tysięcy studentów korzysta z mLegitymacji. Resort przypomina, że dokument ten zapewnia między innymi szybki dostęp do zniżek...

Ile potrzeba by studiować czyli budżet typowego studenta

Ile kosztują studia? To pytanie jest niezwykle złożone. Większość polskich żaków teoretycznie nie płaci bowiem za samą edukację, ale na "koszty życia" w przypadku...

Rozmowa z prof. dr hab. Klaudią Cymanow- Sosin o zagrożenia i szansach w nowych mediach

Czy nowe media stanowią zagrożenie czy raczej szansę w procesie wychowania i edukacji dzieci i młodzieży? Jak umiejętnie z nich korzystać i unikać zagrożeń...

Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska zawitają do szkół

Podczas inauguracji roku szkolnego 2024/2025 szefowa MEN w Zespole Szkół Technicznych w Mielcu w woj. podkarpackim zapowiedziała, że w szkole pojawią się nowe przedmioty:...

Wiceszefowa resortu edukacji, Joanna Mucha o nauczaniu Ukraińców w polskich szkołach

Wiceszefowa resortu edukacji narodowej wypowiedziała się niedawno na temat nauczania ukraińskich dzieci w Polsce. Była to reakcja na słowa byłego szefa resortu, Przemysława Czarnka,...

Polska firma sponsorem hiszpańskiego klubu piłkarskiego!

InPost został oficjalnym sponsorem Atletico Madryt. Marka będzie widoczna we wielu miejscach w Hiszpanii. Kurierski gigant został sponsorem logistycznym na lata 2024-2025.  „InPost dołącza do...

Adrianna Sułek-Schubert, cicha bohaterka Igrzysk

8 lutego 2024 (tak, dobrze czytacie 2024!) roku Adrianna Sułek-Schubert urodziła syna. Nie przeszkodziło jej to wziąć udziału w Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu. Na...

Czego boją się młodzi?

Czego obawiają się młodzi ludzie w Polsce? Jak wynika z niezwykle ciekawego, najnowszego raportu UCE Research i Rissify.pl pt. „Czego boją się młodzi Polacy?”...