Two Column Images
Left Image
Right Image

Wielkie święto zakupów – przedstawiamy historię Black Friday

Ogromne kolejki kupujących wiążące się z ogromnymi promocjami. Mniej więcej tak wygląda Black Friday, amerykańskie święto, które staje się coraz bardziej popularne również w Polsce. Mimo iż tegoroczna edycja tego nietypowego wydarzenia jest już za nami, postanowiliśmy przeanalizować historię święta zakupoholików. Czym jest Czarny Piątek i jaka jest geneza tego specyficznego dnia? Poniżej znajdują się odpowiedzi na te pytania.

Historia Black Friday nie jest całkowicie jasna. Niektórzy historycy utożsamiają początek występowania tego zjawiska z kryzysem na amerykańskim rynku złota z drugiej połowy XIX wieku. Niemniej, alternatywną, a zarazem bardziej popularną, teorią jest powiązanie Czarnego Piątku ze znanym nam dzisiaj charakterem święta. W świetle tego poglądu Black Friday jest elementem ściśle związanym z amerykańskim Świętem Dziękczynienia, które obchodzone jest w czwarty czwartek listopada. Jednym z wydarzeń towarzyszącym obchodom popularnego Thanksgiving jest charakterystyczna miejska parada. To właśnie ten zwyczaj doprowadził do powstania Black Friday. Sklepy znajdujące się na trasie marszu w pewnym momencie (od około połowy ubiegłego wieku), zaczęły ogłaszać specjalne promocje, które miały przyciągać uwagę świętujących Amerykanów. Zniżki w istocie stały się bodźcem motywującym do zrobienia zakupów. Wszyscy byli szczęśliwi, zarówno klienci, jak i sprzedawcy. Wobec sukcesu takiej praktyki, promocje zaczęto wprowadzać w całym kraju i tak Black Friday stał się nieodłącznym elementem Święta Dziękczynienia. Ze względu na termin obchodzenia, Czarny Piątek wiąże się również z początkiem świątecznego sezonu zakupowego, tym samym powodując, iż okres między Świętem Dziękczynienia a Bożym Narodzeniem staje się najbardziej handlowym miesiącem w całym roku.

No dobrze, ale skąd wzięła się ta specyficzna nazwa? Według nieoficjalnych danych, termin Black Friday został użyty po raz pierwszy w Filadelfii w 1961 roku jako określenie tłumu ludzi i korków, które powstają wraz z początkiem świątecznego szału zakupowego. Do powszechnego słownika, nazwa święta trafiła jednak znacznie później. W obiegu medialny pierwszy raz termin Black Friday pojawił się dopiero w 1975 roku jako określenie „najbardziej ruchliwego dnia zakupów oraz ruchu w roku” w Filadelfii.

Od początku XXI wieku zwyczaj ten staje się coraz bardziej popularny w innych miejscach globu. Co roku sprzedawcy wyczekują nastania Black Friday, gdyż dzień ten przynosi im niebagatelne zyski. Czarny Piątek jest bardziej popularny także w Polsce, czego świadectwem może być rokrocznie rosnąca liczba otaczających nas reklam i promocji związanych z tym nietypowym świętem.

 

/GGO/

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Chemia sukcesu – polscy uczniowie z medalami

13 lipca 2025 roku w Dubaju zakończyła się 57. edycja Międzynarodowej Olimpiady Chemicznej (International Chemistry Olympiad, IChO) – jednego z najbardziej prestiżowych konkursów dla...

Egzamin ósmoklasisty 2025. Znamy wyniki!

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. Do testów przystąpiło ponad 360 tysięcy uczniów z całej Polski. Egzamin obejmował trzy obowiązkowe przedmioty: język...

Zakończenie roku szkolnego 2024/2025 – przed nami wakacje

W piątek, 27 czerwca 2025 roku, oficjalnie zakończył się rok szkolny 2024/2025. Blisko 4,6 miliona uczniów z całej Polski odebrało świadectwa i rozpoczęło długo...

Powrót „Szkoły po godzinach”. Przedwakacyjne spotkanie o finansach w Krakowie

W czwartek, 26 czerwca br., w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie odbyła się specjalna prelekcja dla uczniów klasy 6b,...

Nieistniejący, ale wpływowi – nowa fala wirtualnych influencerów AI

W świecie mediów społecznościowych, który nieustannie poszukuje świeżości i nowości, pojawiło się zjawisko, które jeszcze kilka lat temu mogłoby wydawać się czystą fikcją –...

Trzecie spotkanie ewaluacyjne w ramach prac nad strategią FEiM za nami

Za nami trzecie i zarazem ostatnie spotkanie konsultacyjne poświęcone ewaluacji działań realizowanych przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM) zarówno w ramach przygotowania strategii rozwoju...

Młodzi, media i misja czyli finał Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Nieformalna, ale wyjątkowo istotna wspólnota młodych ludzi z całej Polski spotkała się w Warszawie, by zamknąć pewien rozdział – i jednocześnie rozpocząć coś nowego....

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...