Wielkie święto zakupów – przedstawiamy historię Black Friday

Ogromne kolejki kupujących wiążące się z ogromnymi promocjami. Mniej więcej tak wygląda Black Friday, amerykańskie święto, które staje się coraz bardziej popularne również w Polsce. Mimo iż tegoroczna edycja tego nietypowego wydarzenia jest już za nami, postanowiliśmy przeanalizować historię święta zakupoholików. Czym jest Czarny Piątek i jaka jest geneza tego specyficznego dnia? Poniżej znajdują się odpowiedzi na te pytania.

Historia Black Friday nie jest całkowicie jasna. Niektórzy historycy utożsamiają początek występowania tego zjawiska z kryzysem na amerykańskim rynku złota z drugiej połowy XIX wieku. Niemniej, alternatywną, a zarazem bardziej popularną, teorią jest powiązanie Czarnego Piątku ze znanym nam dzisiaj charakterem święta. W świetle tego poglądu Black Friday jest elementem ściśle związanym z amerykańskim Świętem Dziękczynienia, które obchodzone jest w czwarty czwartek listopada. Jednym z wydarzeń towarzyszącym obchodom popularnego Thanksgiving jest charakterystyczna miejska parada. To właśnie ten zwyczaj doprowadził do powstania Black Friday. Sklepy znajdujące się na trasie marszu w pewnym momencie (od około połowy ubiegłego wieku), zaczęły ogłaszać specjalne promocje, które miały przyciągać uwagę świętujących Amerykanów. Zniżki w istocie stały się bodźcem motywującym do zrobienia zakupów. Wszyscy byli szczęśliwi, zarówno klienci, jak i sprzedawcy. Wobec sukcesu takiej praktyki, promocje zaczęto wprowadzać w całym kraju i tak Black Friday stał się nieodłącznym elementem Święta Dziękczynienia. Ze względu na termin obchodzenia, Czarny Piątek wiąże się również z początkiem świątecznego sezonu zakupowego, tym samym powodując, iż okres między Świętem Dziękczynienia a Bożym Narodzeniem staje się najbardziej handlowym miesiącem w całym roku.

No dobrze, ale skąd wzięła się ta specyficzna nazwa? Według nieoficjalnych danych, termin Black Friday został użyty po raz pierwszy w Filadelfii w 1961 roku jako określenie tłumu ludzi i korków, które powstają wraz z początkiem świątecznego szału zakupowego. Do powszechnego słownika, nazwa święta trafiła jednak znacznie później. W obiegu medialny pierwszy raz termin Black Friday pojawił się dopiero w 1975 roku jako określenie „najbardziej ruchliwego dnia zakupów oraz ruchu w roku” w Filadelfii.

Od początku XXI wieku zwyczaj ten staje się coraz bardziej popularny w innych miejscach globu. Co roku sprzedawcy wyczekują nastania Black Friday, gdyż dzień ten przynosi im niebagatelne zyski. Czarny Piątek jest bardziej popularny także w Polsce, czego świadectwem może być rokrocznie rosnąca liczba otaczających nas reklam i promocji związanych z tym nietypowym świętem.

 

/GGO/

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

O fact-checkingu i mediach w Krakowie czyli II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W weekend, 20-21 lipca br w Krakowie odbył się II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Projekt ten organizowany jest przez fundację Prosto z mostu,...

Już za kilka dni II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Już za niespełna 5 dni Kraków będzie gościł słuchaczy II zjazdu Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To inicjatywa realizowana z myślą o młodych adeptach sztuki...

Jak im poszło? Czyli wyniki egzaminu maturalnego

We wtorek 9 lipca o godzinie 8:30 ogłoszono wyniki tegorocznych matur. Tegoroczny egzamin dojrzałości zdało 84,1% zdających, 10,4% ma prawo do poprawki, natomiast 5,5%...

Znamy wyniki Egzaminu Ósmoklasisty!

Trzeciego lipca ponad 220 tysięcy absolwentów szkół podstawowych, otrzymało wyniki egzaminu podsumowującego ich wiedzę z ośmiu lat edukacji. E8 rozpoczął się 14, a zakończył...

Będą testy dla nauczycieli? Uczniowie są za!

Do zgłoszenia niecodziennej propozycji doszło podczas czerwcowego spotkania Okrągłego Stołu Uczniowskiego w Białymstoku. W jego  trakcie jeden z uczestniczących uczniów przedstawił pomysł by nauczyciele...

Sędzia Marciniak zareklamuje polską markę!

Najlepszy polski sędzia podczas debiutu na Euro 2024 zareklamuje polską markę obuwia.  Szymona Marciniaka fanom footballu nie trzeba przedstawiać, już w najbliższej kolejce rozgrywek mistrzostw...

Usłysz wołanie o pomoc czyli Reportaż ze spektaklu „Dzieci i ryby głosu nie mają”

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży to jeden z tematów jakie zyskują na popularności. Niestety najczęściej z powodu kłopotów z jakimi zmagają się najmłodsi. Wpisując...

Fundacja Edukacji i Mediów na Wielkim Finale sezonu koszykarzy AK23 w Krakowie

Sport to zdrowie! Ta stara prawda w praktyce jest potwierdzana w sposób najpełniejszy poprzez angażowanie w sport najmłodszych.W  ramach troski o kondycje najmłodszych, wydawca...