Ogromne kolejki kupujących wiążące się z ogromnymi promocjami. Mniej więcej tak wygląda Black Friday, amerykańskie święto, które staje się coraz bardziej popularne również w Polsce. Mimo iż tegoroczna edycja tego nietypowego wydarzenia jest już za nami, postanowiliśmy przeanalizować historię święta zakupoholików. Czym jest Czarny Piątek i jaka jest geneza tego specyficznego dnia? Poniżej znajdują się odpowiedzi na te pytania.
Historia Black Friday nie jest całkowicie jasna. Niektórzy historycy utożsamiają początek występowania tego zjawiska z kryzysem na amerykańskim rynku złota z drugiej połowy XIX wieku. Niemniej, alternatywną, a zarazem bardziej popularną, teorią jest powiązanie Czarnego Piątku ze znanym nam dzisiaj charakterem święta. W świetle tego poglądu Black Friday jest elementem ściśle związanym z amerykańskim Świętem Dziękczynienia, które obchodzone jest w czwarty czwartek listopada. Jednym z wydarzeń towarzyszącym obchodom popularnego Thanksgiving jest charakterystyczna miejska parada. To właśnie ten zwyczaj doprowadził do powstania Black Friday. Sklepy znajdujące się na trasie marszu w pewnym momencie (od około połowy ubiegłego wieku), zaczęły ogłaszać specjalne promocje, które miały przyciągać uwagę świętujących Amerykanów. Zniżki w istocie stały się bodźcem motywującym do zrobienia zakupów. Wszyscy byli szczęśliwi, zarówno klienci, jak i sprzedawcy. Wobec sukcesu takiej praktyki, promocje zaczęto wprowadzać w całym kraju i tak Black Friday stał się nieodłącznym elementem Święta Dziękczynienia. Ze względu na termin obchodzenia, Czarny Piątek wiąże się również z początkiem świątecznego sezonu zakupowego, tym samym powodując, iż okres między Świętem Dziękczynienia a Bożym Narodzeniem staje się najbardziej handlowym miesiącem w całym roku.
No dobrze, ale skąd wzięła się ta specyficzna nazwa? Według nieoficjalnych danych, termin Black Friday został użyty po raz pierwszy w Filadelfii w 1961 roku jako określenie tłumu ludzi i korków, które powstają wraz z początkiem świątecznego szału zakupowego. Do powszechnego słownika, nazwa święta trafiła jednak znacznie później. W obiegu medialny pierwszy raz termin Black Friday pojawił się dopiero w 1975 roku jako określenie „najbardziej ruchliwego dnia zakupów oraz ruchu w roku” w Filadelfii.
Od początku XXI wieku zwyczaj ten staje się coraz bardziej popularny w innych miejscach globu. Co roku sprzedawcy wyczekują nastania Black Friday, gdyż dzień ten przynosi im niebagatelne zyski. Czarny Piątek jest bardziej popularny także w Polsce, czego świadectwem może być rokrocznie rosnąca liczba otaczających nas reklam i promocji związanych z tym nietypowym świętem.
/GGO/
Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com