Przerażający wpływ mediów społecznościowych na młodych! „Nie chcę, ale czuję, że muszę to robić”

Rozwój mediów społecznościowych niesie wiele korzyści, ale także zagrożeń. W ostatnim czasie w Polsce głośno było o sytuacji poniżenia kelnerki przez „influecnerów”, a wcześniej o twitterowej ofercie współpracy rapera Filipka, którego spotkała fala negatywnych komentarzy. Jak media społecznościowe wpływają na młodych ludzi?

Amnesty International zbadało wpływ mediów społecznościowych na osoby w wieku od 13 do 24 lat. Badanie objęło 550 osób, głównie z Europy, Ameryki Północnej i Australii. Wyniki? Pokazują, że problem narasta.

Jak wynika z badania Amnesty International aż 59% dzieci i młodzieży spędza ponad dwie godziny dziennie na konsumowaniu treści w mediach społecznościowych. Ankietowani wskazali, że często natrafiają na szkodliwe treści a także, że media społecznościowe potrafią uzależniać.

— Zmienia się piramida potrzeb, internet staje się ważniejszy niż jedzenie czy sen  — pisze dr Susan Flores, psycholog kliniczna. Jak dodaje, syndrom FAD (Facebook Addiction Disorder) jest uzależnieniem i może wyniszczyć równie mocno, co alkohol.

Jak bardzo destrukcyjny ma to wpływ na dzieci i młodzież?

Najpopularniejszymi aplikacjami społecznościowymi są: TikTok, Instagram, Facebook, YouTube oraz Snapchat. Młodzi najczęściej korzystają z TikToka, Instagrama oraz BeReal, którego szersza popularność dopiero rośnie. Wzrasta także ilość czasu jaki młodzi poświęcają na korzystanie z aplikacji społecznościowych. Niemal 3/4 respondentów wskazuje, że otwierają aplikacje społecznościowe częściej niż chcieliby to robić.

To z kolei wskazuje na objawy FOMO, które według ekspertów NASK oraz badaczy z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii oraz Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego i Panelu Badawczego Ariadna, dotyka niemal wszystkich młodych ludzi, przy czym co trzeci mocno odczuwa lęk przed odłączeniem od sieci i tym samym brakiem dostępu do informacji o zdarzeniach w mediach społecznościowych. Zaledwie 6% młodych osób ma na nie doświadczać FOMO.

— Nie potrafię odłożyć telefonu nawet wśród znajomych. Co kilka minut sprawdzam, czy ktoś nie napisał albo nie opublikował czegoś na Insta. Zwracają mi na to uwagę, ale nadal to robię — siedzę w telefonie non stop, od Instagrama przez Messengera po Tindera. Zasypiam i budzę się z telefonem. Na Tinderze zbieram pary żeby podnieść samoocenę — mówi naszemu portalowi 25-letnia Anna (imię zmienione).

— Muszę, po prostu muszę przeglądać Insta i TikToka. Nawet jeśli tylko scrolluje i nic to nie wnosi — dodaje 22-letni Piotr (imię zmienione).

— Nie wiem po co, ale wchodzę i przeglądam TikToka, Facebooka i Instagrama. Po prostu. Często nie mam żadnego celu a ucieka mi przez to kilka godzin — wskazuje 18-letnia Ewa.

— Najbardziej boli mnie zbyt mała ilość lajków pod zdjęciem czy reelsem, czuję się wtedy gorzej i myślę, co jest ze mną nie tak — mówi nam 27-letnia Patrycja.

Media społecznościowe a problemy z codziennością

Zbyt częste korzystanie z mediów społecznościowych prowadzi nie tylko do FOMO, ale znacznie dalej. Badania wskazują, że młodzież i młodzi dorośli w wyniku przenoszenia kontaktu do świata wirtualnego dotyka wiele trudności psychicznych. Mowa tu o utrudnionym budowaniu relacji w prawdziwym świecie, a także zaniżeniu poziomu empatii. Ponadto, jeśli korzystamy z telefonu przed snem, to emitowane przez urządzenie niebieskie światło wpływa na zahamowanie wytwarzania melatoniny, co z kolei przekłada się na kłopoty ze snem.

Media społecznościowe a samoocena i depresja

Korzystanie z mediów społecznościowych może wpływać na obniżenie samooceny.

Wiele osób z uwagi na ciągłą konsumpcję treści zaczyna czuć się niewystarczająca, zwłaszcza w kwestii swojego wyglądu. Badanie grupy 1,5 tysiąca nastolatków wykazało  że aż 70% z nich pod wpływem korzystania z Instagrama zaczęło gorzej postrzegać swoje ciało. Wyniki innego badania są równie zatrważające — niemal połowa nastolatków w wieku 12-16 lat zaczęła czuć się nieatrakcyjna wizualnie.

Warto dodać, że badacze zmierzyli jak czas ekspozycji na treści wpływa na pogorszenie samopoczucie — wystarczy 20 minut przeglądania treści atrakcyjnych (często mocno wyretuszowanych) osób, aby obniżyć swoją samoocenę.

Badania wykazują także niewielką korelację między depresją a korzystaniem z mediów społecznościowych — bardziej podatne na depresję są zwłaszcza kobiety korzystające z portali społecznościowych.

Jak korzystać z mediów społecznościowych i nie popaść w FOMO albo depresję?

Przede wszystkim musimy zadbać o tzw. higienę cyfrową. Zastanówmy się ile czasu poświęcamy na konsumpcję przydatnych dla nas treści i realny rozwój a jakie treści są dla nas zupełnie bez wartości. Warto np. przestać obserwować profile, które niczego nie wnoszą do naszego życia a zabierają czas i mogą pogarszać samoocenę.

Zwróćmy także uwagę na to, co jest powodem naszego sięgnięcia po aplikacje społecznościowe — być może redukujemy nimi stres lub wypełniamy pustkę, a lepszym wyborem może być w tej sytuacji wyjście na spacer, krótki trening, czytanie książko czy rozmowa z przyjacielem. Warto zachęcić — zwłaszcza dzieci — do budowania relacji poprzez bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem

Dobrym rozwiązaniem będzie także wprowadzenie kilkugodzinnego detoksu od telefonu, jeśli jest to możliwe.

Pracujmy także nad poczuciem własnej wartości, realizując założone przez nas cele. Oczywiście mogą nam w tym pomagać media społecznościowe i nie są one złe, pod warunkiem, że będziemy korzystać z nich rozsądnie.

Źródła:

Amnesty International

Ewelina Adamczyk “Czym samoocena różni się od poczucia własnej wartości”

McCrae N. i wsp., Social Media and Depressive Symptoms in Childhood and Adolescence: A Systematic Review. Adolescent Res Rev 2, 2017 s. 315–330 https://doi.org/10.1007/s40894-017-0053-4

Raport NASK

Vogel E.A. i wsp., Social comparison, social media, and self-esteem. Psychology of Popular Media Culture, 2014, nr 3(4), s. 206–222.  doi:10.1037/ppm0000047 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...