Kondycja fizyczna młodych ludzi w Polsce budzi coraz większe obawy wśród ekspertów, nauczycieli i rodziców. Wyniki najnowszych badań wskazują na systematyczny spadek sprawności fizycznej dzieci i młodzieży, który może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych w dorosłym życiu, takich jak nadwaga, choroby sercowo-naczyniowe, problemy z kręgosłupem czy zaburzenia psychiczne.
Według raportu Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, aż 94% uczniów nie posiada podstawowych umiejętności ruchowych, takich jak prawidłowe bieganie, skakanie czy rzucanie piłką. Badanie objęło ponad dwa tysiące uczniów z 17 szkół podstawowych w całej Polsce i potwierdziło, że dzieci mają ogromne braki w zakresie rozwoju motorycznego. Wynika to nie tylko z braku aktywności fizycznej, ale także z niewystarczającej liczby godzin wychowania fizycznego oraz zbyt małej różnorodności form ruchu oferowanych w szkołach.
Zgodnie z danymi Ministerstwa Sportu i Turystyki, badania przeprowadzone w 2024 roku wśród uczniów w wieku od 10 do 19 lat wykazały, że wyniki sprawności fizycznej pogarszają się wraz z wiekiem – najbardziej dramatycznie po przejściu do szkoły średniej. Maleje nie tylko aktywność fizyczna, ale także ogólny poziom energii i zaangażowania w sport. Młodzież coraz częściej rezygnuje z zajęć ruchowych na rzecz aktywności siedzących – głównie korzystania z mediów społecznościowych, gier komputerowych i platform streamingowych.
Zjawisko to ma także wymiar społeczny i psychologiczny. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka wynika, że aż 39% rodziców uważa, że ich dzieci są w złej lub bardzo złej kondycji fizycznej, podczas gdy same dzieci oceniają swój stan znacznie bardziej optymistycznie. Ten rozdźwięk może oznaczać, że dzieci nie są świadome zagrożeń wynikających z braku ruchu i nie postrzegają swojej codziennej rutyny jako szkodliwej.
Dodatkowo, raport opublikowany przez PAP podkreśla rosnący problem nadmiernego czasu spędzanego w pozycji siedzącej. Ponad połowa nastolatków spędza więcej niż cztery godziny dziennie przed ekranem poza obowiązkami szkolnymi, co znacząco wpływa na ich zdrowie fizyczne i psychiczne – prowadząc do otyłości, problemów z koncentracją i pogorszenia jakości snu.
Podsumowując, kondycja fizyczna dzieci i młodzieży w Polsce znajduje się w stanie kryzysu. Niezbędne są zdecydowane, skoordynowane działania – zarówno na poziomie państwowym, jak i lokalnym, szkolnym i rodzinnym. Wprowadzenie atrakcyjnych form aktywności fizycznej, wsparcie edukacji zdrowotnej i większe zaangażowanie rodziców i nauczycieli w budowanie zdrowych nawyków mogą pomóc odwrócić te negatywne tendencje. Stawką jest zdrowie całego pokolenia.
/oik/
Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com
—
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO1.
—
Dom Edukacji Medialnej (DEM) to projekt, który został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa (Ministerstwo Edukacji i Nauki) w ramach programu pn. „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania”. W Domu Edukacji Medialnej odbywają się m.in. spotkania edukacyjne z udziałem młodych ludzi. W ramach funkcjonującego mini-studia nagraniowego są tworzone filmy o charakterze edukacyjnym oraz odbywają się spotkania i wywiady z gośćmi specjalnymi o tematyce edukacyjnej, patriotycznej, historycznej, medialnej i społecznej.