Koniec z zadaniami domowymi? Polska szkoła po wyborach

W związku z tegorocznymi wyborami, powróciła dyskusja o zmianach w polskiej edukacji. Jedną z propozycji jest likwidacja prac domowych. Dzieci obciążone planem lekcji, muszą dodatkowo spędzać godziny na odrabianiu zadań po powrocie do domu. Część rodziców i pedagogów apeluje o większą ilość czasu wolnego dla dzieci, inni nie wyobrażają sobie tak drastycznych zmian. Okazuje się, że dwie strony wcale nie są jednomyślne – jakie „za” i „przeciw” widzą rodzice i nauczyciele?

W programach partii biorących udział w wyborach znalazło się wiele punktów dotyczących zmian w polskiej edukacji. Pojawiły się postulaty o podwyżki dla nauczycieli, odciążenie plecaków uczniów czy darmowe posiłki w szkołach. Wśród nich padł również pomysł zakazu prac domowych. Dyskusja, która rozgorzała głównie w sieci i mediach społecznościowych, pokazała mocną polaryzację opinii publicznej także w tej kwestii. Zarówno rodzice jak i nauczyciele widzą jasne i ciemne strony możliwego odstąpienia od zadań domowych.

Coraz częściej pojawia się pytanie „czemu służą prace domowe?” i „czy dziecko musi spędzać X godzin dziennie na dodatkowych zadaniach?”. Mama dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej w Krakowie opowiada: „Syn miał w klasach 1-3 taką liczbę zadań domowych, że pomimo tego, iż odrabiał je raczej z chęcią to zajmowało mu to ogromnie dużo czasu. I był pod koniec tygodnia już potwornie przemęczony”. Z drugiej strony pojawiają się głosy: „Dzieci odrabiając zadania w domu w pewien sposób też powtarzają i utrwalają sobie wiadomości z lekcji”. Inne wymieniane zalety prac domowych to nauka samodyscypliny, samodzielnego rozwiązywania problemów czy pobudzenie kreatywności dzieci.

W dyskusji biorą udział nauczyciele i pedagodzy. Jedna z nauczycielek na temat zadań domowych pisze: „Uczę w liceum i od lat niemal nie zadaję. Wyjątkiem są lektury, których nie da się przeczytać na lekcji”. Dodaje, że choć sama nie zadaje prac domowych, to uważa, że ich kwestia nie powinna być odgórnie regulowana. Podkreśla, że ważna jest specyfika danego przedmiotu i określony poziom edukacyjny.

Problem prac domowych nie może być dyskutowany w wąskim aspekcie. Szerszy kontekst zawiera błędy w podstawie programowej, przepełnienie klas, niskie wynagrodzenie nauczycieli, napięty harmonogram zajęć czy niekiedy konieczne, lecz drogie korepetycje. W dyskusji pojawiają się również skutki nauczania zdalnego i tzw. kryzys kadrowy.

W odpowiedzi na pytanie o proponowane zmiany w szkołach, rodzice opowiadają się za zadaniami dla chętnych i podkreślają konieczność zmiany programu nauczania. Nauczycielka przedszkola, mama dwóch nastolatek opisuje swoją metodę odrabiania zadań: „Prace domowe robimy na miarę naszych możliwości. Jeżeli jest cała strona A4 to robimy tyle, ile jest chęci. Jeżeli córka mówi stop, to dajemy na luz. Rozmawiamy o naszych potrzebach i o tym, że oceny nas nie określają. Że ważne są również zabawy na podwórku, spotkanie z przyjaciółmi czy zwykłe pooglądanie bajek”. W całym dyskursie dotyczącym systemu edukacji, warto bowiem pamiętać, że najważniejszą wartością braną pod uwagę w trakcie jego zmian, powinno być dobro dzieci i młodzieży.

 

/pj/

Źródło: edukacja.dziennik.pl

Foto: Zrzut ekranu/ YouTube.com

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...

Jak mądrze i bezpiecznie korzystać z nowych technologii w życiu ucznia i studenta czyli warsztaty w Domu Edukacji Medialnej!

Piątkowy wieczór, 25 października br na Dorotowskiej w Domu Edukacji Medialnej upłynął w atmosferze niezwykle ciekawych zajęć i efektywnie spędzonego czasu. Stało się tak...

Sport i media w XXI wieku. Dokąd zmierzamy? czyli warszawska debata BACG

W sobotnie popołudnie, 26 października br w warszawskim hotelu Mercure odbyła się niezwykle ciekawa debata. Jej organizatorem w ramach realizowanego projektu  pt. Edukacja społeczno-ekonomiczna...

W najbliższy weekend w Warszawie zagości Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna

26-27 października br czyli w najbliższy weekend, w Warszawie odbędzie się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To inicjatywa realizowana z myślą o młodych...