Two Column Images
Left Image
Right Image

Pokolenie Z – dopiero zaczynają pracę, a już są wypaleni zawodowo

Prawie połowa osób pokolenia Z i millenialsów odczuwa wypalenie zawodowe, a skrajne zmęczenie pracą i przewlekły stres stają się powszechne – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Deloitte.

Wyniki tegorocznego raportu firmy Deloitte wskazują, że młodym ludziom coraz trudniej znaleźć motywację do pracy. Powodem do zmartwień są wysokie koszty życia, stres i niepokój, które od czasów pandemii utrzymują się wśród przedstawicieli generacji Z i Y (1983 – 2004) na stałym poziomie.

„Brak poczucia bezpieczeństwa finansowego może mieć bezpośredni wpływ na zdrowie psychiczne, które okazuje się bardzo istotnym tematem dla młodych ludzi.” – mówi John Guziak, lider zespołu Human Capital Deloitte.

Prawie połowa ankietowanych młodych pracowników deklaruje, że przez większość czasu spędzonego w pracy zmaga się ze stresem lub niepokojem. Te czynniki zdają się negatywnie oddziaływać na ich motywację i prowadzą do wypalenia zawodowego. Rosnącą świadomość w temacie zdrowia psychicznego widać także wśród pracodawców. Niestety, mimo zmian w podejściu przełożonych, 38% respondentów uznaje zdrowie mentalne jako temat tabu w miejscu pracy i deklaruje, że nie czułoby się komfortowo rozmawiając o swoim zdrowiu psychicznym. W porównaniu do Polaków, na świecie odsetek ten jest niższy o 6%.

Znużeni zastanym rynkiem pracy, młodzi Polacy gotowi na regularne zmiany miejsca zatrudnienia

Wchodzące obecnie na rynek pracy pokolenie Z odrzuca wyznawany od dziesięcioleci kult pracy. Na pierwszym miejscu stawiają własne samopoczucie, zdrowie psychiczne, możliwość samorozwoju, a nie piastowane stanowisko. Wśród badanych młodych pracowników, wszyscy podkreślają, że najważniejsza jest dla nich perspektywa rozwoju. Jeżeli jej brakuje, to szybko czują zniechęcenie i nie boją się zmieniać pracy.

Work-life balance to podstawa dla młodych pracowników

Umiejętność rozdzielenia życia zawodowego i prywatnego ma szczególne znaczenie dla młodszych generacji. ¼ ich przedstawicieli deklaruje, że tę cechę podziwia najbardziej. Udział w tej kwestii miała również pandemia, która wśród wielu pracowników wywołała przewlekły stres, a ci, w ucieczce przed zagrożeniem przenieśli pracę do domów. Granica między życiem prywatnym a zawodowym zaczęła się zacierać. Jak wynika z raportu, 75% pracujących w domu młodszych generacji, rozważyłoby poszukiwanie nowej pracy, gdyby pracodawca poprosił ich o powrót do biura. Jedna trzecia respondentów przyznaje, że istotnym krokiem w kierunku osiągnięcia równowagi jest 4-dniowy tydzień pracy.
Młode pokolenia mają obecnie przewagę na rynku pracy. Firmy są więc zmuszone do zmiany swojego podejścia i dostosowania się do oczekiwań młodych pracowników, między innymi do oferowania lepszych benefitów, wydłużenia przerw w pracy i skrócenia jej czasu. Wchodzące na rynek pokolenia Z i Y najpewniej zrewolucjonizują rynek pracy i panujące na nim zasady, które z czasem staną się częścią kultury pracy w Polsce.

/pj/

Źródła:Global 2023 Gen Z & Millenial Survey, Strefa Biznesu

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

 

 

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Egzamin ósmoklasisty 2025. Znamy wyniki!

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. Do testów przystąpiło ponad 360 tysięcy uczniów z całej Polski. Egzamin obejmował trzy obowiązkowe przedmioty: język...

Zakończenie roku szkolnego 2024/2025 – przed nami wakacje

W piątek, 27 czerwca 2025 roku, oficjalnie zakończył się rok szkolny 2024/2025. Blisko 4,6 miliona uczniów z całej Polski odebrało świadectwa i rozpoczęło długo...

Powrót „Szkoły po godzinach”. Przedwakacyjne spotkanie o finansach w Krakowie

W czwartek, 26 czerwca br., w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Świętej Rodziny z Nazaretu w Krakowie odbyła się specjalna prelekcja dla uczniów klasy 6b,...

Nieistniejący, ale wpływowi – nowa fala wirtualnych influencerów AI

W świecie mediów społecznościowych, który nieustannie poszukuje świeżości i nowości, pojawiło się zjawisko, które jeszcze kilka lat temu mogłoby wydawać się czystą fikcją –...

Trzecie spotkanie ewaluacyjne w ramach prac nad strategią FEiM za nami

Za nami trzecie i zarazem ostatnie spotkanie konsultacyjne poświęcone ewaluacji działań realizowanych przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM) zarówno w ramach przygotowania strategii rozwoju...

Młodzi, media i misja czyli finał Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Nieformalna, ale wyjątkowo istotna wspólnota młodych ludzi z całej Polski spotkała się w Warszawie, by zamknąć pewien rozdział – i jednocześnie rozpocząć coś nowego....

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...