Two Column Images
Left Image
Right Image

Problemy w szkole najczęstszym źródłem problemów psychicznych u dzieci

Rozpoczęcie roku szkolnego to dla jednych dzieci radosne spotkanie z przyjaciółmi, dla innych najbardziej stresujące wydarzenie roku. Zdrowie psychiczne coraz większej liczby młodych ludzi pogarsza się. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach programu „POLećmy ze wsparciem”, 69% dzieci wskazuje problemy w szkole, a 77% problemy z rówieśnikami, za główne źródło swoich problemów psychicznych.

W ostatnich latach zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży dramatycznie się pogarsza. Problem potęguje brak szkolnych psychologów i odpowiedniej pomocy dorosłych, którzy powinni być dla nich pierwszą linią wsparcia. Zgodnie z ogólnopolskim badaniem fundacji „GrowSpace” oszacowano, że braki w wakatach psychologów szkolnych wynoszą 27%, a kilkaset gmin w Polsce nie posiada ani jednego psychologa. W obecnej sytuacji, na jednego psychologa szkolnego przypada 785 uczniów.

Wobec tego problemu, wiele gmin i powiatów korzysta z opcji „psychologa objazdowego”, czyli psychologów krążących po kilku szkołach. Nie jest to jednak efektywna pomoc, ponieważ część etatu nie pozwala na zapewnienie pełnej opieki psychologicznej. Rozwiązaniem tej dramatycznej sytuacji jest podniesienie pensji specjalistów, co spowoduje, że psychologom ich praca w szkole będzie się najprościej w świecie opłacać. Konieczne jest również stworzenie systemu zachęt, który zahamuje odpływ psychologów do większych miast.

Badania przeprowadzone w ramach programu „POLećmy ze wsparciem”, oprócz przyczyn problemów psychicznych dzieci, wskazują również na pozytywny aspekt. Zgodnie z wynikami, dorośli są w dużej mierze świadomi, że coraz więcej dzieci jest narażonych na problemy psychiczne, choć większość niesłusznie twierdzi, że ich pociechy są na nie odporne.  Spośród badanych aż 43% osób jest świadoma problemów psychicznych dzieci, a połowa deklaruje, że reaguje na każdy niepokojący symptom u swojego dziecka. Rodzice zapytani na jakie objawy zwracają uwagę podali, że przede wszystkim są to zachowania agresywne i autodestrukcyjne (48%). Kolejne przywoływane przez rodziców niepokojące oznaki to: wycofanie się dziecka z życia społecznego (41%) oraz obniżenie ocen dzieci w szkole (27%).

Bardzo istotne w roli rodziców jest to, aby znać potencjalne objawy problemów, identyfikować je i reagować. Psychoterapeutka Karolina Isio-Krupińska wskazuje, że sygnałami alarmowymi u dzieci mogą być:

– intensywne przeżywanie emocji (wybuchy złości, płacz, agresja)

– trudności ze skupieniem uwagi podczas zajęć i jednoczesna negatywna reakcja

– zmiany w wyglądzie i zachowaniu

Szczególnie trudno rozpoznać takie zmiany wśród nastolatków, ponieważ w tym okresie żaden z przytoczonych objawów nie musi świadczyć o problemach psychicznych. Warto jednak rozmawiać z dzieckiem i konsultować zmiany z innymi dorosłymi aby dowiedzieć się, co może być ich przyczyną.

Program „POLeć ze wsparciem” powstał na rzecz realnego wsparcia z zakresu zdrowia psychicznego, a w jego ramach opracowano poradnik, który podpowiada rodzicom, jak budować relację z dzieckiem, uczniem i rozmawiać z nimi w sytuacjach trudnych.

 

/pj/

Źródło: Badanie „Opinie o problemach psychicznych dzieci wśród rodziców uczniów szkoły podstawowej w Polsce”, sierpień 2023.

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...