Two Column Images
Left Image
Right Image

Zmierzch Netflixa?

Pod koniec kwietnia Netflix ogłosił, że w pierwszym kwartale 2022 roku stracił subskrybentów. Po raz pierwszy od dziesięciu lat. Na tę nieoczekiwaną wiadomość szybko zareagowała giełda – akcje amerykańskiej firmy spadły o 25 proc. Czy to początek końca Netflixa, czy tylko chwilowe problemy giganta?

Netflix to jedna z najpopularniejszych platform streamingowych na świecie. Także w Polsce cieszy się ona dość dużym zainteresowaniem. Według danych serwisu JustWatch, amerykańska firma wyprzedza u nas konkurencję o kilka długości. W ostatnim kwartale 2021 r. Netflix miał w Polsce 36 proc. udziałów w rynku serwisów streamingowych. Drugie miejsce zajął HBO GO, który ma 21 proc., zaś podium zamknął Amazon Prime Video z 15-proc. udziałem w rynku. To się jednak może niedługo zmienić. Dlaczego? Po pierwsze, w marcu swoją premierę miało HBO Max, a wielu internautów narzekało na jego poprzedniczkę. Po drugie zaś, w połowie czerwca na naszym rynku zadebiutuje serwis Disney+, który zaoferuje widzom produkcje takich marek, jak Walt Disney Studios, Marvel, Pixar, czy Star Wars. Zdaniem części ekspertów, nowa platforma może nawet wygrać w Polsce z Netflixem.

Problemy Netflixa

Walka o polski rynek, to nie jedyny problem, z jakim będzie musiał się zmierzyć Netflix. Jednak u jego podłoża leżą podobne fundamenty. Amerykański gigant coraz mocniej odczuwa działania konkurencji oraz tzw. współdzielenia kont. Jeszcze niedawno eksperci spodziewali się wzrostu liczby użytkowników serwisu o ponad 2,5 mln. Tymczasem wycofanie się Netflixa z Rosji (strata ok. 700 tys. subskrybentów) oraz wspomniane problemy sprawiły, że w pierwszym kwartale 2022 roku platforma straciła 200 tys. użytkowników. Jakby tego było mało, Netflix spodziewa się kolejnego (i jeszcze większego) spadku w drugim kwartale – nawet o 2 mln osób. Liczba użytkowników przekłada się rzecz jasna na pieniądze. Przychody Netflixa zwiększyły się o 9,8 proc. (r/r) wobec przewidywanych 10,3 proc.

Netflix już zapowiedział walkę ze współdzieleniem kont. Zdaniem serwisu, ponad 100 mln profili (w samych Stanach Zjednoczonych i Kanadzie to 30 mln) dzielonych jest poza gospodarstwem domowym, a to oczywiście przekłada się na mniejsze przychody. Kiedy można spodziewać się zmian? Tego nie wiadomo. Na razie trwają testy. Netflix wysłał za to inny sygnał, który świadczy o tym, że firma nie chce oddać palmy pierwszeństwa. Otóż platforma zapowiedziała wprowadzenie tańszego abonamentu, ale z reklamami. Warto pamiętać, że brak reklam był jednym z powodów rosnącej popularności Netflixa. Wydaje się jednak, że część użytkowników będzie skłonna zaakceptować taki kompromis. Pytanie, jak duża. 

Umarł król?

Problem w tym, że wielu ekspertów upatruje problemów Netflixa zupełnie gdzie indziej – w słabych produkcjach. I trudno się nie zgodzić. Amerykański gigant w pogoni za wynikami wyraźnie poszedł na ilość, a nie jakość. Wcześniej o produkcjach Netflixa rozmawiano miesiącami, a dziś rzadko która jest warta wzmianki. Platforma wydaje co prawda rocznie dziesiątki miliardów dolarów na producje, ale są one mierne, przez co serwis jest coraz bardziej miałki. Ile razy zastanawialiście się, co obejrzeć i w końcu z tego rezygnowaliście? No właśnie. Zwłaszcza, że HBO Max czy Disney+ proponują swoim subsrybentom w krótkim czasie hity z kin, czego Netflix po prostu nie jest w stanie zrobić. Wygląda więc na to, że problem z dzieleniem kont to zwykły temat zastępczy i przerzucenie odpowiedzialności na widza za brak ciekawych propozycji.

Przesadą jest składanie Netflixa do grobu, ale zapowiada się koniec dotychczasowej epoki. Amerykańska platforma wyraźnie nie była gotowa na zmiany, które przyszły, ale jednocześnie nie zamierza składać broni. Jednak Netflix przez lata korzystał z pozycji monopolisty, a to się już skończyło, bo czas łatwego i szybkiego wzrostu zwyczajnie minął. Wydaje się, że w najbliższym czasie rozpocznie się walka ciekawym repertuarem i jakością, co dla widzów jest doskonałą wiadomością. Jednak niekoniecznie dla Netflixa, który na razie na tle konkurencji wygląda pod tym kątem dość przeciętnie.

 

Dr Karol Gac – dziennikarz, publicysta i komentator życia politycznego. Efekty jego pracy można znaleźć na portalu DoRzeczy.pl, którym kieruje i w tygodniku „Do Rzeczy”. Felietonista „Tygodnika Solidarność” oraz prowadzący poranek „Siódma 9” w rozgłośniach katolickich.

 

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...