Zmierzch Netflixa?

Pod koniec kwietnia Netflix ogłosił, że w pierwszym kwartale 2022 roku stracił subskrybentów. Po raz pierwszy od dziesięciu lat. Na tę nieoczekiwaną wiadomość szybko zareagowała giełda – akcje amerykańskiej firmy spadły o 25 proc. Czy to początek końca Netflixa, czy tylko chwilowe problemy giganta?

Netflix to jedna z najpopularniejszych platform streamingowych na świecie. Także w Polsce cieszy się ona dość dużym zainteresowaniem. Według danych serwisu JustWatch, amerykańska firma wyprzedza u nas konkurencję o kilka długości. W ostatnim kwartale 2021 r. Netflix miał w Polsce 36 proc. udziałów w rynku serwisów streamingowych. Drugie miejsce zajął HBO GO, który ma 21 proc., zaś podium zamknął Amazon Prime Video z 15-proc. udziałem w rynku. To się jednak może niedługo zmienić. Dlaczego? Po pierwsze, w marcu swoją premierę miało HBO Max, a wielu internautów narzekało na jego poprzedniczkę. Po drugie zaś, w połowie czerwca na naszym rynku zadebiutuje serwis Disney+, który zaoferuje widzom produkcje takich marek, jak Walt Disney Studios, Marvel, Pixar, czy Star Wars. Zdaniem części ekspertów, nowa platforma może nawet wygrać w Polsce z Netflixem.

Problemy Netflixa

Walka o polski rynek, to nie jedyny problem, z jakim będzie musiał się zmierzyć Netflix. Jednak u jego podłoża leżą podobne fundamenty. Amerykański gigant coraz mocniej odczuwa działania konkurencji oraz tzw. współdzielenia kont. Jeszcze niedawno eksperci spodziewali się wzrostu liczby użytkowników serwisu o ponad 2,5 mln. Tymczasem wycofanie się Netflixa z Rosji (strata ok. 700 tys. subskrybentów) oraz wspomniane problemy sprawiły, że w pierwszym kwartale 2022 roku platforma straciła 200 tys. użytkowników. Jakby tego było mało, Netflix spodziewa się kolejnego (i jeszcze większego) spadku w drugim kwartale – nawet o 2 mln osób. Liczba użytkowników przekłada się rzecz jasna na pieniądze. Przychody Netflixa zwiększyły się o 9,8 proc. (r/r) wobec przewidywanych 10,3 proc.

Netflix już zapowiedział walkę ze współdzieleniem kont. Zdaniem serwisu, ponad 100 mln profili (w samych Stanach Zjednoczonych i Kanadzie to 30 mln) dzielonych jest poza gospodarstwem domowym, a to oczywiście przekłada się na mniejsze przychody. Kiedy można spodziewać się zmian? Tego nie wiadomo. Na razie trwają testy. Netflix wysłał za to inny sygnał, który świadczy o tym, że firma nie chce oddać palmy pierwszeństwa. Otóż platforma zapowiedziała wprowadzenie tańszego abonamentu, ale z reklamami. Warto pamiętać, że brak reklam był jednym z powodów rosnącej popularności Netflixa. Wydaje się jednak, że część użytkowników będzie skłonna zaakceptować taki kompromis. Pytanie, jak duża. 

Umarł król?

Problem w tym, że wielu ekspertów upatruje problemów Netflixa zupełnie gdzie indziej – w słabych produkcjach. I trudno się nie zgodzić. Amerykański gigant w pogoni za wynikami wyraźnie poszedł na ilość, a nie jakość. Wcześniej o produkcjach Netflixa rozmawiano miesiącami, a dziś rzadko która jest warta wzmianki. Platforma wydaje co prawda rocznie dziesiątki miliardów dolarów na producje, ale są one mierne, przez co serwis jest coraz bardziej miałki. Ile razy zastanawialiście się, co obejrzeć i w końcu z tego rezygnowaliście? No właśnie. Zwłaszcza, że HBO Max czy Disney+ proponują swoim subsrybentom w krótkim czasie hity z kin, czego Netflix po prostu nie jest w stanie zrobić. Wygląda więc na to, że problem z dzieleniem kont to zwykły temat zastępczy i przerzucenie odpowiedzialności na widza za brak ciekawych propozycji.

Przesadą jest składanie Netflixa do grobu, ale zapowiada się koniec dotychczasowej epoki. Amerykańska platforma wyraźnie nie była gotowa na zmiany, które przyszły, ale jednocześnie nie zamierza składać broni. Jednak Netflix przez lata korzystał z pozycji monopolisty, a to się już skończyło, bo czas łatwego i szybkiego wzrostu zwyczajnie minął. Wydaje się, że w najbliższym czasie rozpocznie się walka ciekawym repertuarem i jakością, co dla widzów jest doskonałą wiadomością. Jednak niekoniecznie dla Netflixa, który na razie na tle konkurencji wygląda pod tym kątem dość przeciętnie.

 

Dr Karol Gac – dziennikarz, publicysta i komentator życia politycznego. Efekty jego pracy można znaleźć na portalu DoRzeczy.pl, którym kieruje i w tygodniku „Do Rzeczy”. Felietonista „Tygodnika Solidarność” oraz prowadzący poranek „Siódma 9” w rozgłośniach katolickich.

 

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...