UOKIK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ma na celu zapewnienie ochrony interesów konsumentów, ich bezpieczeństwo oraz wspiera rozwój konkurencji.
W ostatnim czasie odnotowano wzrost popularności jednej z form promocji jaką jest influencer marketing, polegającej na wykorzystywaniu wizerunku znanej osoby w celu zwiększenia sprzedaży danego produktu. Wiele firm decyduje się na właśnie tą formę współpracy, ponieważ influencer swoimi zasięgami dociera do dużej grupy odbiorców. Zastanówmy się ile razy kupiliśmy jakiś produkt, który bezpośrednio kojarzy nam się z popularną osobą?
Pod wpływem wielu skarg konsumentów organy administracji publicznej zaczęły interesować się działalnością influencerów w przestrzeni medialnej. Warto zaznaczyć, że do niedawna znane osoby mogły reklamować na swoich profilach w zasadzie wszystko bez większej kontroli. Duże kary finansowe są efektem nieodpowiedniego oznaczenia reklamy oraz wprowadzenia konsumenta w błąd. 139 tysięcy złoty to suma kar, które zostały nałożone na początku wszczętych kontroli. Ukarani zostali m. in. „Kruszwil”- Marek Kruszel (50 tys zł), Marcin Dubiel (25 tys zł), „Maffashion”- Julia Kuczyńska (30 tys zł).
Jednak powyższe kary są stosunkowo niskie do tej nałożonej na markę Olimp oraz influencerów, którzy reklamowali ich produkty. Tam łączna kwota wyniosła, aż 5 milionów złoty. Jest to pierwszy przypadek, kiedy nałożona grzywna dotyczy nie tylko osobę reklamującą ale również firmę, która na taką współpracę się decyduje.
Wszystkie te sytuacje spowodowały, że zleceniodawcy w obawie przed grzywnami dokładnie sprawdzają swoich pracowników. Można uznać to za sukces UOKiKa.
/wp/
Źródło grafiki: YouTube.com/zrzut z ekranu