Two Column Images
Left Image
Right Image

5 milionów złoty za nieoznaczanie reklam! Celebryci ukarani przez UOKIK

UOKIK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ma na celu zapewnienie  ochrony interesów konsumentów, ich bezpieczeństwo oraz wspiera rozwój konkurencji. 

W ostatnim czasie odnotowano wzrost popularności jednej z form promocji jaką jest influencer marketing, polegającej na wykorzystywaniu wizerunku znanej osoby w celu zwiększenia sprzedaży danego produktu.  Wiele firm decyduje się na właśnie tą formę współpracy, ponieważ influencer swoimi zasięgami dociera do dużej grupy odbiorców. Zastanówmy się ile razy kupiliśmy jakiś produkt, który bezpośrednio kojarzy nam się z popularną osobą?

Pod wpływem wielu skarg konsumentów organy administracji publicznej zaczęły interesować się działalnością influencerów w przestrzeni medialnej. Warto zaznaczyć, że do niedawna znane osoby mogły reklamować na swoich profilach w zasadzie wszystko bez większej kontroli. Duże kary finansowe są efektem nieodpowiedniego oznaczenia reklamy oraz wprowadzenia konsumenta w błąd. 139 tysięcy złoty to suma kar, które zostały nałożone na początku wszczętych kontroli. Ukarani zostali m. in. „Kruszwil”- Marek Kruszel (50 tys zł), Marcin Dubiel (25 tys zł), „Maffashion”- Julia Kuczyńska (30 tys zł).

Jednak powyższe kary są stosunkowo niskie do tej nałożonej na markę Olimp oraz influencerów, którzy reklamowali ich produkty. Tam łączna kwota wyniosła, aż 5 milionów złoty. Jest to pierwszy przypadek, kiedy nałożona grzywna dotyczy nie tylko osobę reklamującą ale również firmę, która na taką współpracę się decyduje.

Wszystkie te sytuacje spowodowały, że zleceniodawcy w obawie przed grzywnami dokładnie sprawdzają swoich pracowników. Można uznać to za sukces UOKiKa.

 

/wp/

Źródło grafiki: YouTube.com/zrzut z ekranu

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Nieistniejący, ale wpływowi – nowa fala wirtualnych influencerów AI

W świecie mediów społecznościowych, który nieustannie poszukuje świeżości i nowości, pojawiło się zjawisko, które jeszcze kilka lat temu mogłoby wydawać się czystą fikcją –...

Trzecie spotkanie ewaluacyjne w ramach prac nad strategią FEiM za nami

Za nami trzecie i zarazem ostatnie spotkanie konsultacyjne poświęcone ewaluacji działań realizowanych przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM) zarówno w ramach przygotowania strategii rozwoju...

Młodzi, media i misja czyli finał Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Nieformalna, ale wyjątkowo istotna wspólnota młodych ludzi z całej Polski spotkała się w Warszawie, by zamknąć pewien rozdział – i jednocześnie rozpocząć coś nowego....

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...