Pokolenie Z – bez buntu i walki pokoleń?

Dom mediowy Mediahub i Instytut Badawczy Pollster sprawdzili, czym charakteryzuje się pokolenie Z w Polsce. Okazuje się, że młodzi Polacy wcale nie są tak buntowniczy, jak często się o nich myśli. Ponadto wnioski z raportu „Generacja Z – rzeczywistość młodych w kontrze do utrwalonych stereotypów” mogą wielu zaskoczyć.  

Generacja Z to pokolenie osób urodzonych w drugiej połowie lat 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku. Nie tylko osiąga już pełnoletniość, ale również dojrzałość konsumencką. W związku z tym postanowiono sprawdzić, co tak naprawdę wiemy o popularnych Zetkach.

Zdecydowana większość (72 proc.) młodych Polaków w wieku 16-24 uważa, że ważne jest, aby tworzyć lepszy świat. Jednocześnie nieco ponad połowa (56 proc.) uważa, że problemy społeczne ich przerastają. W efekcie młodzi ludzie nie czują się aktywistami. Tylko 1/5 z nich (22 proc.) ma aktywizm we krwi.

Co ciekawe, okazuje się, że generacja Z nie buntuje się przeciwko rodzicom. Aż 70 proc. młodych ma z nimi dobre relacje i preferuje stabilizację. – To jest naprawdę nowe i bardzo niezwykłe – zauważa Olga Wójcicka, consumer insight manager Mediahub. Okazuje się, że nowym trendem wśród młodych ma być powrót do rodzinnego domu i zatrzymanie migracji do miast. Młodzi decydują się na taki krok przede wszystkim ze względu na koszty. Kolejną ciekawostką może być stosunek do wiary. 60 proc. pokolenia Z zadeklarowało, że jest wierzący, a wśród użytkowników Tindera jest ich nawet 65 proc. Definitywną niewiarę deklaruje 17 proc.

EkoZetki?

Jednym z najważniejszych tematów dla pokolenia Z jest ochrona środowiska (63 proc.). Na kolejnych miejscach znajdują się m.in. konflikty międzynarodowe (56 proc.) oraz prawa kobiet (54 proc.). Większość badanych deklaruje, że o klimat dba poprzez odpowiednie wykonywanie codziennych czynności. Jakich? Wskazano m.in. na segregację śmieci, wyłączanie światła, zamawianie przesyłki do paczkomatu i ograniczanie zużycie wody. Tylko 26 proc. badanych zadeklarowało, że kupuje produkty ograniczające zużycie plastiku, a 23 proc.ogranicza spożycie mięsa.

Wbrew dotychczasowym opiniom, dla pokolenia Z zaangażowanie społeczne marek nie jest kluczowe przy ich decyzjach zakupowych. Co prawda młodzi ludzie widzą sens tych działań, ale już niekoniecznie biorą to pod uwagę przy wyborze marki. Okazuje się, że gdy przychodzi do zakupów, to dla 27 proc. z nich jest to ważne, zaś dla 34 proc. nie ma to znaczenia. Ponadto, 44 proc. badanych przyznało, że podczas zakupów wybiera marki, które spełniają wymogi ekologiczne. Jednak aż 72 proc. kieruje się niską ceną. Co ciekawe, aż 93 proc. deklaruje, że kupuje ubrania z drugiej ręki, – Jeśli ktoś myśli, że Gen Z działa zgodnie z wartościami marki, to nasze badanie skłania do ponownego przemyślenia tej kwestii – tłumaczy Wójcicka.

Nowa strategia marek?

Nike i Adidas to topowe brandy zarówno w Polsce, jak i USA. Jednak o ile młodzi Amerykanie na dalszych miejscach wskazują marki technologiczne, o tyle, dla Polaków liczą się marki modowe – H&M, Sinsay, Zara. Prawdopodobnie można to tłumaczyć mniejszą zasobnością portfela. Średni miesięczny budżet przedstawiciela pokolenia Z w Polsce to 2,5 tys. zł, choć 50 proc. ma oszczędności większe niż 5 tys. zł. W związku z tym to łakomy kąsek dla wielu marek. Zwłaszcza, że wielu ekonomistów przewiduje, że ich dochody przewyższą dochody milenialsów.

W pogłębionym, reprezentatywnym ilościowo-jakościowym przeanalizowano 1300 młodych osób urodzonych między 1998 a 2006 r. z 341 miast, a także z 275 wsi w całej Polsce. Zadano im ponad 100 pytań – m.in. o to, jak postrzegają swoją płeć, życie, pracę, najważniejsze relacje społeczne. Pełny raport znajduje się na Mullenlowemediahub.pl. 

 

 

Dr Karol Gac – dziennikarz, publicysta i komentator życia politycznego. Efekty jego pracy można znaleźć na portalu DoRzeczy.pl, którym kieruje i w tygodniku „Do Rzeczy”. Felietonista „Tygodnika Solidarność” oraz prowadzący poranek „Siódma 9” w rozgłośniach katolickich.

 

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Żenująca nagonka i hejt na partnerkę znanego piłkarza!

Lauren Fryer usunęła wszystkie media społecznościowe, po tym, jak tysiące osób wylało na nią fale hejtu za to, że wygląda normalnie i nie jest...

II zjazd Akademii Samorządu za nami!

Drugi zjazd Akademii Samorządu 2023/2024 zakończony. Po raz drugi słuchacze z całej Polski spotkali się  na projekcie organizowanym przez Centrum im. Władysława Grabskiego. Początki...

Polak potrafi czyli Uniwersytet Jagielloński z sensacyjnym odkryciem!

Innowacyjna metoda rozpoznawania bakterii oraz grzybów na zdjęciach pochodzących z mikroskopów świetlnych, opracowana na Uniwersytecie Jagiellońskim, jest pierwszą na świecie pod względem szybkości. Wykorzystując...

Krakowski licealista rozchwytywany przez amerykańskie uczelnie

Michał Lipiec, uczeń krakowskiego V LO im. Witkowskiego w zeszłym roku zdobył trzy medale podczas międzynarodowych olimpiad. To jednak tylko ułamek jego sukcesów, które...

Bilety na mecze Polaków wyprzedane!

Po awansie Reprezentacji Polski na Euro 2024 byliśmy świadkami bardzo szybkiej sprzedaży biletów. Wielu fanów czuje się pokrzywdzonych. Polacy jako ostatni, po ekscytującej serii rzutów...

Kontrowersyjna koszulka reprezentacji Niemiec, koncern Adidas zabrał głos w tej sprawie!

Na koszulkach Reprezentacji Niemiec z numerem 44 zauważono podobieństwo do nazistowskiego symbolu SS. Adidas, UEFA i DFB nie widzieli nic niestosownego!  Mimo że do Euro...

(WIEM) Po co nam edukacja? Odpowiada dr hab. Klaudia Cymanow- Sosin

Czym jest edukacja, jakie są jej cele, jak budować relacje i skutecznie się komunikować. O tym wszystkim w ramach serii Warsztatów Innowacyjnej Edukacji Medialnej...

Studia za granicą. Jak się przygotować i jakie korzyści dają?

Marzysz o studiowaniu za granicą? Chcesz poszerzyć swoje horyzonty, nauczyć się nowego języka i zanurzyć się w innej kulturze? Oto kompleksowy przewodnik, który pomoże...