Two Column Images
Left Image
Right Image

Apel o wprowadzenie „higieny cyfrowej”. Całkowity zakaz telefonów komórkowych w szkołach już blisko?

Zasady korzystania z telefonów komórkowych są w Polsce regulowane przez statuty szkół. W większości placówek statut mówi, że dzieci i młodzież mogą korzystać ze smartfonów wyłącznie na przerwach. W praktyce jednak, uczniowie zwracają na nie uwagę także na lekcjach, co utrudnia koncentrację i może pogłębiać uzależnienie. Choć za granicą to już norma, podobny zakaz w Polsce z pewnością spotkałby się z oporem uczniów.

W lutym br. Instytut Spraw Obywatelskich wystosował list do ministrów edukacji i cyfryzacji, w którym proponuje całkowity zakaz używania telefonów i innych urządzeń cyfrowych w szkołach. ISO oferuje resortom współpracę w znalezieniu rozwiązania problemu jakim jest uzależnienie cyfrowe dzieci i młodzieży. Zakaz miałby obowiązywać od 1 września 2024 roku.

ISO w uzasadnieniu propozycji przytacza badania, wskazujące na szkodliwy wpływ urządzeń elektronicznych na zdrowie, wyniki w nauce i sukcesy w życiu najmłodszych. Przypomina, że uzależnienie od telefonu, eksperci porównują do uzależnienia od narkotyków, a cyfryzacja edukacji obniża szanse dzieci znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznej.

Zakaz miałby polegać na wyłączeniu telefonu po przekroczeniu progu placówki oświatowej lub odłożeniu go na wyznaczone miejsce. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami na przykład z niepełnosprawnością, mogliby na prośbę rodzica ominąć zakaz. Również za zgodą nauczyciela, w sytuacji awaryjnej, dzieci mogłyby skorzystać z telefonu.

Wprowadzając taki zakaz Polska poszłaby śladem innych krajów. Podobne rozwiązania ogólnokrajowe wprowadziły już Holandia, Francja, Włochy, Grecja, Portugalia i Chiny. Na podobny krok przygotowują się kraje skandynawskie. UNESCO w raporcie „Technologia jako narzędzie edukacji. Na czyich warunkach?” z 2023 r. również zaapelowało o zakaz smartfonów w szkołach.

Zdania co do wprowadzenia zakazu smartfonów są podzielone. Dorośli w większości popierają pomysł, zauważając korzyści płynące z „odstawienia” urządzeń cyfrowych. „Dyrektorka jednej z placówek, która wprowadziła taki zakaz relacjonowała mi, że w jej szkole znów zrobiło się głośno, i jest to powód do radości. Wcześniej siedzące naprzeciwko siebie na korytarzach dzieci wysyłały sobie wiadomości i nie rozmawiały nawet w czasie przerw” – uzasadnia radca prawny Agata Bilska. Dzieci i młodzież nie jest już tak przychylnie nastawione do proponowanego zakazu. Uważają, że to ograniczenie ich wolności i odmówienie im korzystania z ich własności.

 

/pj/

Źródło: rzeczpospolita.pl

Foto: Zrzut ekranu – YouTube

 

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...