Two Column Images
Left Image
Right Image

Czy będziemy płacić za korzystanie z Facebooka?

Informacja o tym, że platformy należące do koncernu Meta, czyli Facebook, Instagram i Whatsapp będą płatne, obiegła świat za sprawą wewnętrznej notatki rozesłanej do pracowników, którą pozyskał serwis The Verge.

Co jakiś czas na ten temat pojawiają się nowe informacje, ale nie są one na tyle jednoznaczne, by z całą pewnością potwierdzić, że będziemy płacić za korzystanie z wyżej wymienionych serwisów. Pewne jest jedno – Meta powołała specjalny zespół odpowiedzialny za identyfikację i opracowanie „potencjalnych płatnych doświadczeń”. Jego nazwa to New Monetization Experiences, a na czele teamu stanęła szefowa działu badawczego Meta, Pratiti Raychoudhury.

Co to oznacza dla użytkowników?

Obserwujemy na przykład, jak Meta testuje nie tylko nowe funkcje, ale i ich odbiorców by sprawdzać, jak reagujemy na zmiany w algorytmach, zwłaszcza na tak zwanych fanpejdżach. Wpadamy w pewną pułapkę: widzimy, że zasięg jest ograniczony, zatem kupujemy płatną kampanię. Sponsorowane posty klikają się dobrze, wskaźniki „idą” na zielono. Po zakończeniu kampanii wracamy do punktu wyjścia. Mamy dwie możliwości: kupujemy kolejną albo godzimy się na to, że nasze posty będzie widziała znikoma ilość użytkowników, przez co być może spadnie nam sprzedaż.

Dlatego też Meta, korzystając z tego doświadczenia, chce rozwijać swój rynek reklamowy. Bo – czego nie da się ukryć – przychody Mety polegają w większości na reklamach, choć – jak mówią jej twórcy – pobieranie opłat od użytkowników nigdy nie było dla firmy priorytetem. Na czym będą polegać zmiany? U niektórych są już widoczne: administratorzy Facebooka już mogą pobierać opłaty za dostęp do zawartości ekskluzywnej, a także „wirtualne gwiazdki” do wysyłania twórcom. WhatsApp skupia się na przedsiębiorcach: pobiera od części biznesów opłaty z wysyłanie wiadomości do klientów. Z kolei na Instagramie możemy spotkać się z płatnymi subskrypcjami na dostęp do treści extra.

– Widzimy możliwości tworzenia nowych rodzajów produktów, funkcji i doświadczeń, za które ludzie byliby gotowi zapłacić i płaceniem za które byliby podekscytowani – powiedział w wywiadzie dla The Verge wiceszef firmy ds. monetyzacji, John Hegeman. – Oczywiście zwracamy uwagę na to, co dzieje się w branży. Myślę, że jest wiele firm, które zrobiły ciekawe rzeczy w tej przestrzeni i mam nadzieję, że możemy się od nich uczyć i naśladować z czasem – dodał.

Z ostatnią częścią wypowiedzi Hegemana nie sposób się nie zgodzić, ponieważ obserwujemy trend rosnącej ilości płatności – choćby na TikToku, Twitterze, Snapchacie czy Telegramie. Ale czy będziemy podekscytowani możliwością płacenia za nowe funkcje? Tu można z przedstawicielem Mety polemizować.

/GGO/

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Patriotyzm w wersji praktycznej

Patriotyzm nie zaczyna się od wielkich słów ani nie kończy na świętach narodowych. To postawa, którą budujemy każdego dnia – w pracy, w domu,...

Gotowość zaczyna się od obywateli. Nowy program MON

Program „wGotowości”, wprowadzony przez Ministerstwo Obrony Narodowej, to nowa propozycja powszechnych szkoleń obronnych, której celem jest zwiększenie odporności społeczeństwa i przygotowanie obywateli do działania...

Zdrowie zaczyna się od decyzji, nie od kalendarza

Większość z nas zna ten schemat: „od poniedziałku zaczynam ćwiczyć”, „od nowego roku przechodzę na dietę”, „najpierw uporządkuję sprawy, potem zajmę się sobą”. W...

Nowa publikacja CEiM: AI w edukacji i komunikacji społecznej

Centrum Edukacji i Mediów (CEiM) rozwija swoją działalność, wchodząc w nową, docelową formułę – jako przestrzeń refleksji, wymiany myśli i wspólnego działania na styku...

Gdy z kont znikają pieniądze – co się wydarzyło w ostatni weekend i czym jest skimming

Ostatni weekend października przyniósł niepokój wielu klientom banku Santander. W nocy z 25 na 26 października część z nich zauważyła nieautoryzowane wypłaty środków z...

Fenomen Chopina: gdy Polska staje się centrum muzycznego świata

Każde pięć lat na mapie światowej klasyki rozbrzmiewa jedno wydarzenie – Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie. To nie tylko konkurs – to...

Zbieraj, twórz, przeżywaj – pasje, które powróciły po latach

W świecie zdominowanym przez ekrany, media społecznościowe i błyskawiczny przepływ informacji może się wydawać, że dzieci i młodzież porzuciły tradycyjne formy spędzania wolnego czasu....

Pokolenie story i książka: nowe formy czytania wśród młodych

Czytelnictwo młodych — mit o „nieczytającej młodzieży” powraca regularnie w debatach publicznych, ale dane pokazują obraz bardziej zniuansowany. Warto przyjrzeć się nie tylko temu,...