Milenialsi – starsza młodzież i młodsi dorośli. Jacy są w pracy oraz życiu codziennym?

Jedną z generacji wydzielonych przez socjologów są milenialsi, a więc pokolenie urodzone – wedle różnych opinii i analiz – w ostatnich kilkunastu lub kilkudziesięciu latach XX wieku. Co wyróżnia grupę liczącą w Polsce ponad 10 milionów osób?

Milenialsi to pokolenie Y będące następcą generacji X oraz grupy jeszcze starszej – baby boomers. Jego dokładne granice nie są możliwe do ustalenia, co zresztą nie może dziwić: mówimy o pewnym zbiorze cech – mało kto posiada je w 100 procentach, po prostu w pewnych rocznikach występują zdecydowanie częściej. Warto też zauważyć, że zróżnicowanie grupy pod względem daty urodzenia jest bardzo duże: starszy milenials to osoba urodzona w drugiej połowie lat 70. lub nieco później, młodszy – wedle niektórych specjalistów – nawet już po roku 2000. Teoretycznie więc jeden milenials może być rodzicem drugiego. Najczęściej przyjmuje się jednak widełki 1980-2000. Mówimy więc o starszej młodzieży i młodszych dorosłych, z których każdego roku część przechodzi do grupy „średnich” dorosłych. Mimo takiej rozpiętości istnieją jednak nie tylko różnice, ale także pewne zbieżności.

Zdaniem analityków cechą wspólną milenialsów jest swoboda posługiwania się elektronicznymi gadżetami oraz sprawne funkcjonowanie w świecie wirtualnym. Dla tej generacji media społecznościowe mają fundamentalne znaczenie, a świat bez internetu jest nie do wyobrażenia.

Istotną wartością stanowi z kolei przyjaźń: milenials chętniej wybierze spotkanie z przyjaciółmi zamiast rodzinnej posiadówki. Nie znajdzie natomiast czasu na dłuższą lekturę: woli grafiki i memy, a nie obszerny tekst, którego porzucenie może skwitować zwrotem: tl;dr – too long, didn’t read, a więc: zbyt długie, by przeczytać.

Jako pracownik milenials zapewne nie zagrzeje miejsca w jednym zakładzie do emerytury, co było typowe dla przedstawicieli pokolenia baby boomers czy – w mniejszym stopniu – generacji X. Zamiast tego „pójdzie za pieniądzem”, co powoduje uznawanie tej grupy za ludzi nielojalnych wobec firmy. Zarazem jednak milenials nie zawaha się zrezygnować z części zarobków w zamian za wykonywanie ciekawszej pracy.

Milenialsi są jednocześnie przekonani, że świat leży u ich stóp. To pokolenie przebojowe, a może nawet zuchwałe. Uważają np., że dobra praca i elastyczności im się należy. Dodatkowo pokolenie Y ceni sobie wyraźne oddzielenie życia prywatnego i zawodowego oraz zna (i zapewne także przecenia) swoją wartość. Choć milenialsi nie są skłonni do brania odpowiedzialności (dłużej mieszkają z rodzicami), to lubią wyzwania. Są kreatywni, nie boją się zmian.

Niektórzy (np. „New York Post”) uważają ponadto, że jest to generacja „kanapowców”, którzy zamiast imprez na mieście czy nawet domówek wolą pozostać u siebie i oglądać seriale na Netflixie. Z badań globalnego koncernu piwnego Heineken wynika z kolei, że milenialsi nie są skłonni do przesady z alkoholem. Dla części komentatorów oznacza to, że pokolenie Y nie potrafi się bawić, ale inni wskazują, że mamy do czynienia z pierwszą generacją, która nie musi (i nie chce) nikogo przekonywać, że jest inna niż w rzeczywistości (np. wystrzałowa) i ma w sobie na tyle odwagi, by spędzać wolny czas tak, jak chce, a nie tak, jak oczekiwałaby tego chociażby popkultura.

Przedstawicielom tej grupy towarzyszy jednak niekiedy trudność w nawiązywaniu relacji ze starszymi pokoleniami, a nawet ich brak, co wynika m.in. z różnicy w umiejętności posługiwania się nowymi technologiami. Milenialsi nie poszukują także autorytetów. Zamiast tego wolą sami mierzyć się z wyzwaniami uważając się za kowali własnego losu.

Doświadczenia pokoleniowe milenialsów różnią się w zależności od tego czy mówimy o starszej czy młodszej części tej generacji. Niewątpliwie ludzie urodzeni w latach 80. XX wieku znają smak trudnej sytuacji na polskim rynku pracy w pierwszych latach nowego stulecia oraz – szczególnie w USA – problemy związane z recesją roku 2007. Doskonale pamiętają też zamachy z 11 września 2001 roku. Z kolei na kończących studia polskich młodszych milenialsów pracodawcy czekali wręcz z otwartymi ramionami. Cała grupa ma jednak wspólne doświadczenie, które wiązać należy z rokiem 2004 i 2007. Wtedy też powstały… Facebook i iPhone, które – czy się nam to podoba, czy nie – stanowią symbole współczesnej starszej młodzieży oraz młodszych dorosłych, ale też pewne osie, wokół których ogniskuje się niemała część ich życia.

Michał Wałach

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...