Two Column Images
Left Image
Right Image

Raport dotyczący stanu światowej edukacji: przyszłość nie jest kolorowa

Za nami Dzień nauczyciela. Święto cenione głównie przez młodych, bowiem wówczas szkoły organizują różne konkursy, festyny oraz zabawy. W skrócie, zazwyczaj jest to dzień wolny od nauki. Najnowsze dane dotyczące stanu światowej edukacji nie kreują jednak atmosfery świątecznej.

Wręcz przeciwnie. Raport UNESCO przybliżający aktualną sytuację środowiska nauczycielskiego wzbudza niepokój oraz sprawia, że czytelnik nabywa większego szacunku do pedagogów, którzy dbają o rozwój przyszłych pokoleń. Skąd biorą się takie mieszane odczucia? Tego dowiecie się z tego artykułu!

Załóżmy, że jesteśmy skrajnymi idealistami i chcemy wyraźnie poprawić stan światowej edukacji. Jednym z pierwszych kroków, które powinniśmy podjąć jest prawdopodobnie zapewnienie powszechnego dostępu do szkół, a co za tym idzie również do nauczycieli. Zwiększymy wydatki na szkolnictwo, poprawimy finansowanie pedagogów, ONZ wyda jakąś rezolucję i sprawa sama się rozwiąże, prawda? Niestety, drogi idealisto, muszę Cię zmartwić. Nie będzie to takie proste. Według wspomnianego we wstępie raportu UNESCO, czyli specjalnego ciała części Organizacji Narodów Zjednoczonych, zajmującej się nauką, kulturą i sztuką, chcąc zapewnić powszechny dostęp do edukacji dla każdego dziecka na świecie, powinniśmy znaleźć dodatkowe 44 milionów nauczycieli… 44 miliony! To liczba większa od populacji naszego kraju. Sprawa się komplikuje, nieprawdaż?

Powyższe informacje nie są jednak jedynymi, które wzbudzają niepokój. Prócz zwiększenia liczby nauczycieli powinniśmy również zwalczyć negatywną tendencję wiążącą się z odchodzeniem pedagogów od swojego zawodu. Według raportu UNESCO w ubiegłym roku aż 9% nauczycieli szkół podstawowych postanowiło zrezygnować z wykonywania funkcji.

„Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w naszych społeczeństwach, jednak zawód ten stoi w obliczu poważnego kryzysu. W niektórych częściach świata brakuje kandydatów. W innych regionach odsetek osób przerywających naukę w ciągu pierwszych kilku lat pracy jest bardzo wysoki. W obu przypadkach rozwiązanie jest takie samo: musimy bardziej doceniać, lepiej szkolić oraz wspierać nauczycieli” – informuje dyrektor generalna UNESCO Audrey Azoulay.

W raporcie wskazano, że w każdym regionie świata występują problemy, z którymi muszą radzić sobie nauczyciele. Do najczęstszych z nich należą: wysoki poziom stresu, niedobór materiałów pomocniczych, niskie zarobki oraz słabe kierownictwo. Dodatkowo w wielu regionach świata niestabilna sytuacja polityczna oraz konflikty wywołują konieczność zamknięcia placówek edukacyjnych. Przykładowo, z powyższego powodu, przez ostatnie cztery lata, zamknięto około 13 tysięcy szkół w obrębie Afryki Centralnej i Zachodniej.

Nauczyciele to jedne z najważniejszych postaci wpływających na rozwój dzieci, pokoleń, a co za tym idzie, również świata. Niech powyższy tekst, jak i raport UNESCO, zwrócą uwagę na problemy w zakresie edukacji. Od tego zależy między innymi nasza przyszłość.

 

/JK-I/

foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

Źródła: theguardian.com; unesdoc.unesco.org

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...