Two Column Images
Left Image
Right Image

Nauczyciel bez znieczulenia o uczniach:  „Nie uczą się, dlatego niczego nie potrafią”

Dyskusja dotycząca przeładowanego systemu edukacji i obciążenia dzieci toczy się już od kilku lat. Trudne lektury w nadmiernej ilości, lekcje trwające do wieczora, czy prace domowe, których wykonanie zajmuje kilka godzin – to tylko niektóre błędy systemu nauczania, z którymi, jak nieustannie słyszymy, muszą mierzyć się współcześni uczniowie. Po publikacji danych dotyczących umiejętności matematycznych u dzieci, w internecie pojawiły się jednak głosy, twierdzące że współcześni uczniowie nic nie robią, dlatego niczego nie potrafią.

W sieci ponownie rozgorzała dyskusja dotycząca stanu wiedzy polskich uczniów. Wywołana została artykułem portalu antyweb.pl, który przedstawia dane platformy EduNav o wykorzystaniu sztucznej inteligencji przy rozwiązywaniu zadań matematycznych. Według nich, aż 76 proc. uczniów w Polsce kojarzy matematykę z negatywnymi odczuciami, w tym znudzeniem, zniechęceniem, stresem, rezygnacją czy wysiłkiem. Ponad połowa z badanych oceniło więc swoje kompetencje matematyczne bardzo nisko. Uczniowie napotykając trudności w rozwiązaniu zadania, tracą skupienie, denerwują się i rezygnują z dalszych prób. Pojawia się pytanie, czy na pewno „odpuszczanie” wynika z braków systemowych, czy może problem leży w nastawieniu uczniów do nauki?

Pod publikacją artykułu pojawiły się liczne komentarze internautów, którzy niekoniecznie stają w obronie młodzieży. Jeden z nich napisał: „Dawałem korepetycje z matematyki. Chłopak w 5 klasie miał problem z zamianą jednostek. Przychodzę, komputer włączony, w czasie lekcji też i cały czas zerkał na monitor. Mimo próśb komputer dalej włączony… reakcja matki? Żadna. Praca domowa: 20 przykładów z zamiany jednostek. Każdy przykład miał swój odpowiednik nawet w tej samej kolejności na zajęciach. Praca nie zrobiona. Standardowo „nie umiałem” poparte czystą kartką nawet bez przepisanego jednego przykładu. Znowu akcja z komputerem, znowu brak reakcji matki… Może by tak jednak spiąć i się uczyć” – pyta retorycznie autor.

Inny mężczyzna skomentował sytuację jeszcze bardziej dosadnie: „System systemem, ale te dzieci teraz to też jest masakra. Pokolenie leniwców które mają podane wszystko na tacy. Ciężkie czasy będziemy mieli…”.

Autor kolejnego komentarza pisze: „Moja matka uczy 1-3 i sama przyznaje, że jest przepaść. Zdarzają się jednostki wybitne, zdarzają się dramatyczny, ale ten środkowy przedział co 3 lata przychodzi coraz mniej ogarnięty”.

Wracając do artykułu antyweb.pl, możemy w nim przeczytać, że nawet połowa dzieci rozpoczynających naukę w polskich szkołach wykazuje predyspozycje matematyczne, natomiast w wyniku zderzenia ze szkolną rzeczywistością w większości przypadków zanikają one po kilku miesiącach nauki. Rozwiązaniem problemu może być obniżenie wymagań, jednak czy na pewno o „obniżanie wymagań” chodzi w edukacji?

Podczas debaty dotyczącej współczesnych uczniów, warto wspomnieć o roli uzależnienia młodzieży i dzieci od internetu, który z pewnością nie wpływa korzystnie na predyspozycje najmłodszych. Coraz częstsze są również przypadki autyzmu wirtualnego, czyli zaburzeń zachowania, wynikających z „przedawkowania” ekranów. Zbyt intensywna ekspozycja na technologię od najmłodszych lat, skutkuje izolacją, drażliwością, a nawet opóźnieniem rozwoju psychicznego dzieci. Pod tym względem, najmłodsi nie mają wpływu na swój rozwój we wczesnych latach życia, który leży po stronie rodziców. Wielu komentujących artykuł nie zgadza się więc z krytyką młodzieży, a słabe wyniki w nauce przypisują przeładowanemu materiałowi i nadmiernym przeciążeniem dzieci. Jako model nauczania, wskazywano system edukacji w Finlandii uznawany powszechnie za wzorcowy.

 

/pj/

 

Źródła: Mjakmama.pl

Foto: Zrzut ekranu/YouTube.com

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...

Fact-checking czyli co warto wiedzieć?

Fact-checking, czyli weryfikacja faktów, to proces sprawdzania prawdziwości informacji przed ich publikacją lub po ich upublicznieniu. Praktyka ta jest niezbędna w dziennikarstwie, ale równie...

„Kosmiczne studia” na krakowskiej AGH

Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH) w Krakowie uruchomiła nowy kierunek studiów magisterskich – Technologie Kosmiczne (Space Technologies). Jest to jedna z pierwszych tego typu ofert edukacyjnych...

„Dojrzewanie” czyli refleksja nad serialem Netflixa

Serial "Dojrzewanie" to przejmująca opowieść o współczesnym świecie nastolatków, który nieustannie balansuje między dzieciństwem a dorosłością. To produkcja, która nie tylko angażuje, ale także...