Nauczyciel bez znieczulenia o uczniach:  „Nie uczą się, dlatego niczego nie potrafią”

Dyskusja dotycząca przeładowanego systemu edukacji i obciążenia dzieci toczy się już od kilku lat. Trudne lektury w nadmiernej ilości, lekcje trwające do wieczora, czy prace domowe, których wykonanie zajmuje kilka godzin – to tylko niektóre błędy systemu nauczania, z którymi, jak nieustannie słyszymy, muszą mierzyć się współcześni uczniowie. Po publikacji danych dotyczących umiejętności matematycznych u dzieci, w internecie pojawiły się jednak głosy, twierdzące że współcześni uczniowie nic nie robią, dlatego niczego nie potrafią.

W sieci ponownie rozgorzała dyskusja dotycząca stanu wiedzy polskich uczniów. Wywołana została artykułem portalu antyweb.pl, który przedstawia dane platformy EduNav o wykorzystaniu sztucznej inteligencji przy rozwiązywaniu zadań matematycznych. Według nich, aż 76 proc. uczniów w Polsce kojarzy matematykę z negatywnymi odczuciami, w tym znudzeniem, zniechęceniem, stresem, rezygnacją czy wysiłkiem. Ponad połowa z badanych oceniło więc swoje kompetencje matematyczne bardzo nisko. Uczniowie napotykając trudności w rozwiązaniu zadania, tracą skupienie, denerwują się i rezygnują z dalszych prób. Pojawia się pytanie, czy na pewno „odpuszczanie” wynika z braków systemowych, czy może problem leży w nastawieniu uczniów do nauki?

Pod publikacją artykułu pojawiły się liczne komentarze internautów, którzy niekoniecznie stają w obronie młodzieży. Jeden z nich napisał: „Dawałem korepetycje z matematyki. Chłopak w 5 klasie miał problem z zamianą jednostek. Przychodzę, komputer włączony, w czasie lekcji też i cały czas zerkał na monitor. Mimo próśb komputer dalej włączony… reakcja matki? Żadna. Praca domowa: 20 przykładów z zamiany jednostek. Każdy przykład miał swój odpowiednik nawet w tej samej kolejności na zajęciach. Praca nie zrobiona. Standardowo „nie umiałem” poparte czystą kartką nawet bez przepisanego jednego przykładu. Znowu akcja z komputerem, znowu brak reakcji matki… Może by tak jednak spiąć i się uczyć” – pyta retorycznie autor.

Inny mężczyzna skomentował sytuację jeszcze bardziej dosadnie: „System systemem, ale te dzieci teraz to też jest masakra. Pokolenie leniwców które mają podane wszystko na tacy. Ciężkie czasy będziemy mieli…”.

Autor kolejnego komentarza pisze: „Moja matka uczy 1-3 i sama przyznaje, że jest przepaść. Zdarzają się jednostki wybitne, zdarzają się dramatyczny, ale ten środkowy przedział co 3 lata przychodzi coraz mniej ogarnięty”.

Wracając do artykułu antyweb.pl, możemy w nim przeczytać, że nawet połowa dzieci rozpoczynających naukę w polskich szkołach wykazuje predyspozycje matematyczne, natomiast w wyniku zderzenia ze szkolną rzeczywistością w większości przypadków zanikają one po kilku miesiącach nauki. Rozwiązaniem problemu może być obniżenie wymagań, jednak czy na pewno o „obniżanie wymagań” chodzi w edukacji?

Podczas debaty dotyczącej współczesnych uczniów, warto wspomnieć o roli uzależnienia młodzieży i dzieci od internetu, który z pewnością nie wpływa korzystnie na predyspozycje najmłodszych. Coraz częstsze są również przypadki autyzmu wirtualnego, czyli zaburzeń zachowania, wynikających z „przedawkowania” ekranów. Zbyt intensywna ekspozycja na technologię od najmłodszych lat, skutkuje izolacją, drażliwością, a nawet opóźnieniem rozwoju psychicznego dzieci. Pod tym względem, najmłodsi nie mają wpływu na swój rozwój we wczesnych latach życia, który leży po stronie rodziców. Wielu komentujących artykuł nie zgadza się więc z krytyką młodzieży, a słabe wyniki w nauce przypisują przeładowanemu materiałowi i nadmiernym przeciążeniem dzieci. Jako model nauczania, wskazywano system edukacji w Finlandii uznawany powszechnie za wzorcowy.

 

/pj/

 

Źródła: Mjakmama.pl

Foto: Zrzut ekranu/YouTube.com

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Mieszkania dla absolwentów w Białymstoku – przyszłość czy ślepa uliczka?

Nowy program "Mieszkanie dla absolwenta" w Białymstoku oferuje młodym ludziom tanie lokum na start. Czy to sposób na zatrzymanie talentów w mieście? Białystok wprowadza...

Edukacja medialna czyli Alfabet Nowych Mediów na kanale DEM TV

Alfabet Nowych Mediów to kolejny edukacyjny cykl realizowany przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM). Pod kolejnymi literami alfabetu w krótkich filmikach eksperci Fundacji rozwijają...

Matura 2025 – zmiany w egzaminie. Sprawdź, co czeka maturzystów!

Nadchodząca matura 2025 przynosi wiele nowości. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na przyszłych maturzystów. Rok 2025 przynosi istotne zmiany dla uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego....

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...