Nauczyciel bez znieczulenia o uczniach:  „Nie uczą się, dlatego niczego nie potrafią”

Dyskusja dotycząca przeładowanego systemu edukacji i obciążenia dzieci toczy się już od kilku lat. Trudne lektury w nadmiernej ilości, lekcje trwające do wieczora, czy prace domowe, których wykonanie zajmuje kilka godzin – to tylko niektóre błędy systemu nauczania, z którymi, jak nieustannie słyszymy, muszą mierzyć się współcześni uczniowie. Po publikacji danych dotyczących umiejętności matematycznych u dzieci, w internecie pojawiły się jednak głosy, twierdzące że współcześni uczniowie nic nie robią, dlatego niczego nie potrafią.

W sieci ponownie rozgorzała dyskusja dotycząca stanu wiedzy polskich uczniów. Wywołana została artykułem portalu antyweb.pl, który przedstawia dane platformy EduNav o wykorzystaniu sztucznej inteligencji przy rozwiązywaniu zadań matematycznych. Według nich, aż 76 proc. uczniów w Polsce kojarzy matematykę z negatywnymi odczuciami, w tym znudzeniem, zniechęceniem, stresem, rezygnacją czy wysiłkiem. Ponad połowa z badanych oceniło więc swoje kompetencje matematyczne bardzo nisko. Uczniowie napotykając trudności w rozwiązaniu zadania, tracą skupienie, denerwują się i rezygnują z dalszych prób. Pojawia się pytanie, czy na pewno „odpuszczanie” wynika z braków systemowych, czy może problem leży w nastawieniu uczniów do nauki?

Pod publikacją artykułu pojawiły się liczne komentarze internautów, którzy niekoniecznie stają w obronie młodzieży. Jeden z nich napisał: „Dawałem korepetycje z matematyki. Chłopak w 5 klasie miał problem z zamianą jednostek. Przychodzę, komputer włączony, w czasie lekcji też i cały czas zerkał na monitor. Mimo próśb komputer dalej włączony… reakcja matki? Żadna. Praca domowa: 20 przykładów z zamiany jednostek. Każdy przykład miał swój odpowiednik nawet w tej samej kolejności na zajęciach. Praca nie zrobiona. Standardowo „nie umiałem” poparte czystą kartką nawet bez przepisanego jednego przykładu. Znowu akcja z komputerem, znowu brak reakcji matki… Może by tak jednak spiąć i się uczyć” – pyta retorycznie autor.

Inny mężczyzna skomentował sytuację jeszcze bardziej dosadnie: „System systemem, ale te dzieci teraz to też jest masakra. Pokolenie leniwców które mają podane wszystko na tacy. Ciężkie czasy będziemy mieli…”.

Autor kolejnego komentarza pisze: „Moja matka uczy 1-3 i sama przyznaje, że jest przepaść. Zdarzają się jednostki wybitne, zdarzają się dramatyczny, ale ten środkowy przedział co 3 lata przychodzi coraz mniej ogarnięty”.

Wracając do artykułu antyweb.pl, możemy w nim przeczytać, że nawet połowa dzieci rozpoczynających naukę w polskich szkołach wykazuje predyspozycje matematyczne, natomiast w wyniku zderzenia ze szkolną rzeczywistością w większości przypadków zanikają one po kilku miesiącach nauki. Rozwiązaniem problemu może być obniżenie wymagań, jednak czy na pewno o „obniżanie wymagań” chodzi w edukacji?

Podczas debaty dotyczącej współczesnych uczniów, warto wspomnieć o roli uzależnienia młodzieży i dzieci od internetu, który z pewnością nie wpływa korzystnie na predyspozycje najmłodszych. Coraz częstsze są również przypadki autyzmu wirtualnego, czyli zaburzeń zachowania, wynikających z „przedawkowania” ekranów. Zbyt intensywna ekspozycja na technologię od najmłodszych lat, skutkuje izolacją, drażliwością, a nawet opóźnieniem rozwoju psychicznego dzieci. Pod tym względem, najmłodsi nie mają wpływu na swój rozwój we wczesnych latach życia, który leży po stronie rodziców. Wielu komentujących artykuł nie zgadza się więc z krytyką młodzieży, a słabe wyniki w nauce przypisują przeładowanemu materiałowi i nadmiernym przeciążeniem dzieci. Jako model nauczania, wskazywano system edukacji w Finlandii uznawany powszechnie za wzorcowy.

 

/pj/

 

Źródła: Mjakmama.pl

Foto: Zrzut ekranu/YouTube.com

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

W szkołach się od nich roi. Młodzież coraz częściej sięga po tę używkę

Palenie e-papierosów szczególnie wśród młodzieży staje się coraz większą plagą. Uczniowie sięgają po nie w formie rozrywki i rozładowania stresu, a kończą z poważnym...

Sztuczna inteligencja wobec mediów. Odbył się I zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W miniony weekend w podkrakowskich Racławicach odbył się pierwszy zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Jest to inicjatywa realizowana przez Fundację Prosto z Mostu. W...

Jak memy stają się narzędziem wyrażania opinii?

Ewolucja kultury masowej niejednokrotnie nas zaskakiwała, ale niewielu przewidziało, że jednym z jej najbardziej wpływowych elementów staną się memy. Te krótkie, często humorystyczne obrazki...

Czy potrafisz żyć bez smartfona? Dowiedz się jak smartfony wpływają na naszą codzienność

Smartfony, te małe technologiczne cuda, stały się naszymi nieodłącznymi towarzyszami. Umożliwiają nam komunikację z najbliższymi, dostęp do niekończącego się strumienia informacji i ułatwiają organizację...

Mieliśmy szczęście w losowaniu baraży do EURO 2024!

Tego czy Michał Probierz jest dobrym trenerem jeszcze nie wiemy. Wiemy za to, że ma duże szczęście. Dowodzi tego niewątpliwie wynik losowania par barażowych...

Fałszywe załączniki w mailach – kiedy kliknięcie może być niebezpieczne?

Dzisiejsze technologie dostarczają niezwykle wygodnych narzędzi komunikacji. E-mail jest jednym z podstawowych środków przekazu informacji w środowisku zawodowym, edukacyjnym, a także w kontaktach prywatnych....

PILNE! Przyczyny tragedii w Puszczykowie wyjaśnione. Wiemy co się wydarzyło

Poznaliśmy przyczyny tragicznych wydarzeń w wielkopolskiej miejscowości Puszczykowo. Przypomnijmy, że w jej wyniku śmierć poniosło 3 osoby, matka i dwie małe córki. Jak się...

Czy smartfony zdominowały nasze spotkania? Czym jest Phubbing?

Czy zastanawialiście się kiedyś, ile razy w ciągu dnia zdarza się wam sięgnąć po swój smartfon? Zapewne nie raz zdarzyło się wam automatycznie wyciągnąć...