Nauczyciel bez znieczulenia o uczniach:  „Nie uczą się, dlatego niczego nie potrafią”

Dyskusja dotycząca przeładowanego systemu edukacji i obciążenia dzieci toczy się już od kilku lat. Trudne lektury w nadmiernej ilości, lekcje trwające do wieczora, czy prace domowe, których wykonanie zajmuje kilka godzin – to tylko niektóre błędy systemu nauczania, z którymi, jak nieustannie słyszymy, muszą mierzyć się współcześni uczniowie. Po publikacji danych dotyczących umiejętności matematycznych u dzieci, w internecie pojawiły się jednak głosy, twierdzące że współcześni uczniowie nic nie robią, dlatego niczego nie potrafią.

W sieci ponownie rozgorzała dyskusja dotycząca stanu wiedzy polskich uczniów. Wywołana została artykułem portalu antyweb.pl, który przedstawia dane platformy EduNav o wykorzystaniu sztucznej inteligencji przy rozwiązywaniu zadań matematycznych. Według nich, aż 76 proc. uczniów w Polsce kojarzy matematykę z negatywnymi odczuciami, w tym znudzeniem, zniechęceniem, stresem, rezygnacją czy wysiłkiem. Ponad połowa z badanych oceniło więc swoje kompetencje matematyczne bardzo nisko. Uczniowie napotykając trudności w rozwiązaniu zadania, tracą skupienie, denerwują się i rezygnują z dalszych prób. Pojawia się pytanie, czy na pewno „odpuszczanie” wynika z braków systemowych, czy może problem leży w nastawieniu uczniów do nauki?

Pod publikacją artykułu pojawiły się liczne komentarze internautów, którzy niekoniecznie stają w obronie młodzieży. Jeden z nich napisał: „Dawałem korepetycje z matematyki. Chłopak w 5 klasie miał problem z zamianą jednostek. Przychodzę, komputer włączony, w czasie lekcji też i cały czas zerkał na monitor. Mimo próśb komputer dalej włączony… reakcja matki? Żadna. Praca domowa: 20 przykładów z zamiany jednostek. Każdy przykład miał swój odpowiednik nawet w tej samej kolejności na zajęciach. Praca nie zrobiona. Standardowo „nie umiałem” poparte czystą kartką nawet bez przepisanego jednego przykładu. Znowu akcja z komputerem, znowu brak reakcji matki… Może by tak jednak spiąć i się uczyć” – pyta retorycznie autor.

Inny mężczyzna skomentował sytuację jeszcze bardziej dosadnie: „System systemem, ale te dzieci teraz to też jest masakra. Pokolenie leniwców które mają podane wszystko na tacy. Ciężkie czasy będziemy mieli…”.

Autor kolejnego komentarza pisze: „Moja matka uczy 1-3 i sama przyznaje, że jest przepaść. Zdarzają się jednostki wybitne, zdarzają się dramatyczny, ale ten środkowy przedział co 3 lata przychodzi coraz mniej ogarnięty”.

Wracając do artykułu antyweb.pl, możemy w nim przeczytać, że nawet połowa dzieci rozpoczynających naukę w polskich szkołach wykazuje predyspozycje matematyczne, natomiast w wyniku zderzenia ze szkolną rzeczywistością w większości przypadków zanikają one po kilku miesiącach nauki. Rozwiązaniem problemu może być obniżenie wymagań, jednak czy na pewno o „obniżanie wymagań” chodzi w edukacji?

Podczas debaty dotyczącej współczesnych uczniów, warto wspomnieć o roli uzależnienia młodzieży i dzieci od internetu, który z pewnością nie wpływa korzystnie na predyspozycje najmłodszych. Coraz częstsze są również przypadki autyzmu wirtualnego, czyli zaburzeń zachowania, wynikających z „przedawkowania” ekranów. Zbyt intensywna ekspozycja na technologię od najmłodszych lat, skutkuje izolacją, drażliwością, a nawet opóźnieniem rozwoju psychicznego dzieci. Pod tym względem, najmłodsi nie mają wpływu na swój rozwój we wczesnych latach życia, który leży po stronie rodziców. Wielu komentujących artykuł nie zgadza się więc z krytyką młodzieży, a słabe wyniki w nauce przypisują przeładowanemu materiałowi i nadmiernym przeciążeniem dzieci. Jako model nauczania, wskazywano system edukacji w Finlandii uznawany powszechnie za wzorcowy.

 

/pj/

 

Źródła: Mjakmama.pl

Foto: Zrzut ekranu/YouTube.com

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska zawitają do szkół

Podczas inauguracji roku szkolnego 2024/2025 szefowa MEN w Zespole Szkół Technicznych w Mielcu w woj. podkarpackim zapowiedziała, że w szkole pojawią się nowe przedmioty:...

Polska firma sponsorem hiszpańskiego klubu piłkarskiego!

InPost został oficjalnym sponsorem Atletico Madryt. Marka będzie widoczna we wielu miejscach w Hiszpanii. Kurierski gigant został sponsorem logistycznym na lata 2024-2025.  „InPost dołącza do...

Adrianna Sułek-Schubert, cicha bohaterka Igrzysk

8 lutego 2024 (tak, dobrze czytacie 2024!) roku Adrianna Sułek-Schubert urodziła syna. Nie przeszkodziło jej to wziąć udziału w Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu. Na...

Czego boją się młodzi?

Czego obawiają się młodzi ludzie w Polsce? Jak wynika z niezwykle ciekawego, najnowszego raportu UCE Research i Rissify.pl pt. „Czego boją się młodzi Polacy?”...

O fact-checkingu i mediach w Krakowie czyli II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W weekend, 20-21 lipca br w Krakowie odbył się II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Projekt ten organizowany jest przez fundację Prosto z mostu,...

Już za kilka dni II zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Już za niespełna 5 dni Kraków będzie gościł słuchaczy II zjazdu Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To inicjatywa realizowana z myślą o młodych adeptach sztuki...

Jak im poszło? Czyli wyniki egzaminu maturalnego

We wtorek 9 lipca o godzinie 8:30 ogłoszono wyniki tegorocznych matur. Tegoroczny egzamin dojrzałości zdało 84,1% zdających, 10,4% ma prawo do poprawki, natomiast 5,5%...

Znamy wyniki Egzaminu Ósmoklasisty!

Trzeciego lipca ponad 220 tysięcy absolwentów szkół podstawowych, otrzymało wyniki egzaminu podsumowującego ich wiedzę z ośmiu lat edukacji. E8 rozpoczął się 14, a zakończył...