Sztuczna inteligencja jako pomoc w nauce języków obcych – jak uczniowie i nauczyciele wykorzystują AI?

W dzisiejszych czasach naukę języka angielskiego dzieci rozpoczynają od najmłodszych lat. Jako lingua franca język ten jest niezbędny dla swobodnej komunikacji za granicą i niezwykle przydatny w życiu codziennym. Jedną z głównych motywacji do nauki języka angielskiego jest poszukiwanie pracy – niemal każde stanowisko wymaga jego podstawowej znajomości. W szkołach coraz częściej uczniowie i nauczyciele korzystają ze sztucznej inteligencji, zaznaczając jednak, że jest to jedynie forma pomocy naukowej.

Raport przeprowadzony w 2023 r. przez „The Future of English: Global Perspectives” stwierdza, że w zakresie języków obcych zaczęła wśród uczących się zanikać potrzeba posługiwania się językami na równi z ich rodzimymi mówcami. Nauka języków obcych stała się bardziej spersonalizowana i inkluzywna, poprzez wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Badania przeprowadzone na grupie 1,3 tys. nauczycieli wskazują, że ¾ z nich korzysta ze sztucznej inteligencji w swojej pracy, głównie do tworzenia materiałów naukowych.

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w nauce języków obcych niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak: personalizowanie treści, automatyczne poprawianie błędów czy angażujące formy edukacji (na przykład formy gry i rywalizacji). Zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem służącym do nauki języków obcych są aplikacje, z których korzysta niemal połowa ankietowanych biorących udział w badaniach, a ponad 30 proc. z nich używa chatbotów.

Raport wskazuje, że chatboty pomagają uczniom w przyswajaniu słownictwa i nauce gramatyki, dzięki natychmiastowemu poprawianiu zdań. Mimo to, nadal kluczowa w nauce języków obcych pozostaje rola nauczyciela.

Karolina Kasperska, Head of English Programmes w British Council twierdzi, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić prawdziwych nauczycieli. Bardzo ważne jest jednak to, aby „nauczyciele języków obcych mieli rozwinięte kompetencje cyfrowe w zakresie sztucznej inteligencji. Innymi słowy, aby umieli wykorzystać to, co sztuczna inteligencja wnosi do klasy w proces nauczania, w mądry i odpowiedni sposób”.

Główną wadą sztucznej inteligencji jest brak emocji, które pozwalałyby wychwycić niuanse językowe takie jak humor. Narzędzia oparte na AI nie są nieomylne, w związku z czym, według nauczycieli, powinny jedynie uzupełniać, a nie zastępować obecne metody nauczania. Ponad połowa badanych jest zdania, że do 2035 r. sztuczna inteligencja nie będzie w stanie wyeliminować ludzi z procesu nauczania języków obcych. Jak będzie w rzeczywistości – okaże się wkrótce.

 

Paulina Janac

 

Źródło: biznes.newseria.pl

Foto: Zrzut ekranu: YouTube

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Żenująca nagonka i hejt na partnerkę znanego piłkarza!

Lauren Fryer usunęła wszystkie media społecznościowe, po tym, jak tysiące osób wylało na nią fale hejtu za to, że wygląda normalnie i nie jest...

II zjazd Akademii Samorządu za nami!

Drugi zjazd Akademii Samorządu 2023/2024 zakończony. Po raz drugi słuchacze z całej Polski spotkali się  na projekcie organizowanym przez Centrum im. Władysława Grabskiego. Początki...

Polak potrafi czyli Uniwersytet Jagielloński z sensacyjnym odkryciem!

Innowacyjna metoda rozpoznawania bakterii oraz grzybów na zdjęciach pochodzących z mikroskopów świetlnych, opracowana na Uniwersytecie Jagiellońskim, jest pierwszą na świecie pod względem szybkości. Wykorzystując...

Krakowski licealista rozchwytywany przez amerykańskie uczelnie

Michał Lipiec, uczeń krakowskiego V LO im. Witkowskiego w zeszłym roku zdobył trzy medale podczas międzynarodowych olimpiad. To jednak tylko ułamek jego sukcesów, które...

Bilety na mecze Polaków wyprzedane!

Po awansie Reprezentacji Polski na Euro 2024 byliśmy świadkami bardzo szybkiej sprzedaży biletów. Wielu fanów czuje się pokrzywdzonych. Polacy jako ostatni, po ekscytującej serii rzutów...

Kontrowersyjna koszulka reprezentacji Niemiec, koncern Adidas zabrał głos w tej sprawie!

Na koszulkach Reprezentacji Niemiec z numerem 44 zauważono podobieństwo do nazistowskiego symbolu SS. Adidas, UEFA i DFB nie widzieli nic niestosownego!  Mimo że do Euro...

(WIEM) Po co nam edukacja? Odpowiada dr hab. Klaudia Cymanow- Sosin

Czym jest edukacja, jakie są jej cele, jak budować relacje i skutecznie się komunikować. O tym wszystkim w ramach serii Warsztatów Innowacyjnej Edukacji Medialnej...

Studia za granicą. Jak się przygotować i jakie korzyści dają?

Marzysz o studiowaniu za granicą? Chcesz poszerzyć swoje horyzonty, nauczyć się nowego języka i zanurzyć się w innej kulturze? Oto kompleksowy przewodnik, który pomoże...