Sztuczna inteligencja jako pomoc w nauce języków obcych – jak uczniowie i nauczyciele wykorzystują AI?

W dzisiejszych czasach naukę języka angielskiego dzieci rozpoczynają od najmłodszych lat. Jako lingua franca język ten jest niezbędny dla swobodnej komunikacji za granicą i niezwykle przydatny w życiu codziennym. Jedną z głównych motywacji do nauki języka angielskiego jest poszukiwanie pracy – niemal każde stanowisko wymaga jego podstawowej znajomości. W szkołach coraz częściej uczniowie i nauczyciele korzystają ze sztucznej inteligencji, zaznaczając jednak, że jest to jedynie forma pomocy naukowej.

Raport przeprowadzony w 2023 r. przez „The Future of English: Global Perspectives” stwierdza, że w zakresie języków obcych zaczęła wśród uczących się zanikać potrzeba posługiwania się językami na równi z ich rodzimymi mówcami. Nauka języków obcych stała się bardziej spersonalizowana i inkluzywna, poprzez wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Badania przeprowadzone na grupie 1,3 tys. nauczycieli wskazują, że ¾ z nich korzysta ze sztucznej inteligencji w swojej pracy, głównie do tworzenia materiałów naukowych.

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w nauce języków obcych niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak: personalizowanie treści, automatyczne poprawianie błędów czy angażujące formy edukacji (na przykład formy gry i rywalizacji). Zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem służącym do nauki języków obcych są aplikacje, z których korzysta niemal połowa ankietowanych biorących udział w badaniach, a ponad 30 proc. z nich używa chatbotów.

Raport wskazuje, że chatboty pomagają uczniom w przyswajaniu słownictwa i nauce gramatyki, dzięki natychmiastowemu poprawianiu zdań. Mimo to, nadal kluczowa w nauce języków obcych pozostaje rola nauczyciela.

Karolina Kasperska, Head of English Programmes w British Council twierdzi, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić prawdziwych nauczycieli. Bardzo ważne jest jednak to, aby „nauczyciele języków obcych mieli rozwinięte kompetencje cyfrowe w zakresie sztucznej inteligencji. Innymi słowy, aby umieli wykorzystać to, co sztuczna inteligencja wnosi do klasy w proces nauczania, w mądry i odpowiedni sposób”.

Główną wadą sztucznej inteligencji jest brak emocji, które pozwalałyby wychwycić niuanse językowe takie jak humor. Narzędzia oparte na AI nie są nieomylne, w związku z czym, według nauczycieli, powinny jedynie uzupełniać, a nie zastępować obecne metody nauczania. Ponad połowa badanych jest zdania, że do 2035 r. sztuczna inteligencja nie będzie w stanie wyeliminować ludzi z procesu nauczania języków obcych. Jak będzie w rzeczywistości – okaże się wkrótce.

 

Paulina Janac

 

Źródło: biznes.newseria.pl

Foto: Zrzut ekranu: YouTube

 

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Ustawa Kamilka: Co się zmienia i jakie pytania rodzi nowe prawo ochrony dzieci?

Wprowadzenie tzw. "Ustawy Kamilka" to odpowiedź na tragedię, która poruszyła całą Polskę. Co dokładnie się zmienia? Jakie obowiązki mają teraz placówki edukacyjne i osoby...

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna już za półmetkiem. Finałowe zjazdy już w 2025 roku

Za nami już trzy spośród pięciu zaplanowanych zjazdów Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami. Inauguracyjny odbył się w grudniu 2023 roku w Racławicach. Dwa...

Kolejna debata BACG. Sztuczna inteligencja- szanse, zagrożenia, wyzwania

Czy sztuczna inteligencja (AI) stanowi większą szansę czy zagrożenie dla naszej przyszłości? To pytanie, które zadajemy sobie przynajmniej od 2-3 lat. Bez względu na...

„Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu”. Polecamy!

"Trzy kobiety. Trzy drogi. Patriotyzm jako misja Uniwersytetu" to publikacja będąca częścią realizowanego przez Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII programu „Z kobietami – patriotkami”...

III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W weekend 26-27 października br w warszawskim Hotelu Mercure odbył się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To projekt służący poprawie zarządzania w organizacjach...

Jak mądrze i bezpiecznie korzystać z nowych technologii w życiu ucznia i studenta czyli warsztaty w Domu Edukacji Medialnej!

Piątkowy wieczór, 25 października br na Dorotowskiej w Domu Edukacji Medialnej upłynął w atmosferze niezwykle ciekawych zajęć i efektywnie spędzonego czasu. Stało się tak...

Sport i media w XXI wieku. Dokąd zmierzamy? czyli warszawska debata BACG

W sobotnie popołudnie, 26 października br w warszawskim hotelu Mercure odbyła się niezwykle ciekawa debata. Jej organizatorem w ramach realizowanego projektu  pt. Edukacja społeczno-ekonomiczna...

W najbliższy weekend w Warszawie zagości Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna

26-27 października br czyli w najbliższy weekend, w Warszawie odbędzie się III zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. To inicjatywa realizowana z myślą o młodych...