Two Column Images
Left Image
Right Image

Facebook szybko traci młodych

Popularność Facebooka wśród młodych osób szybko spada, co potwierdzają badania. Badanie ośrodka Pew Research Center (Pew) dotyczyło nastolatków, technologii i mediów społecznościowych. Wzięło w nim udział 1316 osób. Z ankiety wynika, że tylko 32 proc. amerykańskich nastolatków w wieku 13-17 lat korzysta z Facebooka. O skali zmian niech świadczy fakt, że we wcześniejszym badaniu z lat 2014-2015 liczba ta wynosiła 71 proc. Obecnie królują za to YouTube i TikTok, z których korzysta zdecydowana większość młodych ludzi. Co ciekawe, w przypadku tego pierwszego, aż 95 proc. ankietowanych uważa się za aktywnych użytkowników tego serwisu.

2022 rok unaocznił problemy Facebook, ale bez wątpienia ich nie zaczął. W badaniu Pew z 2013 roku można przeczytać, że chociaż „Facebook jest nadal głęboko zintegrowany z codziennym życiem nastolatków, czasami jest postrzegany jako narzędzie i obowiązek, a nie ekscytująca nowa platforma, którą nastolatki mogą uważać za swoją własną”. Już wtedy nastolatki wyrażały większy entuzjazm dla innych platform. Po latach widać, że trend się nie zmienił.

Badanie Pew koresponduje także z wnioskami samego Facebooka. Analitycy platformy na początku 2021 r. zauważyli, że liczba nastoletnich użytkowników aplikacji spadła od 2019 roku o 13 proc. Co więcej, spodziewano się, że liczba ta spadnie aż o 45 proc. w ciągu najbliższych dwóch lat. Ogółem szacuje się, że Facebook straci 1,7 miliona nastoletnich użytkowników w latach 2020-2025.  Badania wykazały, że młodzi ludzie postrzegają treści zawarte na platformie jako nudne, mylące i negatywne.

Kłopoty Facebooka to jednak dobra wiadomość dla innych serwisów społecznościowych. Badanie wykazało, że aż 67 proc. amerykańskich nastolatków używa TikToka, 62 proc. korzysta z Instagrama, a 59 proc. ze Snapchata. Pracownia zapytała badanych także o częstotliwość, z jaką korzystają z tych aplikacji. TikTok „prawie stale” używa 16 proc. nastolatków, Instagrama – 10 proc., a Snapchata – 15 proc. Tylko 2 proc. odpowiedziało tak w przypadku Facebooku. Jeśli chodzi o płeć, to chłopaki częściej korzystają z YouTube, Twitcha i Reddita, a dziewczyny z TikToka, Instagrama i Snapchata.

W badaniu zapytano także o rezygnację z mediów społecznościowych. 45 proc. ankietowanych nastolatków stwierdziło, że nie miałoby problemów z taką decyzją. Pytanie, na ile teoria byłaby tożsama z praktyką.

 

 

Dr Karol Gac – dziennikarz, publicysta i komentator życia politycznego. Efekty jego pracy można znaleźć na portalu DoRzeczy.pl, którym kieruje i w tygodniku „Do Rzeczy”. Felietonista „Tygodnika Solidarność” oraz prowadzący poranek „Siódma 9” w rozgłośniach katolickich.

 

Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Nieistniejący, ale wpływowi – nowa fala wirtualnych influencerów AI

W świecie mediów społecznościowych, który nieustannie poszukuje świeżości i nowości, pojawiło się zjawisko, które jeszcze kilka lat temu mogłoby wydawać się czystą fikcją –...

Trzecie spotkanie ewaluacyjne w ramach prac nad strategią FEiM za nami

Za nami trzecie i zarazem ostatnie spotkanie konsultacyjne poświęcone ewaluacji działań realizowanych przez Fundację Edukacji i Mediów (FEiM) zarówno w ramach przygotowania strategii rozwoju...

Młodzi, media i misja czyli finał Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

Nieformalna, ale wyjątkowo istotna wspólnota młodych ludzi z całej Polski spotkała się w Warszawie, by zamknąć pewien rozdział – i jednocześnie rozpocząć coś nowego....

Młodzi o mediach, dezinformacji i kampaniach społecznych. Czwarty zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej za nami

W dniach 10–11 maja w Krakowie odbył się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej. Uczestnicy – młodzież z całej Polski zaangażowana w działalność społeczną...

Wiedza, aktywność, wymiana doświadczeń. Jutro rozpoczyna się IV zjazd Ogólnopolskiej Młodzieżowej Akademii Medialnej

W dniach 10–11 maja 2025 roku w Krakowie odbędzie się czwarty z pięciu zaplanowanych zjazdów w ramach projektu Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowanego przez...

Matura 2025 czyli wyzwania, emocje i zmiany

Maj to w Polsce czas szczególny – nie tylko ze względu na wiosenny rozkwit, lecz przede wszystkim z powodu egzaminu maturalnego. Dla ponad 260...

Coraz mniej nauczycieli, coraz mniej chętnych by nimi być…

Polska szkoła, choć każdego września wita uczniów z tą samą energią i nadzieją, stoi dziś na coraz bardziej kruchych fundamentach. Zamiast nowych podręczników i...

Od pasji do wpływu – Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna na finałowej prostej

Ogólnopolska Młodzieżowa Akademia Medialna, organizowana przez Fundację Prosto z mostu, to ambitny projekt edukacyjny skierowany do młodych osób aktywnie działających w sektorze społecznym. Inicjatywa...