Przez kilka dni świat emocjonował się poszukiwaniami zaginionego batyskafu Titan. Kontakt z pięcioosobową załogą urwał się zaledwie kilkadziesiąt minut po podejściu do nurkowania w niedzielę 18 czerwca. Celem osób znajdujących się na pokładzie było zobaczenie wraku legendarnego Titanica.
Niestety, po kilku dniach intensywnych poszukiwań amerykańska straż przybrzeżna poinformowała, że odnaleziono szczątki batyskafu. Informacja to została potwierdzona przez firmę OceanGate, która była właścicielem Titana. Wszystkie pięć osób znajdujących się na pokładzie poniosło śmierć prawdopodobnie w wyniku implozji, czyli zjawiska zapadnięcia się materii w zamkniętym obszarze ze względu na niskie ciśnienie. Mówiąc prościej, jest to przeciwieństwo eksplozji, które przypomina momentalne zgniecenie puszki po napoju gazowanym.
„Implozja, która doprowadziła do śmierci pięciu członków załogi Titana prawdopodobnie nastąpiła w ułamku sekundy. Stało się to tak szybko, że mózg człowieka nie był w stanie zarejestrować tego zdarzenia. Dlatego można przypuszczać, że osoby znajdujące się na pokładzie zginęły błyskawicznie i w bezbolesny sposób” – przekazała w rozmowie z CNN Aileen Maria Marty, emerytowana oficerka marynarki wojennej oraz profesor na Florida International University.
W czwartek 22 czerwca szczątki Titana zostały odnalezione w odległości pół kilometra od wraku Titanica.
„Te szczątki wskazują na katastrofalną utratę kadłuba ciśnieniowego […], na katastrofalną implozję” – stwierdził kontradmirał John Maguer, dowódca 1. Dystryktu Straży Wybrzeża USA. „W związku z tym wnioskiem, przekazujemy nasze najgłębsze kondolencje rodzinom” – dodał.
Na pokładzie Titana znajdowało się pięć osób: współzałożyciel oraz dyrektor wykonawczy OceanGate – Stockton Rush; francuski nurek, emerytowany wojskowy i jeden z największych specjalistów w zakresie wiedzy o Titanicu – Paul-Henry Nargeolet; brytyjski miliarder i podróżnik, lotnik, biznesmen – Hamish Harding oraz członkowie jednego z najbogatszych rodów w Pakistanie – Shahzada Dawood z synem Sulemanem.
Poszukiwania Titana wzbudziły niemało emocji oraz ujawniły wiele kontrowersyjnych wiadomości dotyczących budowy łodzi. Okazało się, iż konstrukcja batyskafu była sprzeczna z normami technicznymi, poprzez wykorzystanie włókna węglowego oraz tytanu, co w obrębie specjalistów jest bardzo ryzykownym rozwiązaniem. Niemniej, Stockton Rush nie ukrywał, iż batyskaf OceanGate ma eksperymentalny charakter, a jego specyficzna konstrukcja była zamierzona. Jak się okazało, finał tego nowatorskiego podejścia okazał się być tragiczny.
/JKI/
Foto: zrzut z ekranu/Youtube.com
Źródła: onet.pl; money.pl; edition.cnn.com; pap.pl