Nowa forma religijności. Polacy pokochali rekolekcje w internecie – i to jeszcze przed pandemią!

Choć przeniesienie tradycyjnie stacjonarnych aktywności do internetu przyspieszyło w okresie pandemii koronawirusa, to udział online w rekolekcjach zwyczajowo organizowanych przed ważnymi świętami religijnymi cieszył się wielką popularnością już wcześniej. Powodów takiej sytuacji jest być kilka.

Od samego początku powszechnego dostępu społeczeństwa do internetu licznie udzielają się w nim katoliccy duchowni, którzy prowadzą działalność ewangelizacyjną w ramach stron www, blogów, vlogów lub kierowania profilami w mediach społecznościowych. Realizują w ten sposób wezwania papieży o uświęcenie tej przestrzeni życia, a jednocześnie udzielają odpowiedzi na problemy, które mają istotne znaczenie dla użytkowników sieci. Wbrew bowiem utartym, ale niesprawiedliwym i nie związanym z rzeczywistością przekonaniom, internet nie jest wyłącznie siedliskiem pornografii. Przeciwnie: odnajdziemy tutaj także wartościowe treści umożliwiające duchowy wzrost. O potrzebie tworzenia takich treści i ich głodzie wśród internautów świadczy właśnie sukces rekolekcji online.

Wśród odbiorców dostępnych w internecie nauk i kazań towarzyszących okresowi przygotowującemu do Wielkanocy lub Bożego Narodzenia dominują ludzie z grup uznawanych za „cyfrowych tubylców”, a w ich gronie najliczniej takich materiałów poszukują osoby urodzone w latach 90. XX wieku – pierwsze pokolenie, które niemal w całości w sieci czuje się jak ryba w wodzie i nie broni się przed podejmowaniem w virtualu aktywności kojarzonych głównie z realem. Osoby młodsze natomiast rzadziej poszukują duchowych pouczeń w internecie, choć przecież ich kompetencje w przestrzeni cyfrowej są przynajmniej na takim samym poziomie jak u roczników nieco starszych, co oznacza po prostu mniejsze zainteresowanie tego typu treściami. „Wśród współczesnej młodzieży zaledwie 5-7% deklaruje, że korzysta z takich treści w przestrzeni mediów społecznościowych” – podaje ks. Maciej Flader na stronie apostolos.przemyska.pl.

Popularność internetowych rekolekcji przede wszystkim w grupie obecnych 25-30 latków to efekt odpowiadania takiej formy rozwoju duchowego ich potrzebom. Mówimy bowiem o ludziach gotowych na obcowanie z nowymi formami pobożności, a nawet częściowo zdystansowanych wobec utartych schematów w życiu religijnym, a przy tym oczekujących elastyczności, dostępności do kazania lub rekolekcyjnej nauki wtedy, gdy to oni, a nie kaznodzieja, mają czas. Co jednak bardzo ważne: mimo odmiennego niż u pokoleń starszych nastawienia do wielu spraw, przedstawiciele owej grupy cały czas pragną żyć wiarą i poszukują odpowiedzi na fundamentalne pytania egzystencjalne.

To właśnie dlatego pomimo sporej „konkurencji” bardzo liczni księża głoszący Słowo Boże za pośrednictwem światłowodów oraz LTE i tak nie mogą narzekać na brak wyświetleń. Oczywiście mało kto zbliża się do wyników najpopularniejszego w polskim internecie kapłana dominikanina Adama Szustaka, ale i tak w większości przypadków jest nieźle, a wśród kapłanów najczęściej wyświetlanych znajdziemy chociażby ks. Piotra Glasa, ś.p. ks. Piotra Pawlukiewicza, ks. Teodora Sawielewicza czy abp Grzegorza Rysia.

Duchownych mających zasięgi na poziomie kilkudziesięciu tysięcy wyświetleń są dziesiątki, a każdy internauta może wręcz przebierać w tematach i formach, by wybrać coś idealnie dla siebie. Dostępne są bowiem rekolekcje krótkie, ale publikowane bardzo często, jak i dłuższe konferencje o cechach podcastów, które świetnie nadają się np. do słuchania w podróży. Ponadto odnajdziemy treści skierowane do konkretnych grup (małżonków, narzeczonych, osób samotnych, chorych, kobiet, mężczyzn, najmłodszych, seniorów itd.) lub podejmujące określone tematy (teologiczne, ale też „codzienne”).

Księża oraz katoliccy działacze społeczni i dziennikarze zauważają jednak, że popularność internetowych rekolekcji to jedynie połowa sukcesu. Mają być one bowiem swoistą reklamą, zajawką, która zachęci do najważniejszego: fizycznego przyjścia do świątyni. Wszak to dopiero tam można poczuć z innymi wiernymi więź i wspólnotę, która tworzy Kościół oraz skorzystać z Sakramentów fundamentalnych dla duchowego wzrostu. Czy jednak ów cel udaje się osiągnąć? Notowana od lat spadkowa tendencja liczby dominicantes (a więc katolików uczestniczących w niedzielnej Mszy świętej) oraz narastający sceptycyzm części młodych ludzi względem Kościoła wskazują, że niekoniecznie, choć z drugiej strony warto pamiętać, że owa sytuacja mogłaby wyglądać znacznie gorzej gdyby nie ciężka praca kapłanów-internetowych rekolekcjonistów.

Michał Wałach

Fot.: MarieXMartin/pixabay.com

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Sędzia Marciniak zareklamuje polską markę!

Najlepszy polski sędzia podczas debiutu na Euro 2024 zareklamuje polską markę obuwia.  Szymona Marciniaka fanom footballu nie trzeba przedstawiać, już w najbliższej kolejce rozgrywek mistrzostw...

Usłysz wołanie o pomoc czyli Reportaż ze spektaklu „Dzieci i ryby głosu nie mają”

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży to jeden z tematów jakie zyskują na popularności. Niestety najczęściej z powodu kłopotów z jakimi zmagają się najmłodsi. Wpisując...

Fundacja Edukacji i Mediów na Wielkim Finale sezonu koszykarzy AK23 w Krakowie

Sport to zdrowie! Ta stara prawda w praktyce jest potwierdzana w sposób najpełniejszy poprzez angażowanie w sport najmłodszych.W  ramach troski o kondycje najmłodszych, wydawca...

Akademia Samorządu 2023/2024 po finałowym zjeździe

Wielki finał Akademii Samorządu 2023/2024 za nami! Odbył się on w Krakowie w dniach 7-9 czerwca br. Popularny „AS” to projekt skierowany do młodych...

Kolejne warsztaty FEiM. Tym razem „Aktywność lokalna – korzyść globalna” w CLX LO im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Warszawie

Kolejne warsztaty przeprowadzone przez Dom Edukacji Medialnej Fundację Edukacji i Mediów za nami. We wtorek, 11 czerwca 2024 roku mieliśmy przyjemność gościć w CLX...

Soft skills vs hard skills – co jest bardziej cenione przez pracodawców

Obserwując dynamicznie zmieniające się wymagania na rynku pracy coraz częściej zadajemy sobie pytanie: co jest bardziej cenione przez pracodawców - soft skills czy hard...

Sensacyjna porażka w finale LE!

Bayer Leverkusen przegrał w finale Ligi Europy. Atalanta wygrywając 3:0 przerwała serię 51 meczów bez porażki!  Wieczorem 22 maja 2024 roku na stadionie w Dublinie...

Jak młodzież tworzy nowe więzi z Chatbotami AI

Niezwykle ciekawym zjawiskiem staje się rosnąca rola chatbotów AI jako nowoczesnych kompanów dla młodzieży. Te zaawansowane programy, dzięki swojej zdolności do przetwarzania języka naturalnego...