Two Column Images
Left Image
Right Image

Wybitny portrecista holenderskiego złotego wieku. Frans Hals

Mimo, że był jednym z najbardziej utalentowanych portrecistów malarstwa europejskiego, nie jest znany tak bardzo jak inni malarze barokowych Niderlandów. Uważa się go jednak za najważniejszą postać malarstwa holenderskiego, zaraz obok Vermeera i Rembrandta. Kim był, co tworzył i dlaczego warto znać jego twórczość?

 

Kopia autoportretu Fransa Halsa, 1582-1666

 

Frans Hals urodził się około 1583 roku jako syn tkacza i handlarza sukien w Antwerpii. We wczesnej młodości jego rodzina wyemigrowała do Haarlemu, gdzie mieszkał przez większą część swojego dorosłego życia. Należał tam do artystycznej organizacji – gildii świętego Łukasza. Hals już za życia zyskał sławę. Jako uznany artysta posiadł też uczniów, którym przekazywał tajniki sztuki malarskiej. 

Artystę cechuje luźny i żywy styl, wyróżniający go na tle współczesnych mu malarzy. Obrazy Halsa są dynamiczne i realistyczne w przedstawianiu emocji i ruchów postaci. Malarz znalazł naśladowców jeszcze 200 lat później wśród impresjonistów. Sam Van Gogh był zachwycony sztuką malarską Halsa.

„Podziwiałem szczególnie ręce Halsa, ręce, które żyły, ale nie były„ skończone ”, w tym sensie, w jakim chce się teraz na siłę oddać słowo„ koniec ”. A także głowy, oczy, nos, usta, wykonane od pierwszych pociągnięć pędzla, bez żadnych zmian. Maluj wszystko naraz, jak najwięcej, wszystko naraz! Co za przyjemność zobaczyć takiego Fransa Halsa! „

– Vincent van Gogh

 

Frans Hals, Błazen grający na lutni, ok. 1623

 

Na płótnach artysty dominowały portrety. Częstokroć postaci na nich przedstawiane pojawiały się na ciemnym tle i posiadały pewien przedmiot – czaszkę, książkę, wachlarz i inne, podkreślające klimat czy też wyrażające pewną symbolikę. Oprócz portretów indywidualnych, malował także portrety zbiorowe – wojskowe, rodzinne, przedstawiające regentów. 

 

Frans Hals, Portret oficerów kompanii kuszników pod wodzą kapitana Reyniera Reaela i porucznika Michielszoona Blaeuwa, tzw. Chuda kompania, 1633-37

 

Ten wybitny portrecista XVII wieku bardzo często w swej twórczości zacierał granice między portretem a zwykłymi scenami z życia. Najsłynniejszym przykładem tego jest obraz zatytułowany „Malle Babbe”, datowany na różne lata w okresie 1628‑1640. Malle Babbe to prawdopodobnie pseudonim kobiety, która rzeczywiście istniała. Znana była czarownica z Harlemu o tym imieniu, postać barwna i rozpoznawalna.

Malle Babbe w ręku trzyma kufel piwa, a jej wyraz twarzy jest dynamiczny i żywiołowy. Na ramieniu przedstawionej śmiejącej się kobiety siedzi sowa. Mimo, że ptak ten zazwyczaj symbolizuje mądrość, w średniowieczu niekiedy oznaczał także głupotę, szaleństwo czy też alkoholizm. Dobrze to widać na przykładach niderlandzkich przysłów: Elk meent zijn nil een valk te zijn („Każdy bierze swoją sowę za sokoła”), co oznacza, iż każdy swą głupotę uważa za mądrość albo Hij is zoo beschonken als een uil („Jest pijany jak sowa”). Ponadto sowa – jako ptak nocny – odnosiła się do sił nieczystych.

 

Frans Hals, Malle Babbe (Hille Babbe, Portret starej czarownicy z Haarlemu), 1628-1640

 

Scena ukazana jest w ruchu i  namalowana dynamicznymi pociągnięciami pędzla. Rzadko w malarstwie występuje taka swoboda w przedstawieniu jak na tym portrecie. Nieznana pozostaje odpowiedź na pytanie, w jakich okolicznościach i dlaczego obraz powstał. Mało prawdopodobnym jest, by czarownica z Haarlemu mogła pozować artyście. Mimo tego z jego warsztatu wyszło kilka jej portretów. 

 

Frans Hals, Malle Babbe (detal), 1628-1640

 

Historia życia artysty niestety nie kończy się najlepiej. Na cztery lata przed śmiercią popadł w biedę. Nie miał już wielu zamówień, więc władze miasta zaczęły wypłacać mu skromną rentę. Swoje ostatnie dni spędził w domu starców jako bankrut i w charakterze zapłaty za możliwość dokonania swego żywota w tym przybytku namalował portret zbiorowy opiekunek tego domu starców.

 

Frans Hals, Portret regentek domu staruszek w Haarlemie, 1664

 

Obraz, zwany jest “symfonią czerni i bieli”. Każda z przedstawionych kobiet wyraża swoją mimiką odmienne emocje oraz usposobienie. Kolorystyka jest ascetyczna – jedynym, co ją przełamuje, są delikatne rumieńce na policzkach opiekunek. Na ścianie widnieje melancholijny pejzaż w odcieniach brązu, dopełniający nastrój dzieła.

Obraz ten stał się inspiracją dla Jacka Kaczmarskiego, wybitnego polskiego poety, który napisał utwór “Portret zbiorowy we wnętrzu – Dom Opieki”, będący ekfrazą do płótna Halsa. Oznacza to, że wiersz opisuje i rozwija scenę przedstawioną na obrazie przez malarza. Jest to jedno z trzech nawiązań pisarza do twórczości Holendra, zaraz obok tekstów “Portret zbiorowy w zabytkowym wnętrzu” oraz “Trzy portrety”. 

 

Surowo na nas patrzą szafarki dni ostatnich
W milczeniu oskarżają, żeśmy się zestarzeli.
Zmieniają prześcieradła – wyrodne nasze matki
Nienawidzące dzieci w wykrochmalonej bieli
Jak one – pomarszczonych na tle poduszek gładkim.

Przynoszą nam posiłek, jak dar na zmarnowanie
Te kury obrażone na jajko – że zepsute,
I zaciskają usta, gdy słyszą ust mlaskanie,
Jakby musiały połknąć coś przez nas już przeżute,
Skarane miłosierdziem za dawne grzechy panien.

 

Jacek Kaczmarski
Portret zbiorowy we wnętrzu – Dom Opieki (fragment)
1991

 

 

źródła:
https://pl.frwiki.wiki/wiki/Frans_Hals,
https://www.holandia.pl/pl/frans-hals/105/,
https://www.wiatrak.nl/9784/frans-hals,
https://zpe.gov.pl/a/portrety-fransa-halsa/DKzr6vpYv.

Więcej od autora

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Zobacz także

Najnowsze

Między domem a biurem. Jak praca zdalna zmienia nasze życie

Praca zdalna stała się jednym z najważniejszych zjawisk współczesnego rynku pracy. Jeszcze przed pandemią rozwijała się stopniowo, głównie w branżach IT czy kreatywnych, jednak...

Patriotyzm w wersji praktycznej

Patriotyzm nie zaczyna się od wielkich słów ani nie kończy na świętach narodowych. To postawa, którą budujemy każdego dnia – w pracy, w domu,...

Gotowość zaczyna się od obywateli. Nowy program MON

Program „wGotowości”, wprowadzony przez Ministerstwo Obrony Narodowej, to nowa propozycja powszechnych szkoleń obronnych, której celem jest zwiększenie odporności społeczeństwa i przygotowanie obywateli do działania...

Zdrowie zaczyna się od decyzji, nie od kalendarza

Większość z nas zna ten schemat: „od poniedziałku zaczynam ćwiczyć”, „od nowego roku przechodzę na dietę”, „najpierw uporządkuję sprawy, potem zajmę się sobą”. W...

Nowa publikacja CEiM: AI w edukacji i komunikacji społecznej

Centrum Edukacji i Mediów (CEiM) rozwija swoją działalność, wchodząc w nową, docelową formułę – jako przestrzeń refleksji, wymiany myśli i wspólnego działania na styku...

Gdy z kont znikają pieniądze – co się wydarzyło w ostatni weekend i czym jest skimming

Ostatni weekend października przyniósł niepokój wielu klientom banku Santander. W nocy z 25 na 26 października część z nich zauważyła nieautoryzowane wypłaty środków z...

Fenomen Chopina: gdy Polska staje się centrum muzycznego świata

Każde pięć lat na mapie światowej klasyki rozbrzmiewa jedno wydarzenie – Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie. To nie tylko konkurs – to...

Zbieraj, twórz, przeżywaj – pasje, które powróciły po latach

W świecie zdominowanym przez ekrany, media społecznościowe i błyskawiczny przepływ informacji może się wydawać, że dzieci i młodzież porzuciły tradycyjne formy spędzania wolnego czasu....