Pełnoskalowa inwazja Rosji na Ukrainę dotknęła niemal każdą sferę naszego życia. Obserwujemy to nie tylko w aspektach takich jak gospodarka czy polityka, ale również w niewidzialnej dla obywateli sferze cyberobrony, która staje się obecnie kluczowym elementem w walce z cyberprzestępczością i dezinformacją. O tym, jakie jest miejsce mediów w obliczu wojny i co w tym aspekcie zmienił konflikt w Ukrainie podczas debaty organizowanej przez Fundację Edukacji i Mediów rozmawiali eksperci.
Panel dyskusyjny „Media w obliczu wojny – co zmienił konflikt na Ukrainie?” odbył się w lutym. Udział w nim wzięli:
– Tomasz Jakubiak, przewodniczący Rady Nadzorczej Polska Press,
– dr Karol Gac redaktor naczelny DoRzeczy.pl
– dr Adam Stolarz, specjalista ds. bezpieczeństwa i zarządzania.
Debatę poprowadziła Paula Jakubik.
Podczas rozmowy zwrócono uwagę między innymi na to, że media społecznościowe stały się bazą informacyjną dla mediów tradycyjnych. Choć sam ten mechanizm funkcjonuje już od dawna, to przy obecnym kryzysie zwiększyła się jego skala. Coraz częściej obserwowane są też praktyki używania mediów społecznościowych dla działań wywiadowczych.
– Rola mediów społecznościowych w tej wojnie jest bezprecedensowa. To pierwsza wojna, która jest tak blisko nas, właśnie przez wzgląd na nie. O wojnie w Iraku mówiono, że jest pierwszą, która niemalże na żywo transmituje telewizja. W telewizji jest jednak mocny element cenzury, a w mediach społecznościowych często tego nie ma – powiedział dr Adam Stolarz. – Media społecznościowe dostarczają nam dużo więcej informacji, zdjęć czy filmów. Z punktu widzenia dziennikarza to jest bardzo ważne źródło informacji, jednak z drugiej strony trzeba pamiętać o tym, że jest to obszar cyberwojny, czyli wszelkiego rodzaju dezinformacji, nad którą Rosjanie pracują bardzo intensywnie, co widać po farmach trolli, na twitterze i innych portalach – dodał.
Dlatego tak ważnym jest, by pamiętać, że należy upewniać się co do źródła. Nie wszystkie pojawiające się w przestrzeni publicznej informacje są prawdziwe, a ich zadaniem często jest celowe żonglowanie półprawdami, by wprowadzić obywateli w stan zagrożenia czy konfliktu.
Wszystkich, którzy chcą zapoznać się z wnioskami płynącymi z debaty, zapraszamy do jej obejrzenia:
Dom Edukacji Medialnej (DEM) to projekt, który został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa (Ministerstwo Edukacji i Nauki) w ramach programu pn. „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania”. W Domu Edukacji Medialnej odbywają się m.in. spotkania edukacyjne z udziałem młodych ludzi. W ramach funkcjonującego mini-studia nagraniowego są tworzone filmy o charakterze edukacyjnym oraz odbywają się spotkania i wywiady z gośćmi specjalnymi o tematyce edukacyjnej, patriotycznej, historycznej, medialnej i społecznej.